FullSizeRender-235
Recept

Bananpannkakor utan gluten och ägg (men med chiafrön, blåbär och kokosmjölk).

Det här är det perfekta receptet för dig som vill prova bananpannkakor men inte vill/kan/tänker äta ägg. Så goda!

FullSizeRender-232

Börja med att vända kameran åt rätt håll. Alltså, herregud vad jag börjar se ut som min mamma.

FullSizeRender-233

Fortsätt med att röra ihop 2 tsk chiafrön och 6 tsk vatten. Låt stå i 15 minuter.

IMG_4222

Ta fram 1 mosad grön banan, 2 dl durramjöl, 2 tsk bakpulver, 2 dl kokosmjölk och lite frysta blåbär, och blanda ihop hela klabbet med chiageggan.

FullSizeRender-234

Stek små plättar eller lite större pannkakor (tänk amerikanska) på låg, puttrig temperatur (inga brända pankisar här inte), stapla på hög, stoppa en i munnen, stoppa en till i munnen och ropa på barnen att det är klart. Eller nä förresten, tugga klart först. Sedan ropa!



FullSizeRender-231
Food Pharmacy

Kan bakterier lindra adhd-symtom?

Barn med adhd har ofta en avvikande tarmflora. I dag rapporterar SvD om två nya forskningsprojekt på Karolinska institutet som söker svaret på varför det är så och om goda bakterier kan stärka tarmfloran och lindra adhd-symtom.

Det ena forskningsprojektet var nytt för oss. Docent Rochellys Dias Heijtz forskar om kommunikationen mellan tarm och hjärna, för att söka orsakerna till adhd och autism. Hon och hennes forskargrupps första studie på området publicerades 2011 och visade att det hos möss finns en kritisk period tidigt i livet då de mikroorganismer som finns i mage och tarm påverkar hjärnans utveckling. Rochellys Diaz Heijtz hävdar att, trots att gener spelar en stor roll för om barn får adhd eller autism, så är miljöpåverkan större än vad man tidigare trott. Hon tror även att mjölksyrebakterier skulle kunna ge viss lindring av symtom för barn med adhd.

– Det som är så spännande med det här forskningsfältet är att vi har potential att påverka hälsan genom livsstilen med mat, motion och bra bakterier, inte bara läkemedelsbehandling, avslutar hon.

Det andra forskningsprojektet är vi desto mer bekanta med. Det äger också rum på KI och leds av docent Catharina Lavebratt som undersöker om mjölksyrebakterier kan påverka tarmfloran och beteendet hos barn med adhd. Under loppet av tre år ska 120 barn och ungdomar med adhd och magproblem mellan 5 och 18 år, samt deras friska syskon, prova en kur under nio veckor. Än så länge har 25 barn genomgått behandlingen. Hypotesen forskarna ska testa är att inflammatorisk tarmflora resulterar i att tarmen läcker ut bakteriella produkter i blodcirkulationen som i sin tur kan påverka barriären som skyddar hjärnan från blodsystemet.

Deltagarna får professor Stig Bengmarks synbiotika, ett preparat som består av både fibrer och mjölksyreproducerande bakterier som valts ut för sin goda antiinflammatoriska effekt. Så spännande, men väntan är lång. Resultaten beräknas komma tidigast hösten 2017. Och medan du väntar kan du läsa vad vi skrivit mer om studien här och här.

 



mariannebrod2
Food Pharmacy

Vadå? Är fibrer anti-aging?

Sedan vi började blogga om matens påverkan på hälsan har vi identifierat ett gäng nycklar som är viktiga för att boosta immunförvaret och skydda mot sjukdomar. En av dessa nycklar är fibrer. Enkelt förklarat: fibrer är våra tarmbakteriers viktigaste föda. Med hjälp av fibrer växer och förökar sig våra goda, skyddande bakterier i tarmen, vilket ger en rikare tarmflora, vilket ger ett starkare immunförsvar.

Tyvärr äter vi alldeles för lite fibrer i vår del av världen. Medelintaget av fibrer i Europa och USA är pyttelitet, cirka 15 gram, och långt under vad Livsmedelsverket och deras motsvarigheter i andra europeiska länder och USA rekommenderar. Den fiberfattig kosten har lett till att människor i allmänhet, och speciellt de som lider av förhöjd inflammation, har 1) en fattig tarmflora och 2) därmed ökad risk för kronisk inflammation och kroniska sjukdomar. Många människor har ätit så fiberfattig kost under så lång tid att de helt enkelt tappat sin fibersmältande tarmflora då de under många år helt undvikit att ”mata”  sina goda och skyddande bakterier med fibrer.

Nåväl, det har blivit dags att göra skäl för rubriken. Nu visar nämligen ännu en ny studie, som publicerats online i tidskriften Aging, att mer fibrer i kosten förebygger kronisk sjukdom. Forskarna mätte kostintag hos 1 609 friska äldre (>49 år) deltagare och registrerade sedan förekomst av cancer, hjärtsjukdom, depression och kognitiv funktion under tio år. De som åt mest fibrer, i första hand från frukt och fullkorn, hade 80 procent större chans att vara utan kronisk sjukdom tio år senare, jämfört med dem som åt minst. Forskarnas slutsats är att ett högt fiberintag påverkar sannolikheten att åldras hälsosamt.

Vad vi tycker är lite extra intressant med studien är att den omfattar lite äldre människor. Människor som vi ofta hör säga saker som ”för mig som har levt merparten av mitt liv spelar det nog inte så stor roll  vad jag äter” eller ”nä jag, jag hur ju ätit så onyttigt hela mitt liv så nu är det lite väl sent att ändra på kosten”. Professor Stig lärde oss för länge sedan att livsstilsförändringar för 70-plusare ger synnerligen goda resultat på hälsan. Och då råa grönsaker är bland de mest fiberrika man kan äta tänkte vi avsluta med att dela med oss av några goda recept som inte bara bidrar med att du tillgodoser en stor del av ditt fiberbehov, utan som till på köpet får dina goda tarmbakterier att dansa Foxtrot året runt.

Recept:

Food Pharmacys Kebnekaisesmoothie
Bengmarks glutenfria fiberfrallor
Morotspasta med sting
Chiagröt med kokos och passionsfrukt

Och här kan du läsa lite mer som vi publicerat om fibrer:

Professorns spalt: Öka ditt intag av växtfibrer
Liten bajsskola: Kebnekaiseeffekten



IMG_1641
Okategoriserade

Glad midsommar!

Kom till landet sent igår kväll. Väskorna fulla med regnstövlar, regnjackor, sydvästrar och paraplyer. Och mycket riktigt regnade det. Så vi hoppade i våra pyjamasar, drog ner rullgardinerna och konstaterade att vi packat rätt. Fast först räddade vi faktiskt en liten spindel som letat sig in i sovrummet. Vi behövde inte mer regn, sa vi till varandra, och sedan släckte vi lampan. Och vaknade till: det här.

IMG_1643Så nu sitter vi här och svettas ymnigt i varsitt galonställ som inte andas. Glad midsommar på er, allihopa. Är det förresten någon som ser var vi är?

 



IMG_1600
Fredagsmys, Kids, Recept

Raw citron- och jordgubbscheescake. Perfekt sommartårta till midsommar.

Vi lovade ju att dela med oss av receptet till tårtan som vi bjöd ångarna på på förra helgens kalas (kul att auto correct ändrade ungarna till ångarna – dom ångade på rätt bra på kalaset). Nåväl, vi har ingen tid att spilla. Funderar du på vilken tårta du ska servera till barnkalaset eller midsommarkaffet så är svaret: den här.

IMG_1535

Börja med att ställa fram 500 gram frysta jordgubbar så att de får tina i lugn och ro i rumstemperatur.

IMG_1531Mixa 1 dl kokosflingor, 3 1/2 dl naturella mandlar och ett tiotal dadlar till en kladdig botten. Är den inte tillräckligt kladdig? Addera fler dadlar eller ha i lite kokosolja. När du är nöjd med konsistensen kan du trycka ner botten i en oljad springform och ställa den i frysen.

IMG_1562

Mixa 6 dl cashewnötter (som du gärna blötlagt över natten), 1 msk vaniljpulver, 1 dl lönnsirap, 1 1/2 dl citronsaft och 2 dl kokosolja … vänta lite nu … förlåt, men måste bara …

- Emil?
– Ja?
– Har du tagit den sista kokosoljan?
– Ja?
– Alltså, vi håller på att baka en tårta med våra läsare här och så upptäcker vi att kokosoljan är slut.
– Åh fan.
– Ja, det kan man ju kalla det.
– Ska jag sticka affären?
– Ja tack …
– Är det brådis?
– Ja tack …

IMG_1548

Slicka av dina små dadelfingrar medan du väntar på att Emil handlar mer kokosolja.

IMG_1410

När kokosoljan äntligen är på plats kan du köra allt i mixern tills cashewklabbet blir alldeles sammetslent. Ta ut botten ur frysen och bred ut din nötgrädde över den.

IMG_1542

Kommer du ihåg jordgubbarna? När dom har tinat kan du mixa dem med 2 dadlar.

IMG_1412

Klutta ut jordgubbs- och dadelsylten på cashewfyllningen och rör runt lite försiktigt med en kniv så det blir ett fint mönster.

IMG_1414Dunka till lite på sidan så att allt blir platt och snyggt (nej, vi påstår inte att du inte kan tänka själv, vi ville bara … äsch … du hajar!). Plasta in och ställ in i frysen över natten. Flytta över till kylen cirka 3 timmar innan den ska serveras.

IMG_1612Servera till lämplig skara busfrön.

IMG_1616Utvärdering: 4/5 barn gillade tårtan. Det femte barnet gillade den inte alls. Och om du är över 18 behöver du inte ens fundera på om du kommer att gilla den eller inte – den är magisk!