DSCF4364-1024x682
Food Pharmacy

Livsstilsförändringar. En billig, riskfri och enkel behandlingsmetod som saknar biverkningar? 

I går delade vi med oss av en studie som visar att maten kan bidra till att lindra depression. Första gången vi sprang på den var för några dagar sedan när vi satt vi på Arlanda och väntade på ett försenat flyg.

Lina tittar upp från sin tidning.

– Men hallå?

Mia sneglar frågande på henne.

– Hallå ja?

Lina pekar bestämt ner i tidningen.

– Hur många bevis ska krävas?

– Bevis för vad?

– Förlåt, jag läser om ny forskning som visar att maten kan lindra depression. Ja, till och med svår depression. De senaste åren har mängder av observationer, labbexperiment och djurförsök visat att maten vi äter och våra tarmbakterier påverkar vår psykiska hälsa. Och ändå händer ingenting.

Lina avbryter sig själv.

- Alltså, jag menar inte att ställa medicin och kost mot varandra. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om jag hade varit sjuk hade jag inte tvekat en sekund att testa en enkel, billig och riskfri behandling som gett goda resultat för många. Om jag bara hade fått information om HUR jag skulle ändra min kost.

Mia lutar sig åt Linas håll för att ta del av artikeln och tänker högt.

– Ja, och det gäller ju inte bara för psyki …

Lina avbryter henne.

– Och kolla här! De skriver att medicin tydligen bara hjälper cirka hälften av alla med psykisk ohälsa. Men det verkar man ju inte tveka att ge. Trots svåra biverkningar och höga kostnader för skattebetalarna.

– I så fall är det helt oförståeligt varför man inte lyfter fram kosten som en möjlig behandlingsmetod. Visst att det behövs mer forskning men vi behöver ju inte sitta och rulla tummarna under tiden. Varför inte bara köra? Det förlorar ju ingen på.

- Nej, snarare tvärtom. Även om en kostförändring kanske inte kan hjälpa alla så är det ju tveklöst att det påverkar och kan hjälpa många. Och då innebär ju varje dag av väntan på ny forskning massa onödigt lidande.

Linas plan till Tokyo är äntligen redo för boarding. Lina rafsar ihop sitt handbagage medan Mia tvekar.

- Jag ska inte med.

- Va? Ska du inte med?

- Nej, jag ska till Vemdalen på sportlovet.

- Jasså, det är DÄRFÖR du bara har ett underställ på dig. Jag tyckte det var ett lite märkligt klädval men nu förstår jag.



regnbagssallad7-1024x678
Food Pharmacy

Professor Felice Jacka: Det är dags att börja se dieter som en viktig självständig behandlingsmetod vid depression och ångest.

För första gången har forskare nu genomfört en s.k. randomiserad kontrollstudie enbart för att ta reda på matens inverkan på depression. Resultaten visar att det vi äter i många fall har en tydlig koppling till psykisk hälsa.

Studien har genomförts av forskare vid Deakin-universitetet i Melbourne som sedan många år är världsledande på något som kallas nutritonspsykiatri. Nutritionspsykiatri är ett relativt nytt forskningsområde som helt enkelt fokuserar på sambandet mellan vad vi äter och vår psykiska hälsa. Fram tills för bara några år sedan trodde man inte att maten hade en koppling till vår psykiska hälsa, men på senare år har sambanden uppmärksammats och en viktig hypotes som fått alltmer spridning är att depression i en del fall orsakas av kronisk inflammation som uppstår i tarmen.

I studien behandlades 33 deltagare med medelsvår till svår depression med medelhavskost. Undersökningen visade att så många som var tredje deltagare uppfyllde kriteriet för ”lindring” efter 12 veckor. Och, förbättringen skedde oberoende av andra faktorer som fysisk aktivitet eller viktnedgång. Dessa resultat kan jämföras med en kontrollgrupp som behandlades med socialt stöd och där endast 8 % upplevde lindring.

Professor Felice Jacka, forskningsledare vid Deakin-universitetets institution för nutritionspsykiatri, är inte förvånad. Hon säger att mängder av observationsstudier, djurförsök och labbexperiment har visat att maten vi äter och bakterierna i våra kroppar är nära sammankopplade med vår mentala hälsa, inte minst depression och ångest. Den psykiska ohälsan ökar oroväckande snabbt och enligt professor Jacka är vår västerländska livsstil med skräpmat och lite fysisk aktivitet en stor bov i dramat. Visst, forskargruppen efterlyser i vanlig ordning mer forskning, men professor Jacka understryker att det är dags att börja se dieter som en viktig självständig behandlingsmetod vid depression och ångest.

Studien: http://www.deakin.edu.au/about-deakin/media-releases/articles/world-first-trial-shows-improving-diet-can-treat-major-depression 



FullSizeRender-58
Food Pharmacy

När hungern kickar in.

Håller ju, som du vet vid det här laget, på att skriva en kokbok. Det är nästan så att man skulle vilja ringa upp tioåriga Lina och Mia och berätta att det var så här det skulle bli. Gud vad vi hade skrattat i våra chockrosa cykelbyxor och stenhårda sprayluggar.

Nåväl, vi är själva två riktiga bohemer i köket så för oss är det väldigt viktigt att allt i kokboken ska vara enkelt. Och då slog det oss att vi skulle vilja ha in en sida i boken med riktigt snabba ”lifesavers” som man kan ta när hungern plötsligt kickar in och det enda man vill göra är att slänga sig över Hönökakan. Våra bästa tips är en (okej två) nävar nötter, avokado med salt eller grapefrukt med nymalen svartpeppar (jo, prova!). Men så slog det oss att du kanske har något ännu bättre tips?

Har du det så får du mer än gärna skriva det här nedan. Kriteriet är att det ska gå hur snabbt som helst och inte kräva massa redskap. På sin höjd en kniv tänker vi.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



IMG_4123-4
Recept

Krispiga grönkålschips – suveräna för tarmen.

Nyttiga chips, finns det ens? Jo, det gör det faktiskt – i SvD Perfect Guide har vi skrivit en krönika om våra grönkålschips som du kan att äta med gott samvete. Bra för tarmfloran är de också!

Stockholms norrförort, vita huset i korsningen, mitten av februari. Det är nästan lite vår i luften och vi har just tagit ut nygjorda, krispiga grönkålschips ur ugnen och placerat dem under en åttaårings nästipp. Vi har svårt att dölja hur nöjda vi är. Det här är gott, riktigt gott. Och dessutom älskar tarmfloran grönkål.

Och då. Då händer det.

IMG_4105

– Mamma, hur gör du dom här till mig?

Förlåt? Bad Mias son just om receptet? Vi har svårt att dölja hur chockade vi är.

– Dom här? Åh, det är jättenkelt! hasplar vi fram.

FullSizeRender-301

– Först tar du fram 250 gram färsk grönkål.

IMG_4154

– Sedan tar du bort stammen och river resten av grönkålen i lagom stora bitar.

FullSizeRender-299

– Ta fram 2 matskedar god olivolja och några nypor salt.

FullSizeRender-300

– Häll oljan och saltet över grönkålen och massera bladen i 1–2 minuter.

Konstpaus.

− Alltså, det låter kanske lite konstigt att man ska MASSERA grönkålen, men det är för att oljan ska bli jämnt fördelad.

DSCF6440-1024x682

– Sprid ut grönkålen över en plåt och låt den stå i ugnen på 70 grader i nästan en timma.

IMG_4121

− Och sedan, när de är torra och krispiga, tar du ut dem och klappar dig själv på axeln för att du har gjort helt perfekta grönkålschips!

Åttaåringen tittar allvarligt på Mia. Hans blick säger allt.

– Mamma, jag sa: VARFÖR gör du så här MOT mig?

Ridå.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



FullSizeRender-285
Food Pharmacy

Följ oss på Facebook och Instagram också!

Eftersom det skojigt nog dök upp massa nya besökare på bloggen efter våra pirriga minuter i Malou Efter Tio tänkte vi bara säga a) halloj och b) länka till vår bok igen. Vi heter alltså Lina och Mia och här bloggar vi om tarmfloror, goda bakterier, forskning, gurkmeja, broccolivägrande barn, immunförsvaret och maaassa antiinflammatorisk mat. Ta en titt på det här inlägget som får du nog en rätt bra bild av vad vi pysslar med här på bloggen. Dessutom kan vi passa på att tipsa om att du kan följa oss på Facebook också där vi postar en liten summering av dagens inlägg varje dag, samt meddela att vi finns på Instagram.

Avslutar med en skärmdump från i måndags när Mia berättar om jordärtskockstestet i Malou Efter Tio:

IMG_4286

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.