Recept

Sommarens godaste och nyttigaste slush.

I veckan delade vi med oss av vårt recept på vattenmelonslush i SvD Perfect Guide.

Viktigt meddelande till alla föräldrar med bekymmersrynka i pannan för att de inte ser ett slut på sina barns rådande glasskonsumtion: Ge dem en vattenmelonslush i stället.

Tag ett stycke vattenmelon.

Skala den, dela i kuber och frys in.

Mixa de frysta kuberna med 2 msk pressad limesaft och eventuellt några isbitar (här kommer pulsknappen förresten till sin fulla rätt, vi vill inte ha någon slät smoothie utan en slush med små bitar). Toppa upp med kolsyrat vatten och ha i pyttelite honung om du vill ha mer sötma.

Spela schack med ditt barn och försök att behålla lugnet trots att du åker på stryk av din nioåring.

Slut på meddelande.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



Food Pharmacy

Är näringsjägare framtiden?

Ligger i hängmattan och läser en spännande artikel om att Kanada håller på att ändra sina kostråd. Och det verkar faktiskt inte sämre än att de nya kostråden har fokus på att människor ska få i sig mer näring!

En av det vanligaste frågor vi får av våra läsare är hur vi tänker när vi äter, vad väljer vi bort och vad äter vi mer av? Vårt enklaste svar är att vi är näringsjägare, vilket helt enkelt innebär att vi försöker sätta ihop varje måltid med så många näringsrika ingredienser som vi bara kan. Kanske är det därför som vi spärrar upp ögonen lite extra när vi läser att man nu tagit fram en rad kriterier i Kanada som de nya kostråden ska grunda sig på, och att man kommit fram till att det viktigaste av allt är att människor ska få i sig mer näring bland annat genom en mer växtbaserad kost där även fler proteiner ska komma från växtriket såsom linser, bönor nötter och tofu. Så bra ju!

Men, kanske du undrar, har inte näringsrik kost alltid varit i fokus för de allmänna kostråden? Nja, de första kostråden kom på 1940-talet och då såg omvärlden lite annorlunda ut. På den tiden var det viktigt att länderna kunde säkra upp att det fanns tillräcklig tillgång på mat till befolkningen, samtidigt som man ville skydda inhemska industrier som t ex mjölk- och köttbönder. En direkt konsekvens av detta är till exempel rådet att vuxna i Kanada bör dricka ”2 cups mjölk” per dag. Med dagens forskning i ryggen är ett sådant kostråd naturligtvis inte försvarbart längre.

Så, när kommer svenska Livsmedelsverket att börja förespråka en växtbaserad kost? Vi tänker att vi måste ringa och fråga dem. Fast först måste vi bara ta oss ur hängmattan, vilket ju som bekant kan ta sin lilla tid.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



Recept

Bruschetta på fröknäcke.

Det är fredag, om tre timmar kommer gästerna och vi har inte en susning om vad vi ska bjuda på som förrätt. Eller jo förresten, förra sommaren lagade vi ju faktiskt en genial liten rätt här på bloggen som inte går av för hackor. Nämligen (trumvirvlar danke): bruschetta!

Det hela är lekande lätt! Du tager bara följande:

1 stycke rödlök
1 ask plommontomater
1 kruka färsk basilika
3 stora vitlöksklyftor (jodå, du vågar)
en skvätt olivolja
1 nypa salt
nymalen svartpeppar

Och sedan hackar du hela klabbet (ink tre vitlöksklyftor, inte banga nu) och portionerar ut det på valfri mängd fröknäcke. Perfekt som välkomssnitt eller som enkel, somrig förrätt. Mums!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



Food Pharmacy

Kan man göra smoothies dagen före?

Vi fick en fråga i kommentarsfältet som vi får väldigt ofta här på bloggen. Så här lät den:

Jag undrar om det fungerar bra att göra dessa gröna smoothies dagen innan de ska ätas? Det finns nämligen ingen tid att göra det på morgonen. Vissa smoothies blir beska om de står för länge och ska drickas direkt för godast smak. Dock har jag inte helt listat ut vilka ingredienser det är som man inte ska ha i för att kunna äta smoothien senare. Det bör man ju kunna göra?

Självklart kan man göra smoothies dagen före! Vi gör ofta en liter åt gången (cirka 2-3 stora glas) och låter ofta det som vi inte orkar dricka upp stå till dagen därpå. Visst att den tappar lite i näring, men om alternativet är att du inte gör den alls så är det ju hundra gånger bättre att du förbereder den kvällen före. Och det där med att den skulle bli besk av att stå lite längre vet vi inte riktigt om vi känner igen oss i? Vi brukar till exempel göra vår antiinflammatoriska supersmoothie från vår bok rätt ofta med grönkål, avokado, äpple (frivilligt), havrgryn (frivilligt, citron, ingefära och vatten och den blir inte besk om den får stå.

Ett annat tips är förstås att du lägger fram ingredienserna i mixern på kvällen men att du kör den först på morgonen. Att du helt enkelt sköljer och river grönkålen, delar ett äpple i större bitar, lägger i en halv citron, skär ner lite ingefära, häller på vatten och ställer in behållaren i kylen över natten (vänta dock med att ha i avokadon eftersom den kan bli lite brun).

Tänker att det sedan går lika fort att trycka på start på morgonen som att bre en macka eller hälla upp ett glas yoghurt? Lycka till!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



resistent stärkelse smoothie kebnekaise kebnekaisesmoothie
Food Pharmacy

Glöm inte fibrerna i sommar!

Fibrer, fibrer, fibrer. Är det något som vi lärt oss så är det att fibrer skyddar oss mot kroniska sjukdomar och bromsar vårt åldrande. Bland annat visar forskning att vi får skydd mot kroniska sjukdomar om vi äter 30 gram resistent stärkelse om dagen.

Ändå är det få av oss som kommer upp i de 25 gram fibrer som Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska få i oss varje dag. Och eftersom vi vet att det är lätt hänt att vi äter mindre av det som är nyttigt på semestern så vill vi bara påminna dig om vårt generaltips i sommar: den gröna smoothien. Den är nämligen ett av de enklaste sätten att få i sig stora mängder fibrer.

Det finns massa olika fibrer men en av våra favoritfibrer heter resistent stärkelse. Häromdagen publicerade SvD en artikel om resistent stärkelse från förra sommaren artikelserie om tarmfloran (som vi ju fick vara med i). Forskning visar att vi får skydd mot kroniska sjukdomar om vi äter 30 gram resistent stärkelse om dagen.

Så, stick iväg och gör en grön smoothie och sätt dig sedan och läs hela artikeln här: https://www.svd.se/30-gram-om-dagen-minskar-risk-for-kroniska-sjukdomar. Och står du med en påse babyspenat i ena näven och en avokado i andra men vet inte var du ska börja, så har du några recept här nedanför!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.

Tips på gröna smoothies:

Raw och mjölkfri Kebnekaisesmoothie.

Yogayamas gröna smoothie med selleri, mango och mynta.

Ännu en grön smoothie med mango och persilja. Faktiskt en av de bättre.

Grön antiinflammatorisk supersmoothie med persilja.

Grön smoothie bowl för nybörjare.