fbpx

Food Pharmacy

Post image

Varsågod, en intensivkurs i hur du äter dig till ett friskare liv.

I väntan på Stig Bengmarks krönika som publiceras först nästa måndag, har vi sammanfattat hans hälsoråd i korthet. Se det som en perfekt liten repetition av vad han lärt oss hittills. Och, för dig som tittar in för första gången vill vi bara säga: välkommen! Samt: håll i dig! För här kommer en väldigt intensiv intensivkurs.

Tillredning: Lugn, du behöver inte äta allt rått men välj rätt metod när du upphettar maten. Kött och fisk kan du tillaga i ugn på låg temperatur i stället för att steka eller grilla. Ställ temperaturen på 80 grader och ut kommer en saftig och perfekt tempererad fisk två timmar senare. Grönsaker kan du ångkoka under kort tid eller woka försiktigt i kokosfett. Tumregeln är att alltid undvika höga temperaturer. Och, var noga med val av redskap! Använd grytor och pannor av gjutjärn eller rostfritt material. Teflon? Big no no.

Kött: Relax, du behöver inte bli vegan. Ät gärna kött ibland men var lite snobbig och välj BRA kött när du väl äter det. Vilt eller kött som betat på gräs, i stället för nöt, får och fågel som levt på kraftfoder. Skippa griskött helt och undvik alltid höga temperaturer. Stanna vid 49 grader för rostbiff, 55 grader om du gillar medium och 65 grader för well done (samt fågel).

Fisk: Ät gärna fisk men välj den med omsorg. Köp fisk som simmat runt på öppet hav eller i sjö. Inga problem att köpa fryst fisk om den frusits ned direkt när den tagits upp ute på världshaven. Och tillred den alltid i låg temperatur i ugn (högst 80 grader), i stället för att grilla eller steka den.

Mejeriprodukter: Helt ärligt, helst borde alla sluta helt med mejeriprodukter. Men, om du inte kan det så kanske du i alla fall kan försöka minska på det? De värsta bovarna är de som hårdbearbetats/koncentrerats, som ost och mjölkpulver (finns tyvärr dolt i massa hel- och halvfabrikat). Vill du trots detta äta ost så välj ost från fribetande djur, vissa fårostar t ex. Överväg alternativ som kallpressad olivolja i stället för smör och mjölksubstitut som havre-, nöt- eller rismjölk. Behovet av kalk från mjölk är starkt överdrivet och kan tillfredställas från andra källor som nässla, persilja, dill, ärter, bönor, linser, mandel, nötter, fröer, fisk (t ex sardiner). Dessa innehåller mycket mer kalcium än mjölk.

mariannebrod3

Bröd och säd: Aj aj aj, mycket forskning pekar på att sädesprodukter och gluten inte alls är bra för kroppen, även om du inte är glutenintollerant. Minska på intaget av bröd och undvik alla sädesslag som innehåller gluten (vete, råg och korn). Undvik helt industriframställt bröd som bakats i hög temperatur. Baka gärna men i låg temperatur, högst 110 grader. Och, rosta aldrig brödet!

Baljväxter och rotfrukter: Ät mycket baljväxter och rotfrukter (helst råa). Om de är kokta kan de gärna ätas kalla – fibrerna i kokta rotfrukter rekristalliseras då de svalnar.

Ärter, böner och linser: Ärter och böner är synnerligen rika på nyttigheter. Ät en symfoni av dessa så ofta du kan och, i den mån det går, färska.

Grönsaker: Frossa i grönsaker och främst råa i olika sallader, soppor, grytor och smoothies. Prioritera gärna grönkål, broccoli, spenat, lök, paprika och avokado.

Frukt: Ät gärna frukt men var lite försiktig med intaget av fruktsocker. Ät bär med säsongen och när detta inte är möjligt är djupfrysta bär ett bra alternativ.

milk5

Mandel och nötter: Både mandel och nötter är rika på nyttigheter och något du gärna får äta varje dag. Men, satsa på naturella och undvik de behandlade nötterna.

Salt och kryddor: Använd mineralsalt eller bergsalt som Himalayasalt. Frossa i kryddor och framförallt färska kryddor som rosmarin, oregano, salvia, basilika, timjan, ingefära, gurkmeja och chilipeppar.

Snabbmat, godis och läsk: Bör undvikas. Om du är en gottegris (då är vi tre) finns det ju driljoner härliga recept på hälsosamma sötsaker som du snabbt kan svänga ihop hemma.

Kaffe och te: Drick gärna kaffe men måttligt och ekologiskt (ej mörkrostat). Botanisera bland andra varma drycker som grönt te, Yerba Mate, olivte och andra örtteer.

Alkoholhaltiga drycker: Ta det väldigt lugnt med öl och lättöl, som är rikt på AGE och ALE. Även starksprit, främst ”hårdbrända” och sockerinnehållande varianter som t ex whisky, innehåller mycket AGE/ALE. Ur hälsosynpunkt är rödvin att föredra eftersom det lyckosamt nog är mycket rikt på den viktiga antioxidanten resveratrol som förekommer speciellt rikligt i vällagrade italienska och franska rödviner. Tänk dock på att sprit och viner är mycket kaloririka och har högsta möjliga GI.

Dela

Kommentarer

  1. Har hört de innan att man ska undvika tyflon… Men varför? 🙂
    Tack för all information!!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack själv! Teflon läcker långsamt giftiga partiklar.

  2. Intresant , är rödvin bra?? Varför står det inte någon innehållsförteckning ?? Dom lägger i massor av olika ämnen som vi inte får info om hmm hur kan ni då säga att det är bra??

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Zacke och tack för din fråga. Vi älskar rödvin och köper ekologiskt rödvin. Ska självklart lyfta denna fråga med Stig!

  3. Marianne Nilsson skriver:

    Kloka ord!

  4. Hej!
    Ja, undrar också varför teflon ska undvikas?
    Hur är det med odlad kravmärkt lax? Det borde väl va ok?!

    Hur vet man att kött är gräsbetat? Det står ju inte på paketet. Tips på märken?

    Grönsaker som grönkål och broccoli är det nog många som har svårt att smälta. Magen är inte van. Och speciellt om man har något problem med magen. Kål tror jag också innehåller ämnen som i sig hindrar matsmältningen. Så man kanske ska va försiktig med att chocka magen med allt för mycket rått till en början.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack för många frågor. De flesta kommer vi att försöka besvara på bloggen. Angående teflon så läcker långsamt ut giftiga partiklar.

  5. Bra lista! Har en fråga om baljväxter. Om man äter paleo, ska man absolut undvika baljväxter eftersom de bland annat anses vara inflammationsskapande. Vad är Stigs take på baljväxter och varför? Tack för toppenblogg!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack för frågan. Stig menar att baljväxter är proppfyllda med nyttigheter. Tyvärr har många livsmedel något som kan vara skadligt i för stora mängder. Även vatten i för stora mängder kan ju vara farligt. Det bästa är alltså att ha en så varierad kost som möjligt. Som svar på din fråga tycker Stig att man kan äta linser och bönor med fördel.

  6. Maria skriver:

    Hej!

    Tack för en fantastisk blogg. Som ni kanske märker då denna kommentar kommer på ett äldre inlägg har jag plöjt igenom alla inlägg på några dagar.

    Men nu sitter jag här i en liten klämma. Som heltidsarbetande, snart tvåbarnsmorsa, hur kan man vara säker på att de små får i sig det de ska? Även för en mager stackare som jag själv är det ju inte sällan recept som nämnda i er blogg lämnar mig vrålhungrig 2 timmar senare. Och jag HINNER ju inte laga mat hela tiden ..

    Funkar det verkligen för de små? Äter ni hela tiden eller är det jag som sitter på ett extremt hög energibehov?

    Mvh Maria

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej, vi äter väldigt stora portioner när vi äter och äter inte hela tiden men om vi blir hungriga tar vi lite nötter eller en smoothie som mellanmål. Vi försöker se till att våra barn får så mycket näring det går genom att boosta deras mat hemma.

  7. marie jörgensen Pesch skriver:

    Hej och tack för en underbar blogg. Läser den med stor glädje! Jag undrar om ni har möjlighet att ange era /Stigs forskningskällor när det gäller gluten dess negativa effekter? Stort tack på förhand/ Marie

  8. Martina skriver:

    Hej! Läser på många håll om att man bör undvika mejeriprodukter, men varför? Tycker inte att jag fått det ordentligt förklarat för mig. //Martina

  9. Hej! Tack för er fantastiska blogg och bok. Jag håller på att ställa om kosten lite allt eftersom och undrar hur länge man bör räkna med att det tar att tillreda en hel kyckling på 80 grader i ugnen? Tack på förhand! //Mia

    1. Food Pharmacy skriver:

      Faktiskt aldrig provat.:(

  10. 110 celsius räcker inte.
    De flesta bakar med upp till 250 grader för bröd.
    Lagom är cirka 180°C och för att få den mjukare kan man lägga en plåt med varm vatten under gallret för att ånga.

  11. Hej! Har tänkt testa börja laga mat i lägre temperatur som ni rekommenderar, men undrar då hur man vet hur varm spishällen är på 3an eller 4an t.ex. Har induktionshäll och har siffra 1-9 men vad ska man använda, det står ju inte gradantalet?

    Mvh Nicole

  12. Jessica skriver:

    Hej!
    Blev nyligen rekommenderat att se denna föreläsning från en professor (tror jag) på ett tyskt universitet, om myter om mat. Vet inte om ngn av er kan tyska, men om så är den säkert intressant för er med. Lärde mig t.e.x att spenat inte är bra för järnupptag, utan tvärtom, den innehåller ngt ämne som blockerar järnupptaget.
    https://youtu.be/Mnc_aoN7lMM
    Mvh
    Jessica

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.