fbpx

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Du dör inte av att vara lite hungrig. Tvärtom, du lever lite längre.

Första gången vi stötte på uttrycket ”periodisk fasta” var för något år sedan på Vetenskapens Värld. Må hända att vi var sist på bollen, men sedan dess har vi i alla fall noterat fenomenet allt oftare i medicinska sammanhang. Periodisk fasta innebär alltså att du begränsar antalet timmar på dygnet då du äter, oftast 16:8 (dvs du fastar 16 timmar och äter 8). Och helt ärligt verkar det ge rätt svårslagna resultat – inte bara för vikten utan också för hälsan. Kombon gå ned i vikt + minska risken för kroniska sjukdomar = allmänt poppis.

Stig ägnade en hel krönika åt det i går (scrolla ned ett inlägg om du missade den), och så sent som förra veckan berättade läkaren bakom en av världens största hälsosajter att han själv har testat massa olika dieter och landat på att 16:8 är det bästa för honom. Han väljer ett ätfönster på 8 timmar och Stig begränsar sig till 6, men principen är exakt densamma: de låter organen vila den större delen av dygnet. De första åtta timmarna utan mat bränner kroppen kalorier men sedan, när glykogenet är slut och man inte fyllt på med ny mat, slår kroppen över från ”sugar mode” till ”fat mode” och börjar bränna fett i stället.

Forskning visar att periodisk fasta bidrar till:

Fig_no_18_skippafrukost-01

Det här låter ju inte helt coco bananas. Tvärtom, det låter inte ett dugg coco bananas. Och om det nu är så att vi kan äta exakt lika många kalorier som vi brukar fast under en begränsad tid på dygnet och på så sätt vinna massa hälsofördelar, så vill vi faktiskt prova. Så from i morgon kommer vi att skippa frukosten, göra lunch till det första målet på dagen och låta bli att äta efter 19.

Det borde vi väl klara, eller?

Rookie_200x200px-03Periodisk fasta för rookies:

Hör på nu för det här är viktigt: lyssna alltid på din kropp och gå alltid långsamt framåt. Om ditt normala ätfönster hittills har varit mellan 06 och 22, ja då ska du inte gå direkt på 16:8. Börja med 14:10  i stället kanske? Annars är risken tyvärr överhängande att du slutar lika fort som du började. Babysteps är tricket!

Dela

Kommentarer

  1. Jätteintressant med periodisk fasta. Det verkar ju medföra en mängd positiva hälsoeffekter. Jag har dock en fundering. Hur påverkar den ökade fettförbränningen en redan smal person som inte behöver gå ner i vikt?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Bra fråga! Det ska vi grotta lite i. ¨Återkommer!

  2. Emma Hå - emmahas.se skriver:

    Jag undrar en sak som jag hoppas att ni eller Stig kanske kan svara på… Själv äter jag ofta lunch kl 12 och sedan har jag en lång eftermiddag med plugg och jobb och träning och kommer hem till en middag som sällan är klar före 21. Däremellan är jag sällan hungrig men hur tror ni kroppen påverkas av att liksom slänga in två fasteperioder per dygn? Blir det fel med hormonbalansen då, eller skall jag helt enkelt vänta med lunchen till 15? Har inga problem med att inte äta på förmiddagen, det är snarare mitt schema som ger mig lunch kl 12.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Emma, hela grejen är att få en lång sammanhängande period av fasta…

  3. Det låter helt klart vettigt.
    Men vad innebär det att fasta?
    Får jag göra en grönsaks/frukt juice i råsaft centrifugen och förtära på morgonen?
    Eller är det bara rent vatten som gäller när man fastar??

  4. Jag är också på :D! Let’s do dis! Jag tycker om att juica (grönsaker+citrus) och undrar om det skulle funka innan lunch…? Kalorier i det? Vet ni? Kram och vilken galet snygg och inspirerande blogg-TACK!! Kram på er!!

  5. Hej!

    Återigen, tack för en mycket informativ blogg!

    Jag undrar samma sak som Mia här ovan. Dvs. om personer som redan är smala mår bra av att fasta. Jag skulle t.ex. i princip inte klara att gå utanför dörren utan att äta frukost eftersom jag blir yr. Dessutom har jag en känsla av att det kommer in ”luft i systemet”, vilket ger mig ont i magen om jag inte äter tillräckligt ofta.

    Andra bieffekter jag tycker mig se av fasta:

    -Mer rynkor (inget underhudsfett)
    -Dålig andedräkt
    -Energilöshet
    -Att hjärnan går trögare

    Är alla råd ni/Stig ger här verkligen hälsosamma för alla? Skulle bara tycka att det var intressant med er/andra läsares syn på saken.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Jenny och tack för din kommentar! Stig baserar sina råd på forskning. Det är ju alltid så att någon eller några enskilda individer inte uppvisar samma resultat som majoriteten. Vi vill bara presentera den forskning som finns sen är det upp till dig som läsare att anamma det du tror passar dig. Lycka till!

  6. Tack för svar! Jag fortsätter att läsa er superviktiga blogg och anammar de råd som funkar för mig och min familj.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.