Läskande äpple- och päronläsk (glada barn ingår). – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Recept

Post image
fav

Läskande äpple- och päronläsk (glada barn ingår).

fav

För några veckor sedan kunde vi läsa i Veckans Affärer att Coca-Cola drabbats hårt av den rådande hälsotrenden. Människor vill helt enkelt inte dricka gift längre. Hubbahubba – vilken samhällsvinst! Extra bra eftersom det nyligen släpptes en amerikansk studie som visar att barn som dricker mycket läsk varje dag får allvarliga koncentrationssvårigheter och drar sig undan. USA är det land som dricker mest läsk per person och år i hela världen, och att det ens finns barn där som får dricka obegränsat med läsk, varje dag, gör oss riktigt ledsna. Snälla, kan vi inte hjälpas åt att se till att Sverige inte hamnar där?

lask1

Så, i bjärt kontrast till Coca-Cola får vårt fredagsmys i dag bli en nyttig och fräsch variant på läsk. Det hela är väldans enkelt: låt barnen välja en frukt, juica den och toppa med lite mineralvatten. Slut på arbetsinsats. Alla barnen valde givetvis olika frukter (varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?) och det här var Junis favorit.

Päron- och äppleläsk
(1 glas)

1 päron
1 äpple
1 dl mineralvatten

Juica och toppa med lite mineralvatten. Klart!

lask2

Så där ja, nu kan du göra helg med riktigt gott samvete. Happy Friday!

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Hej! Jag befinner mig i Thailand och jag undrar hur man äter bra mat även här? Gluten och mejerier är ju lätt att undvika men då vi äter all mat ute och inte själva kan välja oljor eller dylikt så blir det svårt.. Plus att det blir mycket vitt ris (så fantastisk gott!). Har ni några tips på mat och dryck som är bra och mat och dryck man bör undvika om man vill äta hälsosamt?

    Tack för en härlig, informativ och välskriven blogg!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack Mallan! Det borde vara ganska lätt att äta hälsosamt i Thailand med alla grönsaker, kryddor och örter. Försök att minska på intag av vitt ris. Det är gott men tyvärr inte så bra att äta i större mängder. Surfa runt lite här på bloggen för lite mera tips. Lycka till!

  2. Hej Mallan och Food Pharmacy,
    Superfin och inspirerande blog by the way. Vi åker till Thailand om en vecka och jag är också mån om att äta hälsosamt så gott det går. De har goda sallader – green papaya salad, räksallader, och sedan har de ju fantastisk grillad fisk som man kan beställa med ångade grönsaker till. Även curryrätterna kan du ju få utan ris. Drick kokosmjölk och ät fruktsallader! Och unna dig en kall öl för själen! ; ))

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Helena och tack för grymma råd. Vi blir också sugna på att åka till Thailand… Trevlig resa!

  3. Ok.
    En helt annan fråga som inte har med det här att göra:
    Jag läser en bok som heter 80/10/10 just nu. Väldigt intressant. Jag undrar om Stig har läst den – och i så fall, vad han tycker om den?
    I korta drag går den ut på att 80% av ens kaloriintag ska bestå av kolhydrater (från frukt och grönsaker) och 10 % av protein resp fett. Och allt ska vara veganskt och från råa, oprocesserade grejer.
    Det låter ju klokt att äta mer vegetariskt och så obehandlad mat som möjligt, men det jag undrar över är främst två saker:
    – att författaren avråder från att äta bönor och gryn och tycker att nötter bara ska ätas i väldigt små mängder (och alla dessa saker brukar ju rekommenderas i vanliga fall).
    – att författaren rekommenderar “monomeals”, att det är bra att äta en sak i taget (typ en lunch kan vara 7 bananer). Man har ju hört att man ska kombinera alla färger i en sallad t ex. Det låter lite crazy?
    Vad ska man tro?
    Vore intressant att höra Stigs tankar om saken.
    Tack för en grym blogg!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack Linda! Intressanta frågor. Speciellt eftersom vi äter bönor och linser samt är noga med att kombinera olika färger i sallader för att förstärka de olika färgernas antioxidanter. Vi ska höra med Stig!

  4. Måste bara tipsa om en tjusig drink som både barn och vuxna kan dricka, nämligen frysta hallon med kolsyrat vatten. Hallonen funkar först som isbitar, och medan de tinar färgar de drinken vackert rosa – och ger en mjuk fin hallonsmak. Servera i finaste glasen så känns det som en riktig bartenderdrink, även för den som avstår alkohol. Snygga sugrör eller en fin drinkpinne piffar ytterligare, och en skiva lime till blir pricken över i.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack , vilket bra tips! Det måste vi pröva.

  5. Hej, Jag har hört att det inte är bra att överkonsumera mineralvatten på flaska eller via sodastreamer dagligen för att det innehåller sulfater och mycket salter. Jag undrar om detta stämmer att man bör undvika mer än vad man gör?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Intressant! Det här måste vi undersöka vidare!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.