Hej LRF Mjölk - dags att söka ny PR-konsult? – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Omvärldsbevakning

Post image

Hej LRF Mjölk – dags att söka ny PR-konsult?

Förra veckan hände en väldigt konstig, snudd på mystisk, sak:

Arla och LRF Mjölk kritiserade Livsmedelsverkets nya råd att begränsa intaget av mjölkprodukter till 2-5 dl per dag. I sin kritik menar de att det är helt oacceptabelt att säga att vi ska begränsa mjölkdrickandet utan att redovisa för hur vi ska få i oss tillräckligt med kalcium i fortsättningen – och därmed undvika näringsbrist (snabbkurs för dig som inte är insatt: näringsbrist i form av kalciumbrist leder till benskörhet).

Vi instämmer, det ÄR väldigt viktigt att Livsmedelsverket redovisar hur vi ska undvika näringsbrist. Men med tanke på att Sverige är det land som konsumerar mest mjölkprodukter i hela världen och samtidigt är ett av de länder som har högst benskörhet i hela världen, så kan vi kan inte låta bli att undra om det verkligen är så klokt av just Arla och LRF Mjölk att komma med den här kritiken? Och, när Helena Lindmark Månsson (expert på nutrition vid LRF Mjölk) dessutom svarar att de är “oroliga över att de nya råden inte bygger på stabil vetenskaplig grund”, lägger hon ju upp för smash för alla som under åren ifrågasatt varför Livsmedelsverket rekommenderar ett så högt intag av mjölkprodukter.

Så, med ambitionen att lösa det här lilla mysteriet har vi satt ihop några frågor till LRF Mjölk:

1 Tror ni fortfarande att mjölk är den bästa för att förebygga kalciumbrist?
2 Lärde ni er inte en läxa när ni stämde Oatly i höstas?*
3 Har ni verkligen råd med en ny storm?
4 Ni har aldrig funderat på att byta PR-byrå?

Om vi vore ni skulle vi nog snarare välja att ligga lite lågt för att inte riskera att väcka en björn som sover. Eller förresten, den kanske redan har vaknat? (i går kom nämligen den här svenska studien där mjölk kopplas till ökad dödlighet)

* För dig som inte har örnkoll på vad som hände i höstas: Oatly släppte sina nya förpackningar med veganska budskap som t ex “It looks like milk but isn’t milk. It is made for humans (not baby cows) och “No milk. No soy. No craziness” -> LRF Mjölk lackade och stämde Oatly  -> flertalet forskare vaknade till liv och ifrågasatte Livsmedelsverkets okritiska hållning till svenskarnas höga intag av mjölkprodukter trots flera varnande studier -> ännu fler människor började ifrågasätta vår höga mjölkkonsumtion i Sverige -> Oatly slog nytt försäljningsrekord.

Dela

Food Pharmacy
Översikt

Vi använder kakor (cookies) för att kunna erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse på foodpharmacy.se. Kakorna lagras i din webbläsare och används för funktioner som att känna igen dig när då återvänder till siten samt hjälper vårt team förstå vilka funktioner och innehållstyper som är mest intressanta för dig och alla andra användare.

0

Tillagd i varukorgen

Inga produkter i varukorgen.