Vad händer när vi stoppar godisstoppa? – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Omvärldsbevakning

Post image

Vad händer när vi stoppar godisstoppa?

I morgon är det sista februari och sedan är det mars och då upphör Frida Boisens finfina initiativ #godisstopp. Frågan är bara vad alla vi som hakade på utmaningen ska göra nu? Fortsätta att undvika sötsaker eller fira att vi klarade det med att gå och köpa en stor påse lösgodis?

”Men slappna av, en godisbit då och då kan väl inte skada?”

chokladmousse2

Så tänker nog rätt många. Och kanske har de rätt, en godisbit då och då kanske inte är hela världen? Proble­met är bara att det nog inte rör sig om en godisbit då och då. Enligt Livsmedelsverket bör barn inte få i sig mer än max 10% av alla kalorier från tillsatt socker, en siffra som många svenska barn överskrider redan vid frukostbordet. När vi var små, på början av 80-talet, fanns det knappt överviktiga barn men i Ann Fernholms bok ”Det sötaste vi har” läser vi att ett av fem barn har problem med vikten i dagens Sverige. Majoriteten av Sveriges barn får i sig betydligt mer socker än vad myndigheterna rekommenderar och allt fler och allt yngre personer utvecklar typ 2-diabetes vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, cancer, demens och stroke. Ajdå. Vi matar alltså våra barn med massa socker som leder till sjukdomar som alla vi känner är mer eller mindre livrädda för.

syltkakor3

Så, en godisbit då och då är nog snarare bara toppen av ett isberg. Och fastän många av oss slutar godisstoppa i mars, så kanske inte sega råttor och lakritsbåtar behöver vara det första vi slänger oss över? I dag finns det ju så många fina alternativ till raffinerat socker, som honung och torkad frukt och frysta bananer. Det kanske låter lite främmande när du hör det första gången, men då har du inte provat våra chokladbollar. Eller våra hallongrottor. Eller vår syndigt goda chokladmousse. Eller någon av alla de andra godsakerna som du hittar under kategorin “fredagsmys” här på bloggen. Välkommen att kika in, vi lägger till ett nytt recept varje fredag. Du anar inte hur mycket sötsaker det finns, utan minsta tillstymmelse till raffinerat socker.

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Hej!

    Tack för en superbra blogg som jag läser med stor entusiasm! 🙂

    Jag har en fråga (som dock inte hör till just detta inlägg). Efter den senaste tidens debatt om komjölk har jag i princip helt bytt ut mejeriprodukter mot växtbaserade diton. Men efter att ha läst er blogg har jag hamnat i ett dilemma. I Stigs “tarmkrönika” förespråkar han nolltolerans mot gluten. Oatlys produkter består ju av havre = gluten. Sojaprodukter å andra sidan innehåller oftast massor av tillsatt socker.

    Vad har ni för råd till en “lekman” angående detta? Vilket alternativ är bäst? Eller bör man helt enkelt ta bort även dessa produkter?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej, vi själva har oatlys produkter i matlagning tex. Vi undviker gluten i största möjliga mån men i land slinker det ned gluten ändå av olika anledningar.

Comments are closed.

Kommentera

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.