GB: Man kan egentligen se på tillsatser som en kvalitetsstämpel. – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Omvärldsbevakning

Post image

GB: Man kan egentligen se på tillsatser som en kvalitetsstämpel.

Äkta Vara har tittat närmare på innehållet i årets glassnyheter från landets största glasstillverkare, men tyvärr hittade de nästan inga traditionella glassingredienser som ägg, vanilj, socker och grädde. Nix pix, vi snackar billiga substitut och rader av tillsatser. Tillåt oss sammanfatta:

a) Alla glassar i undersökning innehöll mellan fem och nio tillsatser.

b) Merparten av glassarna innehöll emulgerings- och stabiliseringsmedel.

c) Bara två av glassarna innehöll grädde som bas.

d) I övrigt bestod baserna mest av olika blandningar av exempelvis skummjölk, skummjölkskoncentrat, olika mjölkpulver samt vasslepulver.

e) Vad gäller smaksättningen innehöll alla glassar utom en aromämnen.

f) Istället för socker används glukossirap, majssirap, fruktossirap, druvsocker, mjölksocker samt glukos-fruktossirap.

Lite märkligt kan tyckas att de stora glasstillverkarna inte kommit längre. Och ännu skummare att GB Glace tycker att tillsatserna är till för att ge “en säker glass med hög kvalitet”. När deras marknadschef, Dominika Hagborg, mötte Björn Bernhards från Äkta Vara i TV4 Nyhetsmorgon konstaterade hon att: ”Man kan egentligen se på tillsatser som en kvalitetsstämpel”.

Varpå Björn Bernhards från Äkta Vara svarade: “Men varför lyfter inte GB fram dem i sin marknadsföring i stället? Det kunde ju stå “nu med nio tillsatser” på förpackningen?”

Och vi själva sitter här på vår kant och funderar på hur motsatsen, en osäker pinnglass, ser ut?

 

Källa:
Äkta Vara: http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=148979
TV4 Nyhetsmorgon: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/glasstest-i-nyhetsmorgon-3179518

Bild:
Food Pharmacys hemmagjorda snickersglass

Dela

Food Pharmacy
Översikt

Vi använder kakor (cookies) för att kunna erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse på foodpharmacy.se. Kakorna lagras i din webbläsare och används för funktioner som att känna igen dig när då återvänder till siten samt hjälper vårt team förstå vilka funktioner och innehållstyper som är mest intressanta för dig och alla andra användare.

0

Tillagd i varukorgen

Inga produkter i varukorgen.