Veganer och vegetarianer – hur sjutton får de i sig proteiner? – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Veganer och vegetarianer – hur sjutton får de i sig proteiner?

Vegantrenden är hetare än någonsin och så gott som dagligen kan vi läsa om hur Bill Clintons, Beyonces och grannens hälsa har förbättrats sedan att de gått över till vegankost. Men, tänker du som fortfarande köper Arlas proteinberikade mjölk, hur sjutton tillgodoser de sina kroppar med behovet av proteiner?

Bra fråga, vi undrade prick detsamma. Vi tar det från början:

Proteiner är livsviktiga för kroppen. Man brukar kalla dem för kroppens byggstenar eftersom de används till att reparera och bygga nya celler och vävnader i kroppen. Proteiner i sin tur är uppbyggda av sk aminosyror. Totalt finns det ett tjugotal aminosyror och utav dessa är åtta av dem livsviktiga och kallas för essentiella, för att de inte kan produceras i kroppen utan måste tillföras med kosten.

De flesta har förstått att protein finns i kött, mjölk, ägg och fisk, men för oss var det en nyhet att även gröna bladgrönsaker innehåller stora mängder protein i form av aminosyror. Faktum är att ett dagligt intag av olika sorters gröna bladgrönsaker uppfyller kroppens hela behov av essentiella aminosyror. Först blev vi väldigt förvånade men när vi tänker efter så är ju inte så konstigt – bladgrönsaker innehåller ju faktiskt tillräckligt med protein för att bygga muskelmassa hos stora betesdjur. Nej, vad som snarare är konstigt är hur vi kan ha missat detta? Hur kan vi inte ha snappat upp att gröna bladgrönsaker är en utmärkt proteinkälla? Och varför har så många med oss trott att animaliska proteiner är det enda som duger?

Förklaringen är ganska enkel:

Historiskt har vi ätit den delen av grönsaken som är proteinfattig. I stället för att t ex äta den näringsrika blasten har vi kalasat på moroten eller rödbetan, och genom att placera alla växtens delar (rötter, stjälk, blomma, skott, gröna blad etc) i kategorin “grönsaker” har vi tagit för givet att hela grönsaken har samma egenskaper. Människan har ätit roten och dragit slutsatsen att resten av växten är lika proteinfattig. Vilket alltså är en missuppfattning.

Så, svaret på vår fråga blir således att en vegan och vegetarian inte borde ha några som helst problem att tillgodose kroppen med dess behov av protein. Inte så länge de  frossar i bladgrönt i alla fall. Bon appétit!

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Nja, veganer och vegetarianer får snarare i sig sitt behov av protein från bönor, linser och nötter. Med det inte sagt att bladgrönsaker inte är en bra källa till protein, men för en vegetarian/vegan är det inte riktigt det man satsar på. Om man inte är raw vegan möjligtvis. Faktum är att all mat innehåller protein, om än inte en komplett uppsättning av de essentiella aminosyrorna. Anledningen till att just animaliska livsmedel anses vara den bästa källan till protein är för att de innehåller alla aminosyrorna. Vi vegetarianer får i oss en komplett uppsättning aminosyror genom att kombinera olika livsmedel med varandra , t.ex bönor med någon form av gryn etc.
    Jag gillar er blogg i övrigt men det här kändes mest lite oinsatt och dåligt efterforskat mot vad ni annars brukar prestera.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Sara och tack för klargörandet! Det är klart att det är så…

  2. Annika skriver:

    Och jag har fått för mig att man måste äta kilovis med bladgrönt varje dag för att komma upp i rätt proteinnivå. Men det kanske är när man räknar på det gamla viset? Vore ju toppentoppen om jag kunde bli lite lugnare på den punkten, och dra ner ännu lite mer på köttet. Vet ni? Klart ni vet! 😀

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Annika, du behöver ju äta stora mängder av bladgrönt men tanken är ju att du ska få protein från andra källor såsom tex bönor och linser.

  3. Dan Uhrbom skriver:

    Ja, så är det! Tack för en bra artikel Food Pharmacy som säkert kan hjälpa oss ur både den lilla och den stora miljökrisen.
    Gröna blad innehåller alla essentiella aminosyror, men också omega 3, D-vitaminer och alla andra näringsämnen om jorden är frisk där de växt.
    Både för betesdjur, älgar, rådjur, giraffer, elefanter med flera är gröna blad stapelfödan nr 1.
    Och det gäller människan också om hon äter bladen utan upphettning. Upphettningen fördärvar proteinerna och näringsinnehållet mer eller mindre helt.
    Proteinhalten ligger mellan 0,8 till 5,4 % för gröna blad. Modersmjölk lär innehålla 0,8-0,9 % protein och det räcker att dubbla barnets vikt ganska snabbt. Behöver vi ha mer protein kan man undra? Ganska ofta talas det om proteinförgiftning när det gäller sjukdomar.
    Kollar man rovdjuren så är även deras basföda gröna blad – indirekt.
    Och funderar vi på vad vi åt innan vi började odla och upphetta maten, blir svaret också gröna blad + frukt och bär – typ råa veganer mao.
    Som raw vegan satsar jag på gröna blad och det fungerar utmärkt sedan många år. Dessutom är de gratis om man väljer de vildväxande och mycket nyttigare än dem vi odlar, lägre halter av manipulering etc.

    Man hittade skelett för ett par år sedan i Spanien som var 50.000 år gammalt. Beläggningen på tänderna visade att de hade ätit svamp, göra blad, mossa och pinjenötter – men inget kött.
    50.000 år sedan är ganska sent i vår evolution så den typen av mat kan göra att vi slipper sjukdomar, eller blir friska om vi redan är sjuka.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.