En DO och en DON'T om du vill förändra familjens matvanor. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

En DO och en DON’T om du vill förändra familjens matvanor.

Vi fick ett mejl. Och eftersom det var 1) väldigt trevligt (vi är svaga för smicker) och 2) innehöll en synnerligen bra idé, så tänkte vi att det var lika bra att publicera det.

“Har varit inne på er hemsida idag. Tycker det låter fantastiskt spännande och vill gärna förändra familjens sätt att äta, åt ert håll. För att göra det lite lättare hade jag gärna önskat en lista på hemsidan, vad vi bör undvika och vad vi bör öka intag av. Utan att behöva läsa och leta i mycket text. Vår familj är aktiv. Tränar, rider, jagar. Vi behöver bra, näringsrik, mättande mat. Hjälp oss.”

Ja men JA, vilken strålande idé! Klar vi ska sätta ihop en liten antiinflammatorisk lathund som vi lägger på något bra ställe på bloggen. Och i väntan på det (allt tar sin lilla tid) så vill vi redan nu skicka med en DO och, för balansens skull, en DON’T som du kommer väldigt långt på om du vill ta ett första steg mot att förändra familjens matvanor.

DO:
Ät mer grönsaker till varje måltid. Blanda gärna minst tre färger, köp ekologiskt om det finns och försök att inte förstöra alla vitaminer genom kokning/stekning/grillning.

DON’T:
Dra ner på eller uteslut det där uppenbara sockret (ex: läsk, saft, godis, glass, skumbananer) och försök att dra ner på sockerlik mat (som t ex vanlig pasta, pizza, bröd).

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. När ni skriver sockerlik mat (som t ex vanlig pasta, pizza, bröd) så gissar jag att ni menar att man ska dra ner på processade kolhydrater som vitt bröd etc. men inte på fullkorn?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Olof, det är naturligtvis bättre att äta fullkorn men våra bakterier uppskattar oavsett inte denna mat. Speciellt bröd är generellt ingen bra mat utan mest tomma kalorier.

  2. Ett tips som ändrade mitt tankesätt, att tänka: “jahaja, vad ska jag äta till grönsakerna idag?” istället för “jaharå, vad ska jag äta till köttet/pastan/ochsåvidare idag?”

  3. Lena Bergvall skriver:

    Mitt bröd som jag bakar själv med surdeg, hela korn, nötter och fröer, torkade nässlor, nyponpulver mm är gott, nyttigt och mättande. Så jag vill påstå att man visst kan äta bröd.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.