Veckans snackis! Nyttig juice är inte så nyttig som du tror. – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Omvärldsbevakning

Post image

Veckans snackis! Nyttig juice är inte så nyttig som du tror.

Vi läste i Metro i går att nyttig juice inte alls är så nyttigt som man tror. Jo vi vet, vi har skrivit om det förut, men det tål att nämnas igen eftersom juice är så galet trendigt just nu och så många luras tro att de är superduperhälsosamma för att de har börjat dricka juicer.

En av de första gångerna vi träffade Stig så pekade han på ett gäng ungdomar som satt på ett café och drack färskpressad apelsinjuice och sa: ”där sitter dom och dricker sådan där ohälsosam juice.” Där och då förstod vi inte riktigt vad han menade (och vi var alldeles för generade för att våga fråga), men under det senaste året har det gått upp för oss varför den hälsosamma juicen kanske inte är 100% hälsosam.

Det finns tre saker som gör att juice inte lever upp till sin hälsoimage: sockret, vitamintappet och avsaknaden av fibrer.

I gårdagens Metro t ex fick Maj-Lis Hellénius, livsstilsexpert och professor i allmänmedicin vid Karolinska institutet, frågan om hur nyttiga de trendiga juicerna egentligen är. Maj-Lis nämnde en amerikansk undersökning som följt tusentals personer under många år för att studera sambandet med att dricka färsk juice kontra äta färska frukter och bär, och där man har sett en ökad risk hos juicedrickarna att få diabetes. Anledningen till att den pressade drycken är sämre än att äta ett vanligt hederligt äpple eller en broccoli är att fibrerna (skalet, strukturen eller fruktköttet) oftast försvinner när du juicar, vilket leder till att sockret blir mer onyttigt.

– Samma sockerinnehåll men olika effekt på hälsan, förklarar Maj-Lis.

Så, om man ska våga sig på att göra någon slags rangordning över i vilken form man helst ska inta råa frukter och grönsaker framöver, så gäller nog följande:

1. Ät allra helst grönsakerna och frukterna rätt upp och ner.

2. Favorisera alltid smoothie framför juice (då får du dessutom i dig de livsviktiga fibrerna – de flesta av oss når inte ens upp i de 25 gram fibrer som Livsmedelsverket rekommenderar per dag). Ett toppenbra sätt att få i sig stora mängder grönt!

3. Vill du ändå prompt dricka juice, se till att den är färskpressad så att inga vitaminer går förlorade (och med färskpressad menas att den görs direkt framför nästippen på dig och dricks på studs). Välj grönsaksjuice, som innehåller mindre socker, framför fruktjuice.

4 Tänker så det knakar med det finns nog egentligen ingen punkt fyra. Skippa helst alla andra juicer – i alla fall om du dricker dem för att du ska vara nyttig.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentera

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.