fbpx

Intervju

Post image

Om tarmfloran mår bra så mår resten av kroppen bra.

Det har blivit dags för ännu en intervju med vår nya favoritnäringsterapeut Maria Berglund Rantén och i dag ska det handla om immunsystemet (eller immunförsvaret som det också kallas) och hur du boostar det i influensatider. Maria förklarar att immunförsvarets primära uppgift är att slå ner mikrober som virus, bakterier, svampar och parasiter som invaderar kroppen – väldigt likt ett lands militära försvar. Har ett land en svag försvarsmakt så ökar risken för invasion. Maria berättar:

– Ditt immunsystem kan bli försvagat men det kan också bli för effektivt och det är inte heller bra. Ett immunsystem som är för svagt orkar inte slåss mot alla inkommande inkräktare, och ett immunförsvar som är överaktivt börjar t ex slåss mot sig själv och föra självkrig som i autoimmuna sjukdomar (AIS). En person kan både ha ett överaktivt och samtidigt ett trött immunsystem och det kan vara samma saker som försvagar eller överaktiverar det. Mycket ny forskning inom t ex cancer handlar just om hur man stärker eller balanserar sitt immunsystem, och en annan primär uppgift som immunsystemet har är att skydda kroppen mot konstiga celler som muterar vilket slutligen kan leda till cancer. Det bildas dagligen muterade celler och ett fungerande immunsystemet förgör dessa muterade celler lika snabbt.

– Vad är det som stör immunsystemet så mycket att det inte klarar av att slåss mot t ex muterade celler eller mikrober?

– Listan på orsaker är lång – fel mat, gifter, stress, depression, latenta mikrober, näringsbrister, kronisk inflammation och dålig tarmhälsa. Om ditt immunsystem t ex konstant måste bekämpa mat som kroppen inte tål men som du äter ofta, måste soldaterna slåss mycket mer. Ni kan ju själva tänka er hur trötta dessa soldater blir – de ’’går in i väggen’’ och tillslut orkar de inte slåss mot det andra bad guysen som virus, bakterier eller muterade celler. Resultatet är att du får frekventa, långa eller utdragna förkylningar/influensor, allmän sveda och värk, kroniska besvär och risken för cancer ökar.

– Det känns som att influensorna blir starkare och starkare för att virusen blir starkare och starkare, stämmer det? Varför det i så fall?

– Ja det kan man säga. Mikrober är överlägsna i att överleva – de har funnits sedan tidens begynnelse och kommer finnas kvar långt efter det att vi människor försvunnit från jorden. Mikrober utvecklas och anpassar sig och kommer aldrig riktigt låta sig bli lurade av mediciners framfart. Sedan känns det också som att många människors hälsa är sämre nu än förr, främst vår tarmhälsa. Just nu läser jag en bok som heter ’’Brain maker’’ av Dr David Perlmutter (som även skrivit ’’Grain brain’’), och han och många andra läkare/forskare/experter pratar mycket om människors mikrobiota (tarmfloran) som består av miljarder mikrober. Det finns 10 mikrober för varje mänsklig cell så de är betydligt fler än vad vi är, och dessa mikrober har en otroligt stor impakt på vår hälsa och vårt immunsystem. Majoriteten av sjukdomar kan härledas till en ohälsosam tarm. Dr Perlmutter har skrivit en hel bok om detta (baserad på hundratals studier) så är det näst intill omöjligt att sammanfatta svaret i en liten intervju, men summan av kardemumman är att om tarmhälsan och din mikorbiotan mår bra så mår oftast resten av kroppen bra.

– Det är ju vanligt att folk vaccinerar sig mot influensa, är det något man ska göra?

– Jag vill inte stöta mig med någon… men jag skulle aldrig göra det på mig eller mina barn. Sedan får människor göra vad de vill. Det finns många näringsämnen som är susen för hälsan.

– Hur kan man själv boosta sig och sitt immunförsvar inför influensatider?

– Om du vet vad som negativt påverkar ditt immunsystem, dvs sådant som bränner ut dina soldater, så är det bara att ta bort de sakerna. 1) Du kan t ex rensa upp i kosten och ta bort sådant som immunsystemet generellt inte gillar som många spannmål (vete och gluten), mejeriprodukter, dåliga fetter (chips och pommes frites), socker, godis, kakor, bullar och raffinerade kolhydrater. Tänk dig själv vad som händer ifall dina soldater måste slåss mot sådant här ’’trams’’ flera gånger per dag – de blir trötta och sedan orkar de inte slåss mot de riktigt onda fienderna. 2) Ta hand om dina soldater genom att äta massa grönsaker/frukt/bär i regnbågens färger, bra proteiner och fetter i stället, drick vatten och gör gröna juicer och smoothies. 3) Se till att du inte exponerar dig för för mycket gifter. 4) Var mindful, lycklig, positiv, brinn för något, djupandas ett par gånger dagligen (tex på tunnelbanan el i bilen), lev livet och omge dig med människor du mår bra av. 5) Träna lagom mycket.

– Kort sagt – låt dina soldater gå på spa och vila upp sig så att de kan slåss för dig när det verkligen behövs.

Dela

Kommentarer

  1. 🙂 lyssnar gärna på webbinaret

  2. Hej!
    Vill börja med att berömma er intressanta, inspirerande, snygga och underhållande hemsida. Älskar att gå in här!
    Jag har ett dilemma – tål inte baljväxter. Blir så dålig i magen av det. Vill gärna dra ner på kött, fisk och kyckling men är rädd att kosten inte kommer bli tillräckligt proteinrik. Hur mycket protein måste man få i sig på en dag ungefär? Har ni tips på någon annan proteinkälla som jag kan ha missat förutom quinoa och ägg? Quorn känns inte som ett superbra alternativ med de tillsatser som är. Vilka nötter är proteinrika? GÅR det ens att vara veg om man inte kan äta baljväxter?
    Mycket tacksam för era tankar om detta!

  3. Hej Ellie!

    Nu vet jag inte hur länge du har testat vegkost eller hur allergisk du är men det tar ett tag att vänja magen, helt klart. Säkert ett par månader eller så. Magen får ju jobba lite hårdare (på ett bra sätt) med växtbaserad kost och det är en liten omställning såklart.

    Jag märkte även att min mage hanterade baljväxter mycket bättre när jag sköljde dem noggrant innan tillagning/servering. Detta gäller ju då sådana som du köper färdigkokta. Skölja, skölja, skölja är det då som gäller. Har du testat belugalinser? Sen är det överlag rätt svårt att få proteinbrist förutsatt att du äter tillräckligt mycket. Med en växtbaserad kost måste du komma ihåg att äta mer än du gjort innan.

    Men ja, det går att vara vego utan att äta baljväxter. Finns massor av info om du googlar!

    Typ alla nötter är toppen! Tips kan vara att göra deras (Food Pharmacys) broccolipesto t.ex, där får du i dig massor av nyttigheter och den är jättegod.

    Tips på jätteenkel middag jag åt igår:

    Morötter i ugnen med olja (inte tills de är bruna utan lite mjukare bara men ändå krispiga)
    Sallad med grönkål, kokade belugalinser, äpple, pumpakärnor och mandlar
    Tahinidressing med olivolja och citron
    Hummus (med välsköljda kikärtor 🙂

    Bra och enkel vardagsmat som inte tar mer än 20 minuter eller så att tillreda.
    Ta mycket av allt – ät! 🙂

    Lycka till! 🙂

    Jenny

  4. Margareta Andersson skriver:

    Mycket intressant läsning!

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.