Dagens outfit! D-vitamin. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Dagens outfit! D-vitamin.

Oj oj oj, nu är det mörkt. Men det löser vi genom att tända massa levande ljus och ficklampor, och ta vår dagliga dos D-vitamin. I norra Europa har vi så liten tillgång till sol under vinterhalvåret att vi knappt kan bilda något nytt D-vitamin alls, så om vi inte äter tillskott får vi snällt förlita oss på förrådet av D-vitamin som vi byggde upp i somras. Kom bara ihåg att halveringstiden på D-vitamin är sex veckor, dvs var sjätte vecka tappar vi hälften av vårt förråd, så har du inte varit på någon härlig solsemester i höst börjar förrådet redan att sina. Bristen på D-vitamin kulminerar i mars och april och då förvärras också kroniska sjukdomar (medan t ex depression kulminerar några månader tidigare).

Ljuskällor från vänster till höger: doftljus från Ortigia, kronljus från Clas Ohlson, ficklampa från BR, flytande D-vitamin från Holistic.

 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Vi har också Holistic D3-droppar. Hur ger ni barnen?

    Vi ger en droppe på tungan som hen sen får skölja ned med ett litet glas vatten. Jag tänker att om vi droppar EN droppe i ett glas vatten så är risken stor att den oljedroppen bara…fastnar någonstans..

  2. Kristina skriver:

    Vi ger också Holistics D-vitamin på sked, oftast i samband med måltid så jag hoppas att det slinker ned.

    Fattar inte heller detta med att droppa i vattenglas, kommer ju med stor sannolikhet fastna på glasets insida.

  3. Vårt barn är 5 år och vi ger en droppe. Det står ingen rek för barn, det var hon i butiken som sa en droppe. Synpunkter på det?

  4. Vad säger ni om de artiklar som på sistone säger att D-vitamin är onödigt att ta som tillskott och som många tar i onödan? Själv upplever jag att jag är mindre förkyld sedan jag började med d-vitamin och probiotika. Men jag är intresserad av vad ni tycker om artiklar som denna http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vi-ater-mer-vitaminer-an-nagonsin-ofta-i-onodan/

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack! Vi har skrivit lite om rapporteringen kring kosttillskott. Det är ett problem att media rapporterar onyanserat kring tillskott. Tyvärr beror det på att ett högkvalitativa kosttillskott med många kliniska studier i ryggen klumpas i hop med tvivelaktiga prestationshöjande träningspreparat och säljs under samma namn d.v.s kosttillskott. Just D-vitamin tar ju artikeln upp att vi bör äta om vi inte vistas i solen vilket du inte gör om du bor i Sverige under vinterhalvåret. Dock har det höjts ett varningens finger för att överkonsumera D-vitamin men det gäller ju för allt. Överkonsumtion är aldrig bra, inte ens vatten är bra att överkonsumera. Det pågår dock inte en överkonsumtion av näringsämnen i Sverige i dag.Tvärtom lider många av näringsbrist eftersom majoriteten av oss äter stora mängder tomma kalorier d.v.s raffinerad mat fattig på fibrer, antioxidanter och mineraler. Vi äter mer än någonsin historiskt sett men det är tyvärr inte främst råvaror vi behöver för hälsan som vi frossar i.

  5. Johanna Nyström skriver:

    Hej!

    Detta hittade jag på nätet:

    D-vitamin-rådet (VDC) är en ideell organisation bestående av medicinsk personal, forskare på D-vitamin och berörda medborgare vars mål är att utbilda sjukvårdspersonal och allmänheten om D-vitaminbrist och dess hälsorisker.

    De rekommenderar att spädbarn och barn under ett år får 1.000 IE av vitamin D3 per dag. Detta är särskilt viktigt för ammade barn eftersom bröstmjölken innehåller relativt lite D-vitamin. VDC säger att undantaget från detta är om ammande modern tar tillräcklig av D-vitamin (4,000-6,000 IE / dag) för att producera D-vitaminrik bröstmjölk eller att barnet utsätts för tillräckligt med solljus.

    De rekommenderar 600 IE / dag för barn som får mjölkersättning. VDC fortsätter med att rekommendera 1.000 IE / 11 kg (25 lb) kroppsvikt / dag för barn över ett år. Barn som är 10 år och uppåt bör, enligt VDC, följa vuxenrekommendationer.
    VDC rekommenderar ett genomsnitt på 5000 IE / dag av D-vitamin för vuxna.

    Ännu bättre, anser de, är att testa sina nivåer av så kallad 25-hydroxyvitamin och dosera i enlighet med provsvaret. Optimala nivåer i blodet anses vara mellan 50-80 ng / mL. De flesta D-vitaminprodukter på marknaden innehåller dolda konserveringsmedel.

  6. Hej och tack för en inspirerande blogg! Jag delar helt er uppfattning om att vår kost spelar en stor roll i världens utbredda ohälsa och att vi borde ta ett mycket större personligt ansvar för hur vi kan påverka den egna hälsan genom vad vi stoppar i oss. Innan man lägger för mycket pengar på kosttillskott hoppas jag dock att alla gör sin egen uppfattning om behovet av d-vitamintillskott. Man kan läsa på exempelvis:
    http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/
    Eller
    http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/06/Tillskott-av-D-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack Ellen!

  7. Hej, nu kommer jag ju in lite sent i detta… Undrar dock en sak. På min burk D-vitamin (Holistic) står det att “intag av vitamin D kan öka behovet av extra magnesium”. Hur hänger det ihop?

  8. Lars Lindqvist skriver:

    Nu finns det bröd med D vitamin på Coop.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Oj, spännande! Vad är det för bröd?

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.