Guide till en hälsosammare jul. – Food Pharmacy

Intervju

Post image

Guide till en hälsosammare jul.

Akuta sjukdomar, inte minst stroke och hjärtinfarkt, inträffar ofta i samband med stora måltider och runt jul och nyår är sjukhusens akutintag överfyllda. Så – vi blev nyfikna på vad Maria Berglund Rantén – näringsterapeut,  konsult och snart certifierad Functional Medicine Practitioner – hade för tankar och tips kring att unna sig inför högtider.

Hur ska man tänka? 

– I början av min karriär så sa jag till mig själv att jag inte skulle vara den typ av tråkig näringsterapeut som förbjuder all rolig mat men med tiden, mer erfarenhet och kunskap så har jag blivit exceptionellt restriktiv med kosten. Majoriteten av människor äter en på tok för inflammatorisk kost. Detta kan man se i alla de kroniska, neurologiska och autoimmuna sjukdomar som ökar explosionsartat i alla länder som adapterat en västerländsk kost. I min mening så unnar sig människor för mycket och för ofta. Det är frekventa fikor med bulle, fredagsmys, lördagsgodis, godis mitt i veckan, semlor i flera månader, saft till maten och påskmust från februari. Det finns en anledning varför Sveriges sjukhus började öppna upp avdelningar för överviktiga barn för ca 20-25 år sedan. Detta är ingen tillfällighet.

– Om du vet eller antar att du inte tål något av det du äter, dvs det ger dig något form av symptom, så ska du ju inte vräka i dig mer av det under julen. Som om kroppen skulle ge dig ett fripass bara för det är högtid… Socker är inte heller något man ska konsumera dagligen, det är ett gift. Det finns flera studier på djur och människor som visar att socker är mer tillfredställande och beroendeframkallande än kokain då de binder med samma receptorer i hjärnan. Scary stuff och detta ger vi utan att blinka till våra barn.

– Så för att svara på er fråga så kan man såklart unna sig under högtider, men med måtta.

Kan du komma på något som vi traditionellt unnar oss på julen som vi kan fortsätta äta med gott samvete?

– Clementiner och svenska äpplen är jättegoda just nu. Drick chai-te (rött, grönt eller svart). Food Pharmacy har recept på smarriga nöt- och mörk chokladbollar. Riktigt mörk choklad är både gott och innehåller mycket antioxidanter. Man kan gärna dricka 2-3 glas vin i veckan. Nötter är supernyttigt (om du tål dem) – varför inte prova på nötter du aldrig smakat tidigare? Just nu är svensk kål i säsong och googlar man finns det massa smarriga recept. Jag äter någon form av kål varje dag då det är så nyttigt. Prova att baka något glutenfritt kanske?

Vilken är värstingen på julbordet?

– Jag skulle säga bröd, knäckebröd, kakor och kex. Folk tror att man måste äta flera brödskivor för att ’’få en bra mage’’. Vad som istället händer är att man får i sig en glutenbomb som antänder en inflammatorisk skogsbrand kryddat med akrylamid. Branden börjar i tarmen men sprider sig snabbt till ALLA andra delar av kroppen inklusive hjärnan.

– För dem som inte ’’tror på gluten’’ så är akrylamid är ett farligt ämne som bildas när man hettar upp mat över 100 grader (glutenfritt eller inte). De värsta bovarna är potatis, pommes frites, kaffe, bröd/kex/kakor och frukostflingor som uppkommer vid ugnsbakning, fritering och rostning (ej kokning). Man vet vad som händer när kroppen utsätts för högre halter av akrylamid (cancer, neurologiska skador, fertilitetsproblem) men man vet inte vad som händer när man får i sig lite varje dag. Vad händer när skador på celler och neuroner ackumuleras och kroppen tillslut inte kan kompensera för de skadorna och spannen rinner över? Jag håller helt med Stig när han säger sjukdoms- och dödlighetsstatistiken aldrig är så hög som vid jul. Det finns en orsak.

Snart jul – dina tre bästa tips?

1. Respektera din kropp och hjärna. När det gäller gluten, socker och dåliga fetter – lev efter mottot ’’less is more’’. Ät massa brysselkål, grönkål och lax i alla olika former. Ju mer grönsaker i regnbågens färger du äter desto mer skydd har du när du väl unnar dig onyttigheter. Drick 2 liter vatten dagligen. Mys UTAN sötsaker och kakor.

2. Sov. Bunkra upp med sömn och fyll på dina reserver med bra hormoner.

3. Vila, gå ut i naturen, umgås med familj och vänner. Va snälla mot varandra. Kramas!

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Många bra råd. Clementiner är bland det mumsigaste som finns. Men det här med “glutenbomb som antänder en inflammatorisk skogsbrand” – det vore kul att läsa forskningsrapporterna som ligger bakom det. När jag har letat efter forskning kring gluten hittar jag bara det motsatta:

    Den här artikeln går igenom aktuell forskning och konstaterar att det inte finns några publicerade experimentella bevis på att en glutenfri kost har några hälsofördelar. Tvärtom finns det tecken som visar på att gluten i sig själv kan vara nyttigt och att en glutenfri kost kan vara negativt för hälsan för den som inte är allergisk. http://www.andjrnl.org/article/S2212-2672(12)00743-5/fulltext

    I den här studien, till exempel, fick 10 friska försökspersoner äta glutenfritt i en månad. Man kunde då mäta att antalet nyttiga bakterier i tarmfloran minskade och antalet skadliga bakterier ökade. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023594/

    Och i den här studien delade man in försökspersonerna i 2 grupper. Den ena gruppen åt 3 gram gluten om dagen i 6 dagar. Man kunde då mäta att NK-cellaktiviteten ökade i de personer som åt extra gluten. (NK-celler är Natural Killer Celler, som ansvarar för att döda cancerceller och infektioner i kroppen, så gluten kan antas vara effektivt mot cancer och inflammationer.) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16377907

    Ibland kan olika studier komma fram till olika resultat för att de är uppbyggda på olika sätt, så med tanke på forskarnas ord i den första artikeln (“There is no evidence to suggest that following a gluten-free diet has any significant benefits in the general population.”) vore det super att få länkar till studier som faktiskt visar att gluten inverkar negativt på hälsan hos vanliga människor. Man vill ju ha hela bilden innan man beslutar sig för hur man vill bygga upp sin kost.

    God jul!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Olof och tack för länkar till studierna! Många är intresserade av gluten och det är verkligen omdebatterat. Vi bollar vidare din fråga.

  2. Maria Berglund Ranten skriver:

    Hejsan Olof,

    Tack för ditt mail. Jag gillar att det finns en debatt. Jag påstår inte att alla som äter gluten reagerar på det men Dr Alessio Fasano, MD och gastroenterologist på Harvard Medical School påstår att ingen människa kan bryta ner gluten. Om de sedan får en reaktion eller inte är oklart. Jag jobbar med autoimmunsjukdomar och den trigger som ligger bakom de flesta neurologiska och kroppsliga AIS är just gluten. Gluten triggar IL6 och TNF vilket i för stor mängd är skadliga inflammatory cytokines. Det finns alldeles för många studier att citera om gluten och inflammation så det är bara att googla på PubMed.

    Jag känner majoriteten av läkarna/forskarna på the Institute for Functional Medicine (bla Dr Robert Rountree, Dr Jeff Bland, Dr Mark Hyman, Dr Mark Huston, Dr Patrick Hanaway med flera) och ingen av dem rekommenderar gluten då det är ett sådant opassande födoämne för de flesta.

    Då vi människor är så olika biokemiskt, immunologiskt och mikrobiomiskt så finns det inte en one size fits all gällande kosten. Det är just detta som gör studier med kost så komplicerat och man kommer alltid få olika resultat. Jag vill göra människor uppmärksamma på att det finns massvis av mat och andra spannmål som inte innehåller farligt gluten och som stöttar hälsa på ett bättre sätt. För att få reda på vad som passar en själv måste man därför prova genom att utesluta något i 4 veckor, se hur man mår och sedan återintroducera den maten och igen se vad som händer. Mår man bättre är saken klar.

    Hoppas detta hjälpte
    Maria

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.