fbpx

Food Pharmacy

Post image

Maria Berglund Rantén: Blodsockerobalanser skapar inflammation i kroppen.

I vår bok som just nu åker fram och tillbaka som en ivrig pingpongboll mellan oss och redaktören, ägnar vi ett helt kapitel åt socker och blodsocker. Man kan ju tycka att människor i vår ålder (och alla andra åldrar också för den delen) borde känna sig pigga och vitala men tyvärr ser verkligheten inte alls ut så – många lider av trötthet och dagliga energidippar. Näringsterapeuten Maria Berglund Rantén kallar det för blodsockerobalanser och om detta bad vi henne berätta mer när vi träffade henne för några dagar sedan.

– Berätta Maria, vilka slags symptom kan man få vid blodsockerobalans?

– Trötthet innan eller efter mat, generell trötthet, behov av att dricka koffeinhaltiga drycker, huvudvärk, humörsvängningar, snabba hjärtslag och sug efter sötsaker.

– Vad är blodsockerobalanser?

– Blodsockerobalanser är när kroppen inte kan hantera glukos (blodsockret) effektivt. Blodsockret åker daglig berg- och dalbana utanför kroppens idealiska glukosreferensram – blodsockret kanske flyger i höjden efter måltider, stimulanter eller stress, eller så kraschar det om du skippar en måltid. Socker är ett ämne som inte kan cirkulera runt i blodet hur länge som helst, då blir det ett gift – det måste in i cellerna och användas som bränsle eller lagras som fett. Alla som bakat med smält socker vet att det klibbar som tusan när man tar en liten droppe mellan fingrarna. Man kan säga att samma sak händer i blodet – socker som campar i blodet kladdar fast vid de röda blodkropparna och gör så att de inte funkar lika bra.

– Vad är faran med att blodsockret är för högt?

– Det är otroligt inflammatoriskt med kroniskt förhöjda värden av insulin och glukos då de tillslut inte kan komma in i cellerna och användas som energi. För att glukosen ska kunna transporteras in i cellerna måste de ta hjälp av insulin, och hos en person som alltid äter mycket socker/raffinerade kolhydrater svarar tillslut inte insulinet och detta resulterar i att det finns för mycket insulin och glukos i blodet. Man kan säga att cellerna blir döva för att höra att när insulinet knackar på dörren. Ett högt insulinvärde är något av det mest inflammatoriska ämnena som vi har i kroppen och kan leda till problem som insulinresistens och diabetes. Om ni googlar på diabetes så ser ni vilken jättelista av symptom och sjukdomar som följer.

– Vilka är de vanligaste symptomen av för högt insulin?

– Jag skulle säga trötthet efter maten. Man ska inte ha någon trötthet alls efter maten! Har du det bör du verkligen ta dig en funderare på hur din kost och livsstil ser ut. Sedan ska man heller inte vänta så länge med maten att du blir trött av att du inte får i dig den energi och näring kroppen/hjärnan behöver. Det är en väldigt delikat balans.

– Några tips för att hålla blodsockret jämt?

* Fiber, protein och fett balanserar blodsockret. Jag brukar säga att halva tallriken bör vara full av grönsaker vilket är fiber (rotfrukter räknas INTE in i denna del), ca ¼ protein och ¼ bra fetter. Vegetarianer och veganer får verkligen anstränga sig för att få i sig tillräckligt med protein då böner/linser trots allt är mestadels kolhydrater – äter du linser med t ex råris får du enligt mig i dig för mycket kolhydrater vilket påverkar insulinet.

* Vill du äta kolhydrater välj bort raffinerade/vita kolhydrater som vitt socker, vitt bröd, mjöl, pasta och ris. Välj fullkornsvarianter.

* Stimulanter som koffein påverkar blodsockret och detta gäller även kaffe utan tillsatt socker.

* Tidpunkten för när du äter är viktig. Maten ska egentligen inte påverka din energinivå. Är du trött innan maten och blir pigg av att äta har du väntat för länge. Blir du trött efter maten så har du eventuellt redan insulinproblem. Man kan ironiskt lida av både av för lågt och för högt insulin…

* Dina barn är några av dem som sakta men säkert skadas från ung ålder. 50 gram socker (3-5 godisbitar) är fullt tillräckligt för att mätta ett barns blodsocker. Jag får ofta höra ’’låt dem äta, det är ju ändå fredagsmys/lördag/kalas/jul/midsommar’’ men på det blir mitt svar ’’när börjar det bli ett problem att mixa med ens blodsocker?’’. Börjar problemet när symptomen redan finns, eller kan det vara så att skadorna ackumuleras under en hel livstid? Du är inte snäll som låter dina barn äta massa godis, kakor och läsk.

Dela

Kommentarer

  1. Robin skriver:

    Men hur ska vegitarianer äta då? Är medveten om att det blir mycket kolhydrater men det går ju välja bättre kolhydrater. Vsd baseras hennes uttslanden på och vad säger Stig om detta?

  2. pernilla skriver:

    vi blir ju oftast tröttt av att äta ex lunch eller middag. hur skall man äta för att undvika detta?

  3. Helena skriver:

    Jag har samma fråga som Robin, hur sjutton får man ihop det när man inte vill äta kött, några tips, please?

  4. Maria skriver:

    Jag baserar detta på blodprov när man mäter blodfetter som triglycerider. Mycket CHO leder till högre trigs

  5. Hej!
    Jag gillar er blogg mycket och läser den med stor behållning. Men ibland, som i det här inlägget, känner jag att det blir lite ovetenskapligt. Vad är en näringsterapeut? Vilken utbildning har man då?
    Jag är diabetiker sedan 1991 och har kontinuerlig blodsockermätare (tar ca 2000 värden per dygn och jag ser på liten skärm exakt vad som händer via en ständigt uppdaterad blodsockerkurva) samt dricker hyfsade mängder kaffe på en dag och jag kan lova att kaffe inte höjer blodsockret. Hur skulle det kunna göra det? Då skulle vatten också höja blodsockret och hävdar någon det är hen nog ute på mycket tunn is i de allra flestas ögon.
    Hur ställer ni er till det här?
    Hälsningar Anna

  6. Malin skriver:

    Glöm inte bort individens individualitet. Det gäller att fokusera på sig själv, lyssna på kroppen. Det som fungerar för dig som dricker mycket kaffe och ej blir påverkad medan min kropp reagerar direkt på kaffe. Vetenskapligt eller inte viktigt att våga lyssna på sin kropp och inte göra som alla andra gör.

  7. Erkki Avara-Eggel skriver:

    Mellan vilka värden min/max ska blodsockret svänga. Mitt svänger från 4,8 – 7,4 på morgonen för att vara nere på 5,0 inom en timme efter frukost.

  8. Jag är verkligen nyfiken på ert svar på Annas kommentar! Ni har hög trovärdighet i mina ögon, men jag reagerade också på det här inlägget. Fint om ni svarar tycker jag!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej alla som har kommenterat vår intervju med Maria Rantén. Tack för bra följdfrågor, som vi själva borde ha ställt. Vi är också nyfikna på svaren på era frågor och lovar att köra en uppföljningsintervju med Maria Rantén inom kort.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.