Vill du hjälpa till och göra bloggen bättre? – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Vill du hjälpa till och göra bloggen bättre?

I dag är det prick tre dagar sedan vi kom hem från Flor-i-da. Bäst med semestern: morgonpromenaderna, kvällsdoppen, det blaskiga kaffet. Sämst med semestern: Magic Kingdom (man kan ha så mycket roligare för pengarna, lovar!), att vi brände oss trots att vi mest hängde under ett (en?) parasoll, att vi kom ihåg att packa ner kameran fast inte batteriet.

Nåväl.

Någonstans mellan euforin över att äntligen ha sand mellan tårna och sorgen i att inte kunna föreviga det med en vettig kamera, började vi tänka på hur vi kan finslipa bloggen. Och tro det eller ej men vi fick massa tankar och idéer. Men innan vi börjar sjösätta dem vore det så intressant att höra vad du tycker. Vad vill du ha mer av? Mindre av? Finns det något du saknar? Mer recept? Vilken sorts recept? Vilka ämnen tycker du är mest intressanta? Vad vill du att professor Stig ska skriva om? Vilka tycker du att vi ska intervjua? Vill du att vi ska bli mer personliga eller är det precis lagom?

Alltså om du orkar skriva en rad eller två här nere i kommentarsfältet vore det fantastiskt. Eller skicka ett litet mejl på info@foodpharmacy.se. Som tack för hjälpen bjuder vi genast på en oretuscherad bild på vår ouppackade resväska, och i förlängningen också en ännu vassare blogg med doft av gurkmeja.

IMG_0756

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Katarina skriver:

    Hej!
    Toppen blogg, blir lika inspirerad varje gång jag är inne.
    Hade dock önskat en uppdelning av recepten, typ mellis, sött, frukost,etc. Ni förstår.

  2. Therese skriver:

    Gött med semester! Och välkomna hem!
    Jag älskar bloggen. Istället för att ge dåligt samvete och hetsa igång ätstörningar hos läsarna så presenteras all info på ett tillåtande och humoristiskt sätt.
    Skulle gärna se mer tips på hur en dag med periodisk fasta och anti-inflammatorisk kost kan se ut, för just nu får jag inte ordning på det. Försöker kombinerade anti-inflammatoriskt (pga akne), med veganskt (pga synd om djuren) och FODMAP-behandling (pga IBS) – det är helt orimligt svårt (någon som lyckats får gärna bestrida och berätta hur!). Så, därför tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få för att undvika dagar med mat som jag antingen inte blir mätt på eller som strider mot någon av principerna ovan vilket leder till en “what the hell”-effekt av sällan skådat slag med ett frosseri av pizza och smågodis i fyra dagar i följd för att det “ändå redan är för sent”.

  3. Åh ~ jag har ganska nyligen hittat er och finner er blogg både mycket rolig, intressant, inspirerande och med så mycket entusiasm. Fortsätt vara som ni är och gör det ni tror på, förändra, utveckla – jag kommer fortsätta följa er. Ha en härlig dag.

  4. Jag tycker allt är bra!!!
    Ni kan helt enkelt inte bli bättre bara fortsätta.

  5. Hej!

    Hittade nyligen er blogg och jag gillar den jättemycket. Jag tycker att ni har en alldeles perfekt blandning av personlig ton och mer vetenskapliga inlägg/kostinlägg. Det är det som gör bloggen så bra!

    Eftersom jag har en fyraåring hemma är jag intresserad av glutenfri, mjölkfri och antiinflammatorisk kost som (kräsna) barn gärna vill peta i sig. Så gärna sådana tips tack! Fredagsmys-recepten har varit jättebra. Smoothierecept och glutenfria brödrecept är också alltid trevligt att få.

    Skulle också vara intressant att veta mer om vad Stig säger om kopplingen mellan kost/inflammation och neuropsykiska funktionshinder som tex adhd och autism. Vet att det förekommer en del forskning nu, bla kopplingen adhd/kost på Karolinska (om jag minns rätt). Så det finns säkert fler personer att intervjua i ämnet.
    Tack för en bra blogg!

  6. Hej!

    Ni har en härlig blogg 🙂 Det jag önskar mer om är recept på middagsmat lagad vid låga temperaturer. Här hemma går inte alltid raw food hem hos barnen och gubben men vill ju att de ska äta så lite “gifter” som möjligt de också. Jag önskar även mer info om periodisk fasta och träning. Jag tränar helst tidigt på morgonen men äter inte innan kl 12 och man läser ju att det är bra med efter-träningsmåltid för återhämtningen.
    Annars önskas mest tips på hur man får i resten av familjen bra mat :o)

  7. Jessica Ekvall skriver:

    Tack för er fina fina blogg! Och fin bild på väskorna ;P
    Jag skulle önska mer info om periodisk fasta i samband med vikt då jag inte vill pendla för mycket om jag bestämmer mig för att göra det någon gång ibland. Vill inte bli för smal utan helst gå upp i muskelvikt, men vilket är väldigt svårt för mig. Alltså mer tips på att komma i balans med allt. Håller med ovantående kommentarer om att ni har skön humor i era inlägg som inte skrämmer iväg utan bjuder in att vilja prova på det ni gör.

  8. jessica skriver:

    hej

    Jag älskar er blogg och prackar på den på alla jag känner 🙂

    jag skulle önska att det gick lätt att söka på till exempel lunch/middagsrecept. sedan skulle jag gärna se fler av dessa recept det är svårt att lägga om när alla recept som kommer upp i huvudet innehåller mjölkprodukter eller mjöl…. men jag hoppas att det är mer om detta vi kan läsa i er bok, längtar!

  9. Jag har inte läst bloggen så länge, men so far gillar jag i princip allt ni skriver, tycker att allt som har med hälsa att göra är intressant att läsa. Hade varit kul om ni hade lite mer inlägg om träning också 🙂

  10. Fler recept på bra, hälsosam mat, som funkar till barn. Då tänker jag middagsmat. Och tips kring hur och var och vad man handlar bra mat. Att handla i ordinarie butiker är en utmaning!

    Tack för en jättebra blogg!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack Nanna! Det ska vi ta till oss. Vår dröm är att nästa bok ska rikta sig till just barn.

  11. Jag följer er för att ni är så j-dra bra, så ändra inte för mycket, inte på en gång i alla fall!
    Helt enkelt som Eva skriver ovan, fortsätt för ni gör det så bra!!
    Keep it up!

  12. Elisabeth skriver:

    Jag önskar mig ett sätt att komma åt recepten lite enklare så att man slipper scrolla igenom allt. Vore smidigt om man kunde se alla receptnamn och sen bara klicka på det man vill läsa.

  13. Vanessa skriver:

    Jag måste göra er besviken.

    Ni behöver inte ändra nått. ÄLSKAR allt precis som det är.

    / Vanessa

  14. Intressant, lite annorlunda, inte så narcissistisk blogg. Skulle gärna läsa något om restaurering av tarmflora i medelålders, ofta antibiotikabehandlad kropp. : )
    Erika

  15. Elisabeth skriver:

    Har följt eran blogg i över ett år nu och jag har blivit helt fast, tycker att ni gör det fantastiskt bra. Jag har lärt mig så himla mycket av att läsa det som ni och Bengt skriver.
    Det enda som jag skulle önska var att det var lite lättare att hitta tillbaka till recepten, när man inte kommer ihåg det precisa namnet som maträtten har fått av er så är det klurit att hitta. Så jag skulle önska att recepten låg i kategorier precis som Katarina här ovan också önskade.
    Tack för att ni gör den här bloggen som inspirerar mig så mycket.

  16. Annika skriver:

    Åh, Therese! Jag har varit i samma sits, haft extrema problem med min mage och det som jag verkligen kan tipsa om är att äta regelbundet och för att bli mätt, många olika bra fetter. Och var inte hård mot dig själv, försök lite i taget. Jag har en ätstörning som jag börjar bli frisk från och jag har lärt mig vikten av att inte döma sig själv så hårt. Det är ok om du äter något som inte ingår i de olika dieterna, din kropp kommer att fungera ändå, allt är inte förstört. Jag har själv varit för hård mot mig och efter varje inlägg från Stig ätit mer och mer restriktivt och tillslut inte velat äta något som inte var tillåten mat. Försök att lyssna på din kropp, den kommer berätta vad den behöver.

    Från bloggen sida önskar jag att få se hur en dag med periodisk fasta ser ut och gärna fler middagsrecept. Tack för en toppen blogg, och till er med ätstörningsproblematik som läser här, det må heta Stigs budord men det är okej att inte följa till punkt och prick!

  17. Älskar att ni vänt upp och ner på hela familjens, men framför allt min egen syn på hur man äter bra. Har själv autoimmun sjukdom och försöker hejvilt att tämja denna självkrigare. Önskar mer tips och recept på mättande middagar för hela familjen! Sallader i all ära men det är så jobbigt när man känner sig hungrig igen en timme efter middagen… Kram till er!

  18. Helena skriver:

    Hej!

    Jag älskar er blogg, de är en av två som jag faktiskt följer konsekvent. Jag tycker forskningen och faktan är mer intressant än recepten men enligt kommentarerna ovan tänker jag att det är svårt att “pleasa” alla så jag röstar på; kör vidare på er grej, det är bara ni som kan göra det ni ska göra, följ hjärtat och inspirationen! Jag har själv läkt sex olika autoimmuna sjukdomar genom mat- och livsstilsförändringar. Äter idag en anti-inflammatorisk kost utan gluten, mjölk, kött och socker, men jag tror att den mentala är minst lika viktigt. Det är värre att ha matångest över det man äter än att äta “fel” ibland och jag tror att vi främst behöver lyssna på och lära känna våra egna kroppar, våra behov är olika. Och vara snälla mot oss själva! Jag skriver om min resa på http://www.helenaonneby.se om någon skulle vara intresserad av hur jag gjorde/gör. Hejja food pharmacy – ni är grymma!

  19. Jag har följt er blogg ända sedan den startades och gillar kombinationen av humor och fakta. Det finns många hälsobloggar som sprider ogrundade rykten som presenteras som fakta. Så fortsätt med att ta reda på fakta och intervjuer med profesionella. Stigs spalt är fantastisk. Så mer fakta, intervjuer och berättelser om hur man lever hälsosamt med inslag av recept. Ja, typ så som ni redan gör! Tack för ert engagemang!

  20. Ni är grymma! Fortsätt som ni gör, engagera och informera men framförallt roa och inspirera.

    Önskemål från trogen läsare:
    -kategorisering av recept. Tex. Sötsug, soppor, bröd,
    – ett inlägg som förpackar forskningen om gluten &mjölkprotein— AIS kopplingen i en snygg förpackning. Tex” 10 bra anledningen att skippa gluten”…

    -Bli svensk mellanhand till brittiska wholefoods och ta lite provis på det vi
    Era läsare köper. 😉

    – starta video-kanal med hälsoinspiratörer. Typ Ted talks för hälsa o miljö.

    Kanske lite “over board men jag bara spånar å önskar. 🙂

  21. Gustaf Iziamo skriver:

    Det jag längtar efter är (ännu) mer middagsrecept och nya spännande krönikor av Stig. Bästa bloggen!

  22. Hej! Tycker också er blog är prima vara.

    Enda jag hade velat är att ni gör mer fördjupande (nördiga) och fokuserade intervjuer/artiklar där ni kan ta in flera olika experter/specialister/väldigt kunniga inom det specifika områden, inte bara Stig. Tex hon ni intervjuade om eNos. Eller att ni kanske länkar till mer fördjupning inom just det området som ni fokuserar på så kan er blog vara mer lättsam, men de som vill gräva djupare kan läsa där.

  23. Hej!

    Läster bloggen med stort intresse, och har lite feedback.

    Jag tycker lätt det blir mycket fokus på vad man inte ska göra och äta – allt ifrån majs, till att upphetta maten, äta bröd osv osv. Det skulle kännas inspirerande med mer fokus på vad som man istället kan göra – vad är bättre snacks än popcorn, vad för bröd kan man äta, vilka frukter är bra? Vet att ni lägger upp recept ibland, men tycker att det inte riktigt väger upp alla förbud. Jag har läst er i ett antal månader och har fortfarande ingen aning hur jag praktiskt får ihop en veckas mat enligt alla budord, men budorden matas ut gång på gång.

    Gärna mer recept! Ni har recept men det känns mycket som punktinsatser och många kommer tillbaka – hur fyller ni själva upp en matvecka?. Jag är intresserad av hur man praktiserar det ni skriver om.

    Jag har noterat att många kommentarer lämnas obesvarade, speciellt de som ifrågasätter. Ni väljer själv såklart om ni vill ha enväg eller tvåväg kommunikation, men det känns lite trist som läsare.

    Gärna mer verklighet! Jag tycker man tex har förstått Stig budskap om alltifrån tarmbakterier t upphettning, men ni som kan mycket – gör gärna listor över “de 10 bästa konkreta sakerna man kan göra”, lista de mest näringsrika råvarorna.

    Jag tycker er blogg förmedlar mycket kunskap och humor och känns ambitiös, fortsätt med det!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack Sofia för jättebra feedback! Vi vill såklart ha en tvåvägskommunikation men det tar enormt mycket tid att besvara alla mejl och frågor vi överröses med dagligen. Vi försöker att svara så gott vi kan och hinner med men lovar att bli bättre!

  24. Hej,
    Tycker allt är bra!
    Jag har just köpt synbiotikan för 3 månaders intag.
    Skulle vilja se ett inlägg om vad jag kan förvänta mig för effekter, vad kommer jag märka för skillnader nu när min tarmflora ska frodas? Jag har kronisk inflammation i sköldkörteln, kommer jag märka någon skillnad vad gäller denna autoimmuna sjukdom? Ja ni förstår vad jag menar.
    Ser fram emot boken!

  25. Mat för kräsna barn!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.