Till dig som älskar frukost – se hit! – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Till dig som älskar frukost – se hit!

Vi vet. Frukost är härligt. Så när Stig släppte bomben att vi gör våra kroppar en tjänst om vi hoppar över den så reagerade vi helt normalt: vi la oss i fosterställning på köksgolvet och bölade. Och där hade vi kunnat ligga än i dag om vi inte hade fått nys om det sk “kaktricket”.

Det finns nämligen ett sätt att både äta kakan (frukosten alltså) och ha den kvar. Om du äter rått och grönt till frukost (tänk dig t ex en grön härlig smoothie) så belastar den inte matsmältningssystemet de första timmarna eftersom grönsakerna ska hela vägen ner till tarmbakterierna först. På så vis kan du alltså äta lite tidigare än planerat men ändå låta organvilan och detoxen fortsätta ostört i cirka 2–3 timmar. Du får din frukosstund (kakan) men fortsätter ändå att fasta (också kakan). Är det inte smart, så säg?

Här kommer några av våra trogna smoothiefavoriter:

Grön supersmoothie (dock nog läge att skippa havrgrynen om du inte vill belasta matsmältningssystemet)
Food Pharmacys kebnekaisesmoothie

Och den här tänker vi prova inom de närmsta dagarna:
http://www.insonnetskitchen.com/fruit-free-green-smoothie/

 

 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Pernilla skriver:

    Jag skulle älska ett inlägg med idéer om hur man lägger upp maten under de 8 timmarna. Jag har kommit bra in i fastandet, men tycker inte mina måltider blir optimala. 🙂

  2. Hej! På vilket sätt belastar inte detta matsmältningssystemet? Förstår inte riktigt. Vart tar tex fruktoset och kolhydrater och vitaminerna från grönsakerna vägen? Eftersom de tas upp i tunntarmen menar jag. I dess mixade form förstår jag inte hur de enbart skulle ta sig ned direkt till tjocktarmen men jag vill gärna lära mig!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Jenny! Intressanta frågor. Maten bryts inte ned förrän i grovtarmen och det är de goda bakterierna som utvinner vitaminerna och antioxidanterna när de väl når dit. Det är det höga fiberinnehållet i grönsakerna som gör att de når hela vägen ned till grovtarmens bakterier

  3. Hej! Hur definieras “rått” i detta fall? Får hela frukter eller morötter räknas in här eller måste det vara grönt som färgen? Jag tror inte så mycket på smoothies där man “förstör” dom fina råvarorna utan föredrar att äta hela och rena saker.
    Som Pernilla skulle jag önska lite idéer på maten mellan 12 och 18. Äter ni lunch och middag som riktiga mål, blir det nåt emellan det? Jag klarar mig fint utan frukost men får problem att jag blir helt orkeslös och slö efter lunchen vilket jag annars inte upplever, eftermiddagen går som åt pipsvängen och vid två-tiden är jag vrålhungrig igen..
    Däremot klarar jag inte av att skippa frukosten dagar då jag är ute och knatar runt i skog och fjäll hela dagarna. Vore intressant att se hur folk som har ett fysiskt arbete utomhus, som bönder, renskötare, guider skulle klara sig med denne diet 🙂
    Tack för väldig spännande och inspirerande läsning!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack Lena! Till rått räknas alla grönsaker som inte är uppvärmda eller processade. Vi går ganska mycket på känsla men vi äter i princip alltid lunch och middag. Vissa dagar blir vi hungriga emellan och då äter vi såklart. Tex äter vi då smoothie, nötter, ett frökex (beroende på hur hungriga vi är). Är vi sötsugna lägger vi lite kakao och kanel i en smoothie på grön banan och bär och tar en kopp grönt te till. Sen är allt sockersug som bortblåst.

  4. Anna Lilja skriver:

    Jag har fått höra att om man ska hålla kvar fastan men ändå kunna “äta” en god frukost, ska man dricka sitt gröna. Alltså kallpressa grönsakerna och därmed ta bort fibrerna som gör att mage/tarm får jobba. Näringen behålls i juicen och kroppen kan lätt ta upp den utan att jobba med matsmältningen.
    Vill inte på något sätt förstöra ert härliga “kaktrick” och det vore ju fantastiskt om det stämmer att man kan periodfasta genom att dricka smoothie med massa grönt, fibrer och fett på morgonen och att inga organ behöver jobba förrän efter 2-3 timmar? Jag undrar dock från vem “kaktricket” ifrån? Stig? Det vore toppen att få reda på vad som är riktigt när det kommer olika bud på det.
    Tack för ert superjobb ni gör på Foodpharmacy!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack , tack Anna! Bra och intressant fråga! Fasta innebär ju att man inte kan dricka juice normalt sett. Kaktricket kommer från Stig!

  5. Hillevi skriver:

    Detta var ett exempel på ett av era bra (bättre) inlägg: recept, kunskapsgrundande med orsak o verkan samt bra recept (2!) och länk till tidigare fakta från stig.

  6. Hej!

    Jag äter inte frukost – och era inlägg gör att det numera även känns ok ur ett hälsoperspektiv att inte göra det 🙂

    Men. Läste artikel där en nutritionist uttalade sig om frukost, han menar att det finns samband mellan att inte äta frukost och övervikt, högt blodtryck, hjärtinfarkt och insulinkänslighet.

    Ganska allvarliga samband enligt mig. Hjälp mig förstå. Har han belägg för det han säger?

  7. Kittina skriver:

    Gäller det då enbart om man dricker sin frukost eller det är ok att äta råa grönsaker till frukost också?
    Och hur är det med frukt?

    Enda sedan jag läste artikeln om att det var bra att låta magen vila så har det legat i bakhuvudet, men jag älskar frukost alldeles för mycket!
    Äter oftast grönsaker och ett äpple alt en apelsin till frukost och tar själva det rena proteinet till dom andra två måltiderna.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.