Ät mer kakao – ny studie visar att magnesium har en avgörande roll för en normal dygnsrytm. – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Ät mer kakao – ny studie visar att magnesium har en avgörande roll för en normal dygnsrytm.

I dag ska det handla om magnesium, en liten livsviktig mineral som inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar.  En ny nederländsk studie visar till exempel att magnesium har en avgörande roll för en normal dygnsrytm.

Vuxna behöver få i sig omkring 300-400 mg magnesium per dag och du hittar det framför allt i vår personliga favorit kakao samt i gröna växter, mandlar, fröer, hasselnötter, cashewnötter, bovete, sojabönor, räkor, bananer, ostron, potatis, vitkål och mörk choklad. Tänk bara på att det ska vara råa nötter och fröer, när nötterna rostas går magnesiumet förlorat. Samma sak gäller förresten om du kokar (eller steker) grönsakerna. T ex potatis innehåller magnesium men vid kokning försvinner stora mängder av mineralet. Man kanske ska göra som professor Stig och våga sig på att prova en rå potatis i smoothien nästa gång? Eller dricka kokvattnet som kvällste? (det sista var på skoj)

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Emma skriver:

    Wow vilken bra sida när man vill lära sig mer om maten och hur den påverkar kroppen. Äter ni mörk choklad eller liknande på tal om kakao, eller enbart kakaopulver i smoothies och sådant? I sådana fall: vilken typ av mörk choklad rekommenderar ni mest?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Oftast kakao (och helst raw) när chokladsuget knackar på, men absolut mörk choklad då och då. Det finns ju massa extremt goda raw chokladbitar nu för tiden i specialaffärer (i Sthlm) men de är hiskeligt dyra, så oftast blir den 1-2 rutor riktigt mörk “vanlig” 85-% choklad.

  2. jytte sjöberg skriver:

    Eller göra en gammal hälsohemsklassiker..dricka potatisvatten innan frukost. Skiva en potatis och lägg i ett stort glas vatten över natten, “sila” och drick. På Masesgården värmer de vattnet till kroppstemperatur och sen får man välja och pimpa det med t.ex vitlök, äppelcidervinäger eller Basica om man vill:)

    1. Food Pharmacy skriver:

      Men vad kul, hade ingen aning om detta!

  3. Tack för ännu en intressant kommentar. Det bekräftar ju magnesiumets roll som “sömnmedel”. Jag blev rekommenderad magnesium som sömnhjälp. Men, till detta med nötter och magnesium. Jag har läst mig till att nötter ska blötläggas först i ett antal timmar, eftersom de är fulla av fytinsyra som förhindrar upptaget av mineraler. Jag brukar göra det och sedan torka dem på låg temperatur, i princip bara varmluftsfunktionen på och luckan på glänt, för att ha ätklara (torra) nötter. Vet ni vid vilken temperatur magnesium förstörs? Det blir ju dumt att blötlägga för att bli av med fytinsyra som hämmar magnesiumupptaget om man sen rostar bort allt ändå. 🙂

  4. FIT by Emma Hå skriver:

    Jag brukar alltid använda kokvattnet när jag kokar potatis (det är nästan alltid i en soppa). Får man i sig magnesiumet genom vattnet då, eller har det liksom ångats bort?

  5. Nino Ramiz skriver:

    Vad är det enklast man kan göra om man vill få i sig mer kakao?

    Ni är grymma och fett roliga på podden!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Gör en egen varm choklad, eller varför inte världens (enligt oss) godaste chokladbollar: https://foodpharmacy.se/2017/05/chokladbollar-2/

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.