Professor Stig

Professor Bengmark: Vårt mål var att hitta en antiinflammatorisk elit av bakterier.

Food Pharmacy är medgrundare till Super Synbiotics AB som säljer professor Bengmarks synbiotika Synbiotics15

Nu är det bara ett par veckor kvar tills synbiotikan är på plats och vi tänkte ta tillfället i akt att berätta lite mer om den. Och vem är då inte bättre att intervjua än dess pappa, professor Stig Bengmark.

– Stig, berätta lite mer om bakgrunden till synbiotikan.

– 1999 startade jag ett projekt tillsammans med några forskarkolleger där vi samlade in och noggrant studerade drygt 500 olika mjölksyrabakterier varav nästan 200 kom från växande plantor i naturen.

– Varför var du just inriktad på att hitta bakterier som motverkade inflammation?

– Eftersom jag hade ägnat år till att forska på orsaken till kroniska sjukdomar och insett att inflammation var en viktig komponent, var vårt mål att hitta en antiinflammatorisk elit av bakterier. Speciellt intresse ägnades åt bakteriernas förmåga att förstärka varandras antiinflammatoriska egenskaper. Baserat på våra studier valde vi ut och tog vi patent på fyra unika mjölksyrabakterier. Eftersom vi tidigt kunde konstatera att bakterierna med hjälp av fibrer kunde mångdubbla sig i grovtarmen, skickade vi med bakterierna en “matsäck” med fyra växtfibrer som var särskilt kända för att vara bra mat för bakterierna (sk prebiotika). Kompositionen fick namnet Synbiotic 2000® och tidiga studier på försöksdjur bekräftade dess unika egenskaper att slå ner inflammation och skydda kroppens vävnader mot skada.

– Finns det någon forskning på den?

– Ja, under mer än 15 år har vi gjort studier över hela världen på allt från IBS, HIV, cancerpatienter och levertransplantationer.

– Och vilka resultat visar forskningen på?

– Kompositionen har gång på gång visat sig vara framgångsrik i arbetet att rekonditionera tarmfloran och stärka immunsystemet hos svårt sjuka människor, ofta i intensivvården. Fram tills i dag har vårt fokus mest varit inriktat på att förebygga och behandla svåra infektioner och inflammationer, men på senare tid har vi även intresserat oss för att stärka immunsystemet och förebygga och behandla kroniska sjukdomar genom att dagligen tillföra våra goda bakterier och fibrer. Idag är det ställt utom allt tvivel att en väl fungerande tarmflora är en viktig förutsättning för att vi ska hålla oss friska. Våra förfäder hade ungefär en elakartad bakterie på en miljon goda, men med dagens matvanor, stress, brist på motion och konsumtion av antibiotika (och andra mediciner) är det inte ovanligt att de elakartade bakterierna har tagit över och dominerar tarmfloran.

– Så, vad är Synbiotic 15?

– Det är en ”lightversion” av Synbiotic 2000® som består av tre av mina fyra bakterier (jag kallar dem “mirakeltrion” Trippel P – Plantarum, Paracasei och Pediococcus) och 5 gram av fyra fibrer.

– Är det något mer man behöver tänka på?

– Jag är övertygad att du kommer långt med att tillföra ett dagligt tillskott av Synbiotic 15. Det är likväl min önskan att du inte glömmer att samtidigt äta stora mängder råa grönsaker varje dag (som är fulla av fibrer och mat till dina tarmbakterier) – gärna mer än 1 kg.