fbpx

Food Pharmacy, Maria Rantén

Post image

Kan jag göra något för att lindra min hösnuva och pollenallergi?

Häromveckan åt vi lunch med näringsterapeuten Maria Berglund Rantén. Vi hade egentligen förberett en intervju om ett helt annat ämne men så kom vi in på det härliga vädret (vanligaste samtalsämnet i Sverige tillsammans med alkohol, tv och skatter).

Lina: Äntligen lite värme!

Mia: Ja, våren är ju så sjukt härlig!

Maria: För mig är våren verkligen en av de bästa årstiderna då allt börjar blomma och dofta, men det är sjukt många som lider av det.

Mia: Lider? Hur kan man lida av våren?

Maria: De fasar för hur mycket pollen det kommer bli i luften och bunkrar upp med mediciner. De vet att det kommer klia i ögon, näsa och hals, rinna i näsan, att de kommer ha frekventa nysattacker och få svullna röda ögon med mörka ringar under.

Lina: Visst tusan… pollenallergi…

Maria: Det kan faktiskt påverka humöret, energin, andningen, sömnen, prestationen och det mentala välmåendet också.

Mia: Men, vad är det som händer i kroppen egentligen? Varför reagerar man på något så naturligt som pollen?

Maria: Allt handlar om hur ditt immunsystem hanterar de ämnen som kommer in i kroppen. Bestämmer sig immunförsvaret för att pollen är något farligt så skapar det antikroppar mot ämnet och försöker göra allt för att bli av med det. Immunsystemet har flera olika aktörer som krigar, bla mastcellen som har som jobb att spy ut histamin som förpestar för invaderaren. De olika ämnen som cellerna släpper ut inflammerar slemhinnorna och skapar alla jobbiga symptom som är associerat med hösnuva.

Lina: Finns det mat som kan förvärra hösnuvan?

Maria: Det finns korsreaktioner mellan olika allergener, även mellan mat och pollen. Detta händer när proteinerna i pollen och mat ser så lika ut att immunsystemet tar fel och reagerar på båda. Björkpollen är en av de vanligaste allergenerna och upp mot 80 procent av dem som lider av hösnuva reagerar just mot björk. För dem kan det vara intressant att veta att äpple, päron, morot, selleri, tomat, körsbär och nötter lätt kan korsreagera med björk och att  man kan få liknande symptom som vid björkpollen. Mat som vanligen korsreagerar med pollen är: äpple, päron, morot, kiwi, selleri, banan, melon, gurka tomat, paprika, sädesslag och nötter.

Mia: Finns det något man själv kan göra för att lindra symptomen om man har hösnuva eller pollenallergi?

Maria: Allt inom sjukdom, inklusive hösnuva, handlar om hur ditt immunförsvar agerar gentemot sin omgivning. Om där redan är kaos bland dina immunförsvarsceller så leder det oftast bara till mera kaos. De flesta av oss är inte födda med hösnuva utan det är något som utvecklas med tiden. Det som jag ser kan hjälpa är att allmänt lugna ner immunförsvaret så att dina soldater inte har lust att kriga mot allt som kommer i dess väg. Det är exceptionellt svårt att sluta andas bara för att björken blommar men däremot kan du hjälpa kroppen att inte reagera mot mat och pollen. Det jag ser är att om man städar upp i kosten så klarar man bättre av sin omgivning och de inhalationsallergener som flyger runt.

Lina: Vilken kost skulle du rekommendera till en person med hösnuva äter?

Maria: Det här med allergier och överkänsligheter är väldigt komplicerat. Det finns så många undantag att man verkligen måste se till varje individs specifika situation, men det finns generella byggstenar som majoriteten mår bättre av. Det gäller att hjälpa immunförsvaret LÅNGT innan pollensäsongen börjar. Det knäppa är att jag kommer låta som en upphakad skiva men: grönsaker, frukt, proteiner och fetter är det enda som vi behöver. Gluten, alla spannmål, mejeriprodukter (även de laktosfria) och socker är något som kroppen inte gillar, främst inte ditt immunförsvar.

Mia: Finns det något mer man kan göra?

Maria: Om man vill hjälpa kroppen lite extra så skulle jag se till att dina tarmbakterier är glada och du inte har en invasion av skurkar som campar i tarmen. Det kan nämligen leda till läckande tarm och en rad följdsymptom. Tarmen och dina slemhinnor är de ställen som ska fungera som en skyddande barriär mot invaderande ämnen. Probiotika, antiinflammatoriska näringsämnen, flavonoider och enzymer kan hjälpa balansera, stärka och lugna immunförsvaret.

Lina: En vän till mig hade en luftrenare hemma. Hjälper det?

Maria: Man kan köpa en luftrenare som renar luften inomhus. Den kan man tex ha i sovrummet och andas renare luft under natten.

Maria tittar på klockan. Lunchen har i vanlig ordning rusat iväg och Maria har brådis till en klient. Lina blundar och tittar upp mot solen.

Lina: Inget annat man kan göra?

Maria har rest sig upp och börjar plocka ihop sina saker. 

Maria: Näe, inte vad jag kommer på. Eller, en sak kan vara bra att komma ihåg: oftast finns det mest pollen på morgonen så det kan vara bra att undvika fysisk aktivitet just då. Tjejer, nu MÅSTE jag verkligen gå!

Mia och Lina i kör: Okej då! Vi hörs om nästa lunch.

När Maria gått plingar det till i Linas telefon: ”Intervju Maria”. 

Lina: Skit också, nu glömde vi ju att intervjua Maria om det vi hade förberett.

Mia: Men gud så sjukt. Vi bokade in en lunch för intervju, men glömde att intervjua.

 

Dela

Kommentarer

  1. FIT by Emma Hå - fitbyemmaha.com skriver:

    Jag har precis påbörjat en kraftig kortisonkur mot min pollenallergi. Man tar ju kortison för att få den kraftiga antiinflammatoriska effekten man får från kortisol. Kroniskt förhögt kortisol är ju en hälsofara av rang, men sådana här toppar är tydligen bra för allergin. Så tänker jag vidare: höga kortisoltoppar får man också av riktigt tung träning. Så det här med att träna stenhårda intervaller kanske är bra för allergin, inte bara för att lungornas kapacitet ökar så man minskar allergiastman, utan också för att det blir en antiinflammatorisk effekt i kroppen. Är det detta något ni känner till? =)

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Emma! Vi har själv ingen erfarenhet av pollenallergi men vidarebefordrar din fråga till Maria!

  2. Att gojsa runt med kokosolja inne i näsan lindrar faktiskt, vet flera som kan vittna om att detta fungerar 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Oj, det visste vi inte. Tack för tips!

  3. En erfarenhet från mig:

    Förra december tog jag bort gluten, övrigt spannmål, mejerier och äggvita från min kost. Jag var väldigt strikt med detta och när våren kom var pollenallergin helt borta. Inte en nysning, inga rinnande ögon, ingen snuva. Inger!
    Och då hade jag svåra symptom under många, många år och har alltid fått medicinera!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Fantastiskt härligt att höra, grattis!

  4. Tack Foodpharmacy och tack Tess en hel säsong utan antihistamin för att jag gjorde precis som ni skrev i artikeln. 3 oktober 2017 la jag om kosten som nämns ovan. Inga problem under hela perioden. Tack tack tack. Prova och sprid denna information . Helt fantastiskt. Overkligt för första ggr på massor av år som vår och sommar varit fantastiskt. Tack

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.