Kan bakterier lindra adhd-symtom? – Food Pharmacy

Forskning, Food Pharmacy

Kan bakterier lindra adhd-symtom?

Barn med adhd har ofta en avvikande tarmflora. I dag rapporterar SvD om två nya forskningsprojekt på Karolinska institutet som söker svaret på varför det är så och om goda bakterier kan stärka tarmfloran och lindra adhd-symtom.

Det ena forskningsprojektet var nytt för oss. Docent Rochellys Dias Heijtz forskar om kommunikationen mellan tarm och hjärna, för att söka orsakerna till adhd och autism. Hon och hennes forskargrupps första studie på området publicerades 2011 och visade att det hos möss finns en kritisk period tidigt i livet då de mikroorganismer som finns i mage och tarm påverkar hjärnans utveckling. Rochellys Diaz Heijtz hävdar att, trots att gener spelar en stor roll för om barn får adhd eller autism, så är miljöpåverkan större än vad man tidigare trott. Hon tror även att mjölksyrebakterier skulle kunna ge viss lindring av symtom för barn med adhd.

– Det som är så spännande med det här forskningsfältet är att vi har potential att påverka hälsan genom livsstilen med mat, motion och bra bakterier, inte bara läkemedelsbehandling, avslutar hon.

Det andra forskningsprojektet är vi desto mer bekanta med. Det äger också rum på KI och leds av docent Catharina Lavebratt som undersöker om mjölksyrebakterier kan påverka tarmfloran och beteendet hos barn med adhd. Under loppet av tre år ska 120 barn och ungdomar med adhd och magproblem mellan 5 och 18 år, samt deras friska syskon, prova en kur under nio veckor. Än så länge har 25 barn genomgått behandlingen. Hypotesen forskarna ska testa är att inflammatorisk tarmflora resulterar i att tarmen läcker ut bakteriella produkter i blodcirkulationen som i sin tur kan påverka barriären som skyddar hjärnan från blodsystemet.

Deltagarna får professor Super synbiotics synbiotika, ett preparat som består av både fibrer och mjölksyreproducerande bakterier som valts ut för sin goda antiinflammatoriska effekt. Så spännande, men väntan är lång. Resultaten beräknas komma tidigast hösten 2017.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.