Åldersnoja? Ät mer fibrer. – Food Pharmacy

Forskning, Food Pharmacy

Post image

Åldersnoja? Ät mer fibrer.

Låt oss snacka lite om fibrer.

De flesta har nog hört att fibrer är något vi bör äta, men vår gissning är nog ändå att många inte har förstått exakt HUR viktiga de är för oss. När man förstår kopplingen mellan fibrer och hälsa så öppnas en hel värld full av “aha:n”, inte minst för att de är våra snälla bakteriers viktigaste föda. Men visste du att många forskare hävdar att fibrerna kan vara ett av de viktigaste skydden mot åldrande?

Häromdagen läste vi i The Journals of Gerontology att fibrer kan skydda oss mot sjukdom och krämpor långt upp i åldrandet. Några australiensiska forskare har använt data från en större studie (1600 vuxna från 50 år och uppåt) och undersökt kopplingen mellan kost och ett hälsosamt åldrande. Forskarna tittade på sockerintag, kolhydratsintag, GI (glykemiskt index), GL (glykemiskt load) och fibrerintag. Resultatet? Att av alla variabler så var det fibrerna som hade det största inflytandet på hur hälsosamt man åldras. De som hade det största intaget av fibrer i studien hade nästan – sitter-du-ner-nu-? – 80 procent större sannolikhet att leva ett långt och friskt liv efter 10 år utan kroniska sjukdomar som cancer, hjärtsjukdom, och stroke (men också depression, demens och funkionshinder).

Två saker som är lite synd med detta:

1) Att majoriteten av oss svenskar äter på tok för lite fibrer. Få av oss kommer ens upp i hälften av de 25 gram som Livsmedelsverket rekommenderar.

2) Att vi inte har förstått vikten av att äta fibrer förrän de senaste åren. Missförstå oss rätt, inget fel på slöjden i skolan såklart, men vi hade ju ännu hellre lärt oss hur vi kunde äta för att hålla oss friska.

 

Rookie_200x200px-03

Mäh, hur får jag i mig mer fibrer då?
När mat processas så försvinner en stor mänga fibrer, så försök att få i dig mycket råa grönsaker och frukter varje dag. Vi brukar tjata om att man ska dricka en grön smoothie om dagen – låter hurtigt, funkar hur bra som helst. Om fantastin tryter kan du ju alltid sno ihop vår Kebnekaisesmoothie (klicka så får du förklaringen till namnet).

 

Följ oss gärna gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Johanna skriver:

    Hej!

    Tack för en mycket läsvärd blogg 🙂
    Visst räknas potatismjöl som en resistent stärkelse? Med andra ord borde potatismjöl vara bra, eller? Funderar på att tillsätta det i köttbullar, men då värms förvisso potatismjölet upp litegrann… Vad säger ni?
    Har för mig att Stig någongång visade en sammanställning på de mest fiberrika grönsakerna. Vart kan jag hitta den?

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.