Boosta din vardagsmat – fem enkla steg till en antiinflammatoriska tomatsås. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Boosta din vardagsmat – fem enkla steg till en antiinflammatoriska tomatsås.

Ibland (rätt ofta) vill man inte stå i köket och experimentera med nya rätter. Ibland (rätt ofta) vill man bara slänga ihop en snabb tomatsås och så är det bra med det. Här är fem snabba knep på hur du förvandlar din lilla tomatsås till en stor antiinflammatorisk nyttoraket som platsar i vilken näringstabell som helst.

1 Ångkoka löken i stället för att steka den. Snällare mot vitaminerna och antioxidanterna och inte minst för att undvika upphettningsgifter som skapas när något upphettas för hårt. Ha gärna i flera löksorter också, som t ex gul lök + vitlök.

2 Ha i råa grönsaker i tomatsåsen. Allt behöver inte värmas. Nöj dig med att värma tomatsåsen + löken och mixa det sedan med t ex rårivna morötter.

3 Värm den lagom mycket. Tomater är en av de grönsaker som vinner på att upphettas, först då frigörs nämligen lykopenet i den. Kom ihåg att inte värma såsen för mycket bara – av samma anledning som du inte ska steka löken för hårt.

4 Ha i antiinflammatoriska kryddor. Kryddor och örter är fullproppade av antioxidanter och ett extremt bra skydd mot inflammation. Ös på med dina favoriter!

5 Servera tomatsåsen till något annat är vanlig vit pasta. Välj någon form av bönpasta i stället eller, ännu hellre, quinoa, durrakorn eller grönsaksspagetti.

 

Följ oss gärna gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Bra tips och er bok är superbra!
    Hur ångkokar man lök på ett bra sätt?
    Gällande punkt 3, att man inte ska värma för mycket innebär det att man ska passa sig för för hög temperatur eller snarare att man inte ska låta det stå på plattan för länge? 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Oooh, detta har vi faktiskt skrivit ett helt inlägg om, fördjupa dig här: http://foodpharmacy.se/2016/04/food-pharmacys-grundkurs-alla-kan-angkoka/

      Och ja, att skippa den högsta temperaturen och nöja sig med ljummet brukar vara en bra och enkel tumregel.:)

  2. Tack så mycket! Lät ju inte så krångligt direkt 🙂 Lycka till med boksigneringen!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack snälla, fingers crossed!

  3. Caroline skriver:

    Hej,
    Jag har läst er bok och prövat flera av era recept. Som ni även skriver här i inlägget så är det oftast bra att tillaga maten på låg temperatur. Problemet är dock att när jag tex gjorde er torsk med tomatsås så tog den över 2 timmar i ugnen på 60 grader. Det är lite länge när man kommer hem från jobbet vrålhungrig (och inte är sugen på att lägga patiens ;)). Jag kom då att tänka på att det finns en produkt som kallas slow cooker som tillagar maten på låg temperatur medan du är på jobbet. Är det något ni/Stig har prövat? /Caroline

  4. Durrakorn!!! Jag har letat igenom halva Malmö och hittar det ingenstans. Vart köper ni detta? Någon som kan tipsa?
    Med vänlig hälsning,
    Sabina

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.