Frukost dagens viktigaste mål – sant eller falskt? – Food Pharmacy

Forskning, Food Pharmacy

Post image

Frukost dagens viktigaste mål – sant eller falskt?

Vi ägnar ju ett helt kapitel i vår bok åt periodisk fasta och organvila, men tänkte även tipsa om helgens Vetenskapskollen i SvD där forskaren Emma Frans söker svaret på om frukosten verkligen är viktigare än alla andra måltider på dagen. Bland annat klargör Emma Frans att de studier som visar på ett samband mellan frukostätande, lägre BMI och minskad risk för sjukdomar, är så kallade observationsstudier som inte kan bevisa orsakssamband.

“Eftersom vi har fått lära oss att frukost är en viktig del av en sund livsstil är det tänkbart att hälsomedvetna personer är noga med att äta frukost. Eventuella samband mellan att äta frukost och god hälsa kan således bero på att frukostätarna också är de som lever under ordnade förhållanden, motionerar, undviker cigaretter och alkohol eller äter hälsosammare.”

Dessutom hävdar Emma Frans att granskningar av den forskning som visar samband mellan frukostätande och lägre BMI konstaterats ha uppenbara brister. Bland annat verkar det finnas problem med något som kallas publikationsbias – ett systematiskt fel som innebär att endast de studier som visar ett samband mellan frukostätande och lågt BMI publiceras. Dessutom har många studier som gjorts på området finansierats av livsmedelsindustrin, bl a Kellogs.

Håhåjaja, är det inte det ena så är det det andra. Som vanligt förespråkar vi att du ska utgå från dig själv. Älskar du frukost, ja men fortsätt att njuta av den då (och undvik i stället att äta sent på kvällen, kanske?).

Men älskar du inte frukost, tja, då behöver du helt enkelt inte tvinga i dig den längre. I alla fall inte för att det är “dagens viktigaste mål”.

 

Några tidigare inlägg om frukost:
http://foodpharmacy.se/2015/01/sugar-mode-och-fat-mode/
http://foodpharmacy.se/2016/04/till-dig-som-alskar-frukost-se-hit/
http://foodpharmacy.se/2015/03/tre-riktiga-bovar-pa-frukostbordet-och-tre-forslag-pa-vad-du-kan-byta-ut-dom-mot/

 

Följ oss gärna gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Önskar att dessa rön hade funnits när jag växte upp. Vet inte hur många tusen frukostar jag tvingat i mig – meningslösa dessutom, vitt franskbröd med marmelad…

    Nu kör jag periodisk fasta varenda jobbdag, och det passar mig så himla bra. Är ju uppenbarligen inte hungrig – och blir inte heller hungrig förrän mitt på dan, även när jag bara dricker en kopp te eller kaffe till frukost. På helgerna äter jag gärna sen frukost, modell lite lyxigare. Och skippar lunchen istället.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Stor igenkänning på detta! Funkar hur bra som helst!

  2. Ursäkta, jag vet att jag tjatar. Men synbioticsen är den på G? Jag står på väntelistan… Mvh Anna

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ingen som helst fara, ledsen om vi missat att svara dig tidigare. Synbiotikan är på g och du kommer att få ett mejl under dagen (och om du inte får det så har det blivit något knas med listan och då får du gärna skicka ett mejl till info@supersynbiotics.se så hjälper de dig på den vägen). Ha en fin dag!

  3. Tja! Jag halkade på eran blogg från en annan blogg!

    Nu har jag inte kunnat sluta läsa här på typ 26 timmar och är på bloggsida 55. Så jävla bra ni är, så bra info och på sättet ni skriver är så 500%! Har lärt mig så mycket.

    Men nu undar jag, hur är det med Kefir? Sån man gör själv. Det är ju mejeri men ska ju va himmla bra bakterie mässigt, eller?

    Mil gracias
    !
    Jennifer

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej där! Vad glada vi blir – tack för pepp! Kan för lite om kefir. Berätta gärna mer – hur gör man kefir?

      1. Hej!!
        Håller verkligen med, er podd och blogg är super och jag lär mig så mycket nu som jag sakta men säkert anammar! Har samma fråga – vi gör vattenkefir och kombucha själva – om ni har några insikter om detta hade det varit väldigt uppskattat!
        Tack!
        Elin

  4. Undrar lite över Synbiotikan och om man kan äta den när man fastar eller ska man vänta till “ätfönstret”? Tänker på att det är så mycket fiber i den etc.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, exakt! Avvakta till ätfönstret!

  5. Tack för en super blogg och bok! Tänkte bara tipsa om att ni gärna får reda lite i begreppen kring periodisk fasta och utmattningssyndrom. Det är inte helt ovanligt (och hundra andra verkningslösa/farliga råd) att få rådet att fasta periodiskt när man har utmattningssyndrom. Det är helt olämpligt! Periodisk fasta skapar stress i kroppen och eftersom många funktioner i kroppen är kraftigt störda vid utmattningssyndrom är det helt olämpligt med periodisk fasta. De flesta kompetenta läkare varnar för detta, men jag tror att samtliga mina 3 psykologer jag haft under min sjukdomstillstånd har propagerar för periodisk fasta. Har man en slutkörd kropp ska man äta näringsrikt och regelbundet, inte plocka bort mål. Snarare lägga till fler mellis.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för input, detta ska vi absolut titta lite närmre på!

  6. Egen odlad Kefir:

    Det är nästan lite som surdeg, man matar den så växer den och så kör man om igen.
    Det är en fermenterad mjölkkultur och växer i mjölk från kefirgryn som man kan köpa i välsorterade butiker eller få av en bit av en vän. Att gro det hemma ger en näringsrikare produkt än den man köper klar och det sparar man pengar på.

    Metod:
    1 msk kefirgryn
    500-1000 ml opasteröserad eko mjölk (koks, soja funkar med!)

    Ställ i en kanna på en varm plats 20-30 grader. Kolla till efter 12-24 timmar, tills det har tjocknat eller separerat till en ostig massa och vassle. Smaka lite för önskad styrka, ju längre tid det står ju starkare. Sila för att separera och vips har du kefir.

    Tillsätt mer mjölk för att starta processen igen eller förvara kefirgrynen i kyl med lite mjölk i så grynen somnar. Ställ ut dem igen så vaknar dem för användning.

    Bra för:
    Innehåller höga halter av Probiotics, Vitamin B1, B12, K, Magnesium, Calcium, Fosfor etc.

    Här i London har det blivit mer populärt på senaste tiden. Jag brukar mixa ner kefir i min smoothie, honung+gurkmeja/ingefära+mynta är en favvo men exprimenterar med nytt hela tiden. Rekommenderar verkligen 🙂

    Hoppas ni testar, have fun! xx

    1. Food Pharmacy skriver:

      Klart vi kommer att testa, låter ju hur spännande som helst. Tack snälla för instruktionerna. Men – kefirgryn? Var hittar man detta?

  7. Kefiren
    Förresten, vet inte om det är så lätt att få tag på opasteröserad mjölk i Sverige men det blir absolut rikast med det. Såklart funkar det med pasterösterad mjölk med i den fetthalt man vill ha.

    I Englad har vi Jess’s Ladies som gör underbar “unhomogenised” mjölk 🙂 http://www.theladiesorganicmilk.co.uk/intro.php

  8. Evelina skriver:

    Hej!

    Först: stort tack för gediget bra arbete och förmågan att dela tung fakta på ett lättsamt sätt! Fantastiskt!

    Jag försöker göra det bästa för mina tarmar och jag undrar – efter att jag påbörjar fasta på kvällen, kan jag då dricka en kopp guldmjölk (gjord på kokosmjölk)? Eller är det bäst att hålla sig till “vatten-te”?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Du kan väldigt gärna avsluta “ätfönstret” med guldmjölken, men om du tänker dig att ta den medan du fastar så är t ex te mycket bättre!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.