fbpx

Food Pharmacy, Recept

Post image
fav

Hemlig smoothieingrediens.

fav

På en skala, hur konstigt ser ordet smoothieingrediens ut? Jättekonstig kombo av massa i:n och e:n ju. Men strunt samma – vill man berätta att man har en ny hemlig ingrediens i sin smoothie så vill man. Vi har nämligen vågat oss på att slänga ner, hör upp nu, 1 msk surkål de senaste gångerna vi gjort smoothie. Allt som är mjölksyrat är ju fullt av goda bakterier och mumma för våra små Luke Skywalkers. På bilden ovan ser vi således en smoothie gjord på grönkål, kiwi, citron, ingefära, havregryn, vatten och surkål. Vår surputte-smoothie. Så får den heta framöver.

IMG_1962

Mjölksyrade grönsaker finns i kyldisken i välsorterade butiker men se upp bara så att den inte är pastöriserad eftersom de små laktobacillerna förstörs vid uppvärmning. Surkålen på bilen ovan hittar du här. Och förresten, vill du lära dig syra själv så kan vi rekommendera den här boken. Vi har inte kommit igång själva än, men det står högt upp på vår to do-list …

Följ oss gärna gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

SparaSpara

Dela

Kommentarer

  1. Måste tillägga att den i mitt tycke hittills bästa syrningsboken på svenska är den nyss utgivna ”Fermentera – mat med jäst, mögel och bakterier” av Jenny Neikell. Ännu lättillgängligare tillvägagångssätt än Bojs på vissa saker och så kunnig!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh, tack för tips, det har inte vi hunnit köpa/läsa än!

  2. Men vad spännande! Känns smaken, eller drunknar den i allt det andra?
    Undrar också hur mycket havregryn ni har, och vad havregrynen har för positiva effekter…?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Smaken känns men inte på ett dåligt vis – en blir lite syrligare bara. Kanske inget för rookies, men du kommer att klara det galant! Ang havregrynen så var det mest att vi fick ett infall – tarmfloran verkar ju gilla stor variation och det var längesedan vi åt havregryn, helt enkelt.:)

  3. Tusen tack för en bra bok, har köpt den till nästan alla jag känner. En fråga, är det ok att ge småbarn opastöriserad mat, typ kimchi från Tistelvind?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vad roligt! Vågar aldrig uttala oss om andras barn men vi ger i alla fall själva våra barn kimchi.

  4. Johanna skriver:

    Hej! Måste börja med att säga tack för en jätteinspirerande blogg! 🙂 Har påbörjat en kostomvandling och har fått en massa bra tips av er!
    Kul att ni använder surkål i smoothien. Ska testa det nästa gång jag har surkål hemma. Ett tips om man har t ex syrade opastöriserade gurkor eller liknande hemma. Det blir ju alltid en massa gurkspad över. Använd en matsked av spadet i smoothien! Kan också användas i soppor, over night oats mm.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Gud vilket bra tips, tack!

  5. härligt att ni hittat ännu ett sätt att få in syrade grönsaker i vardagen.
    Jag driver ett småskaligt mathantverk med syrade grönsaker och när jag är ute och visar får jag ofta frågan just hur man använder grönsakerna.
    Tänk så gott och hälsosamt det är även med syrade rödbetor eller syrade morötter i smootien.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vad underbart det låter!

  6. Elsa På Hälsö skriver:

    Eivor!
    Nästa gång du kommenterar – glöm inte lämna nåt spår så att man kan hitta dig! Typ en liten webbadress eller så till din verksamhet. Det är säkert fler än jag som är nyfikna på ditt mathantverk. Hoppas att det går bra för dig!

    (Till Food Pharmacy: Förlåt att jag uppmuntrar till indirekt reklam på er sida (hjälp!) men jag blev så nyfiken på hennes mathantverk)

    //elsa

  7. Har precis köpt er bok och upptäckt bloggen, och känner mig ungefär i lika delar nyförälskad och vanmäktig… Entusiastisk för min egen del, eftersom jag gillar er filosofi och ser en möjlighet att börja byta ut saker jag själv äter i små steg, utan att bli nitisk. Och samtidigt uppgiven för min dotters del. Hon har sedan smakportionernas tid alltid utmärkt sig som extremt kräsen – nu är hon 12 – och efter åratal av bråk och verkningslöst tjat vid matbordet har vi tvingats acceptera att hon äter ett litet antal olika rätter, som nästan alla stämmer väl in på listan med tarmens fiender i er bok… Vi har precis läst om ett forskningslarm om mjölk, som också ökar inflammationerna i kroppen och kortar livslängden enligt studien. Hon tog till sig den informationen och vill nu inte dricka mjölk längre, men vad ska vi ta istället? Vatten dricker hon till mat, men vill inte dricka till smörgås. Havremjölk eller mandelmjölk gick inte. Juice är ju inte heller bra tydligen, annars gillar hon det så länge den är utan fruktkött. En grön smoothie får jag inte i henne. Har ni några smoothierecept som är bra men inte gröna? Andra dryckestips för den som ska vänja sig av med mjölk?

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.