fbpx

Intervju

Post image

Maria Berglund Rantén: Glöm inte vitamin A.

Vi är ju som du vet baddare på att äta synbiotika, vitamin D och omega-3 varje dag, men så frågade vår bästa näringsterapeut Maria oss plötsligt om vi åt några andra näringsämnen. Varpå vi svarade med … lång tystnad.

Maria börjar skratta.

– Gud, det finns ju så många näringsämnen som man behöver för att vara hälsosam. Men ett litet kärleksförhållande till vitamin A har jag allt.

– Berätta mer!

– Det är en helt fantastisk vitamin men desvärre har många blivit lite rädda för den eftersom väldigt höga doser kan leda till förgiftning. I vissa fall har det gått så långt att folk till och med är rädda för att äta mat som innehåller mycket vitamin A.

– Sa du förgiftning?

– Jag sa förgiftning, men måste samtidigt betona att vitamin A-förgiftning är mycket ovanligt och att det är många fler personer i dag som har brist på vitamin A än tvärtom. Studier visar att man behöver äta 100 000-200 000 IE per dag i 6-8 månader för att ligga i riskzonen. Förgiftning är väldigt ovanligt vid intag under 100 000 IE och med tanke på att RDI är runt 2500 IE dagligen så behöver man inte vara rädd.

– Vilka är symptomen på en förgiftning?

– Anledningen till att förgiftning lättare händer med vitamin A är att det är en fettlöslig vitamin som lagras i levern. Akuta symptom är bland annat illamående, huvudvärk, tappa sugen på mat, yrsel, torr hy. Kroniska symptom är torr, kliande och/eller flagande hy, torra läppar, huvudvärk, psykiska förändringar, svullnad av hjärnan, ont i skelett och leder, skadade ögon och lever. Listan på bieffekter är längre än så och där finns även kontraindikationer mellan vitamin A och vissa mediciner och sjukdomar såsom leverskador.

– Vänta lite nu, det ringer en klocka. Innehöll inte D-dropparna som man ger till barnen vitamin A förut?

– Exakt, tidigare gavs svenska barn upp till två års ålder A- och D-droppar men efter att studier visat att man kan få för mycket vitamin A ges nu bara vitamin D till barn. Därför är det väldigt viktigt att föräldrar ger riktigt mycket mat med betakaroten och vitamin A till sina barn, men med tanke på hur lätt det är att ge barn lever, pumpa, spenat och grönkål så får framtiden visa ifall svenska barn tagit skada av att inte få i sig denna livsviktiga vitamin eller inte. The Food and Nutrition Board of the US Institute of Medicine rekommenderar att spädbarn får i sig 400-500 IE och barn mellan 1-3 år 300 IE.

– Berätta mer om vitamin A:s superkrafter!

– Anledningen till att jag tycker att vitamin A är så bra är att det bidrar med så otroligt mycket gott i kroppen varav väldigt mycket har med tillväxt, ögonen och immunförsvaret att göra.

* Vitamin A är även en av de viktigaste näringsämnena i celltillväxt och genuttryck av alla celler i hela kroppen.

* Skapandet av celler och organ hos fostret är beroende av vitamin A. Både brist och för höga doser kan leda till fosterskador. Man har sett att för tidigt födda barn har för låga doser jämfört med bebisar som är födda i tid. Forskning visar också att tillskott av vitamin A kan reducera incidenten av kroniska lungsjukdomar hos prematurt födda barn. Därför är det viktigt att du som är gravida får i dig optimala mängder vitamin A, speciellt i tredje trimestern för det är då barnet växer som fortast och massa nya celler ska skapas.

* Vitamin A är en av de viktigaste näringsämnena i dina slemhinnor i tarmen, urinsystemet och lungorna. Här i finns majoriteten av ditt immunförsvar så man blir mer infektionstålig med optimala värden av vitamin A. Vitamin A kallades från början ’’the anti-infective vitamin’’ eftersom den har en så viktig roll för ett välfungerande immunsystem.

* Som ni vet är jag passionerat intresserad av autoimmuna sjukdomar (AIS) och utan att bli helt nördig hur det fungerar bland dina immunceller så kan vitamin A hjälpa till att regulera ditt immunförsvar så att du blir mer motståndskraftig att utveckla fatala AIS och även hjälpa till i behandlingen av dem.

* Likaså i astma och allergier är vitamin A viktigt för även här hjälper det immunförsvaret att skilja på vad som är egen vävnad som bör skyddas och samtidigt tona ner den inflammatoriska processen.

* Ögats funktion är högst beroende av optimala nivåer av vitamin A då det hjälper utvecklingen av ögat och funktioner som mörkerseende och färgseende. Man räknar med att upp till en halv miljon barn i världen årligen blir blinda på grund av vitamin A-brist.

* Vitamin A är även jätteviktig för din hy, oralt och topikalt, och kan hjälpa i behandling av akne, torrhet, rynkor och andra hudproblem.

* Även välfärden av dina röda blodkroppar är beroende av optimala nivåer av vitamin A och brist kan leda till järnbrist. Då det är många som lider av järnbrist och kontinuerligt måste ta järntillskott så kan man fundera på om denna järnbrist verkligen är en brist på järn eller kanske rentav en brist på vitamin A? Eller att man kanske inte absorberar upp näringsämnena på grund av av skadad tarm …

– Hur mycket ska man ta?

– Det är viktigt att påpeka att jag inte rekommenderar att människor doserar höga doser till sig själv. Det är rekommenderat att få professionell hjälp med detta. Viktigt är såklart att få i sig näringsämnen genom en näringstät kost.

– Och hur får man i sig det via maten då?

– Ren vitamin A finns bara i animalisk mat som lever, tonfisk, torskleverolja, ägg (gulan) och mejeriprodukter. Sen kan man få i sig vitamin A genom att äta mat som är hög i betakarotener också, vilket omvandlas till vitamin A i kroppen. Mat som är hög i betakaroten är bland annat morot, pumpa, sötpotatis, spenat, grönkål, nätmelon och grönsaker i största allmänhet. Det ska dock nämnas att det krävs väldigt mycket betakaroten för att det ska kunna omvandlas till vitamin A. Dessutom är denna omvandlingsprocess högst beroende av en hälsosam tarm, galla, lever och bukspottkörtel så vet du med dig att du har problem med dessa organ kan det vara bra att äta mer vitamin A-tät mat.

Vi tackar för intervjun och börjar planera dagens middag. Med vitamin A. Som vår morotspasta med sting. Eller vår sötpotatissoppa. Inte bestämt oss riktigt än, men just nu lutar det åt den här spenatgrytan.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

Dela

Kommentarer

  1. Anne-Britt skriver:

    Hur känsligt är vitamin A för upphettning? Animalisk mat vill man ju tillaga innan man äter. Vet ni något om det?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Alltså, vet tyvärr inte hur känslig den är för upphettning.

  2. Jag har tänkt att jag borde börja ta d vitamin men hur vet man vilken sort och hur mycket? Det finns ju en hel del sorter på apotek och i hälsokost. Har ni tagit blodprov för att se om ni har några brister?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vi äter olika sorters d-vitamin, just nu en som vi köpte på hälsokosten, minns tyvärr ej namn. Följer rekommenderad dos! En av oss tog just blodprov och den andra ska göra det strax. Inga brister!

  3. Malin Kristianson skriver:

    Hej! Sprang på denna artikel som både innehåller koppling till vitamin a och tarmflora! Till synes ovetenskaplig men fanns en del referenser till forskning. Tack för en superbra blogg:)
    http://www.newsner.com/at-3-dadlar-om-dagen-och-du-kommer-bli-forvanad-over-hur-kroppen-reagerar/om/smarta-knep

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack!!!

  4. Eva Hansson Lapalus skriver:

    Hej!
    Glöm inte att även vitamin D är fettlösligt.
    Lätt att få i sig för mycket om man medicinerar själv. Farligt, påverkar bisköldkörtlarna och vår kalciumbalans.
    Skriv gärna några ord om detta

    1. Food Pharmacy skriver:

      Intressant! Tack för bra input!

  5. Susanne Barkvik skriver:

    Hej! Jag har druckit mineraler i 6 år där bla D- Vitamin ingår. Dosen är av normal dos men den är vattenlöslig vilket gör att upptaget är högre och går heller inte att överdosera. Det är några företag i världen som framställt dem vattenlösliga, men det är mer kostsamt.(PM International)
    A vitamin ingår i B vitamin komplexet jag också tar men tror att jag behöver större doser än vad dem jag tar ger. Bästa sättet är att mäta dess nivåer hos en näringsterapeut för veta var på skalan man befinner sig. ☺ susanne

  6. Vitamin A är väldigt lätt att överdosera och symtomen kan vara väldigt svåra att koppla till vit A, som tex hjärndimma (samt alzheimers) hypotyreos, kronisk ryggvärk, kronisk eksem, diabetes, vit D brist mm

    Efter 2v på en 0% A kost har min kroniska värk helt försvunnit och mina kliande eksem är nästan borta. Ja, det går att överdosera med mat. Jag har ätit hälsosammare än alla jag känner och samtidigt blivit den sjukaste.

    En kanadensare började granska forskningen som finns och har skrivit samman över 1000 sidor totalt om bristfällig forskning som visar att vit a inte alls är något vitamin utan ett gift. Han har ätit 0% vit A kost i fem år och har blivit frisk från njursjukdom, svåra eksem, dålig syn, adhd, begynnande diabetes, hypotyreos och mer. Han har även fått ihop en pdf bok om länken till bröstcancer.

    Allt gratis. Utan någon som helst agenda.
    Vi är många som experimenterar nu med noll vit A och alla har fått makabra resultat.

    Läs gärna själva. Han har dokumenterat alla sina fynd på sin blogg och det är fler i usa som börjar vakna för detta samt en läkare som börjat behandla patienter.

    Alla år jag tryckt i mig grönsaker har jag förgiftat mig själv. Allt smör, alla ägg..

    Hans senaste inlägg handlar om kopplingen till fetma. Allt ankrat i forskningen som redan finns.

    https://ggenereux.blog/2017/04/29/vitamin-a-oh-no-its-not/

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.