Kan man överdosera D-vitamin? – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Kan man överdosera D-vitamin?

Först får man panik över att man nog har D-vitaminbrist. Sedan börjar man äta tillskott. Då får man panik för att man kan överdosera det. Aldrig ska något vara enkelt. Vad gäller egentligen?

D-vitaminbrist har en koppling till många sjukdomar såsom till exempel cancer, diabetes, MS, depression och barnlöshet. Forskning visar att D-vitaminet krävs för att aktivera immunförsvaret men också att det dämpar immunförsvaret så det inte blir överaktivt och skapar så kallade autoimmuna sjukdomar. I Sverige har en majoritet av befolkningen för låg nivå av D-vitamin, i varje fall under vinterhalvåret, och samma sak verkar gälla på många andra ställen: över hälften av den brittiska och amerikanska befolkningen har för låga nivåer av D-vitamin, och mer än tio procent lider av uttalad D-vitaminbrist.

I en artikel i Illustrerad Vetenskap läser vi att det räcker med 20 minuters vistelse i solen varje dag på sommaren för att ladda D-vitamindepåerna helt, och att 20 minuter i solen motsvarar en dos på 250 mikrogram – 50 gånger mer än den dagliga dos på fem mikrogram som många myndigheter rekommenderar att man äter (Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för de över 75 år och de med liten solexponering). Lite längre ner i artikeln läser vi att för att uppnå samma mängd från andra källor än solen skulle man varje dag behöva få i sig antingen a) ett kilo lax, b) 50 glas mjölk eller c) 50 multivitamintabletter. Samma artikel refererar till undersökningar som har visat att det för en frisk person krävs dagliga intag på över 1000 mikrogram innan det vållar kräkningar, huvudvärk eller hjärtproblem.

Vi tänker att man inte ska överdosera något, men att det i fallet D-vitamin verkar det stå hyfsat klart att det inte är överdoseringen som är problemet utan tvärtom.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Gabriella skriver:

    Hej!
    Tar Holistics D-vitamindroppar. Det står 1-4 droppar för vuxna och 1-2 för barn men läste nu att varje droppe innehåller 500 IE.
    Har både jag och barnen tagit på tok för mycket då? Bör vi alla justera dosen till 1 droppe var?
    Tack snälla på förhand!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Njä, Holistic har säkert koll på sina doseringsinstruktioner!

  2. Janne I Jämtland skriver:

    Överdosering behöver man nog inte vara speciellt rädd tför. Däremot, om jag förstår saken rätt, är det viktigt att inta K2 vitamin samtidigt som D3, D vitamin hjälper till att aborbera kalcium och k vitaminets uppgift är att se till att kalciumet hamnar på rätt ställe i kroppen. Alltså inte i vävnader och mjukdelar, utan i skelettet. Risken skulle annars kunna vara att man drabbas av förkalkning i t.e.x lungor och leder.

  3. Vad betyder 100 (typ uppochnedvänt h sen g) samma som IE?
    Köpt kapslar som det står 100 hg på som dagsbehov. Ibland sägs det mikrogram och ibland IE.
    Kan hjälpa mig reda ut detta. Ska jag ta mer än en kapsel om dagen?

  4. Anders H skriver:

    Med sol kan man inte överdosera eftersom huden slutar att framställa D-vit vid en viss nivå, men med tabletter kan man troligen nog överdosera. Vi är väldigt olika på att ta vara på D-vitamin i pillerform, så bästa och enklaste sättet är att mäta nivån. Troligen kan alla äta 100 mikrogram/dag utan att det blir för mycket, men att tex. äta 200/dag under långa tider kan för vissa bli för högt.

    Många föreläsare pratar om samspelet mellan de fettlösliga vitaminer, speciellt D, K2 och A. Ifall man har tillräckligt hög nivå av alla så kan man inte överdosera, utan de neutraliserar varandra.

    Jag skulle gärna höra mera diskussioner angående K2 vitaminet (-erna). Enligt många är det kanske lika viktigt som D-vit.

  5. Intressant det här med d-vitamin. Men vad säger ni och proffessorn om d-vitamin under graviditeten. Hur ska man tänka då? Vad rekommenderar ni?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Maja, vågar inte uttala oss. Har du varit inne på Stigs FB, kanske står där? Lycka till!

  6. Enligt Apotekets hemsida räcker det med i runda slängar 50 till 100 gram fisk per dag för att få sitt behov av D-vitamin tillgodosett. Eller ungefär lika mycket kantareller. Känns betydligt bättre än att knapra piller.

  7. Kan rekommendera programmet “debatten om d-vitaminet” i P1:s Kropp & Skäl, finns som podcast.

  8. Ett litet problem med artikeln i Illvet är att för att få i dig den mängden Det vitamin från solen måste du exponera minst en helt bar överkropp i solen mellan 12 och 15 på dagen. Inte många som varken kan eller vågar det av rädsla att bränna sig eller att få hudcancer pga den hysterin.
    Finns en riktigt bra app som hjälper till att förhindra att du bränner dig samt räknar ut hur mycket Du vitamin ger dig beroende på solen just då du solar.

  9. Hej,
    Det gläder mig att Stig äter 5000 IE /dag. Det gör jag med, men sänker till 2000IE under sommaren då jag är ute mycket. Denna dos blir ännu bättre med K2 och håller depressionen borta. Det räcker inte att äta fisk och annat Dvitamin för mig.
    Jag har också hört att kombo med Avitamin ska vara ännu bättre., men har inte prövat.
    Tack för er roliga och upplysande blogg!

  10. Hej, vilka d-vitamin ska man köpa och hur stor ska jag och min man respektive vår 7åriga son ta?
    Det finns d-vitamin tabletter med kalcium till barn, hur hög dos av dessa kan han ta då jag antar att den dosen som står på burken är för låg om man jämför med vad som står här. Tacksam för hjälp.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.