Mjölk mjölk mjölk. – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Mjölk mjölk mjölk.

Vi befinner oss i Kalmar, för ett och ett halvt år sedan.

– Mia, vad skriver vi om mjölk i boken?

– Vad menar du?

– Vi har ju lärt oss att mjölk leder till oxidativ stress, inflammation, för tidigt åldrande och risk att dö i förtid. Men även om vi skriver det så är det väl ingen som skulle tro på det här i Sverige?

– Nä precis, mjölk är ju verkligen en helig ko här. Folk verkar fortfarande tro att mjölk ger starka ben.

– Intressant, och det trots att benskörhet är mycket vanligare hos oss mjölkdrickare i Skandinavien än i övriga världen …

Klipp till i går. Vi befinner oss på en kafeteria på finska landsbygden och dödar några timmar före vår föreläsning, och läser i The American Journal of Epidemiology om en studie, gjord vid Uppsala Universitet och Karolinska Institutet, som studerat mjölkdrickande hos cirka 106.000 medelålders och äldre kvinnor och män. Resultaten är enligt studien tveklösa: den som dricker mycket mjölk riskerar att dö i förtid.

Varför? Jo, för att forskningsresultaten visar att en hög mjölkkonsumtion leder till kronisk låggradig inflammation, främst hos kvinnor. Studien talar för att det är mjölksockret som ställer till det, eftersom det bidrar till oxidativ stress, inflammation, för tidigt åldrande och för tidig död. Antioxidanterna ett starkt vapen mot oxidativ stress och låggradig inflammation, men studien visar att inte ens ett högt intag av frukt och grönt tog bort risken med mjölkdrickandet helt. Riskerna var mindre för yoghurt än för mjölk vilket man tror beror på att mjölksockret delvis bryts ner vid fermenteringen.

Vi konstaterar att det ändå känns bra att vi vågade ifrågasätta vår nationaldryck i boken. Och i vår kommande kokbok har vi lyckats hitta riktigt många fina alternativ till vanlig komjök.

Här har vi publicerat fyra recept på växtbaserad mjölk: http://foodpharmacy.se/2014/11/mah-vilken-mjolk-ska-vi-ha-i-kaffet-da/

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Hej!
    Tack för ert engagemang och all inspiration ni ger och energin ni sprider 🙂
    Vad gäller mjölkkonsumtion och barn? Bör de dricka mjölk eller kan de få i sig kalcium m m på andra sätt? Vad skulle ni rekommendera?

    Önskar er en fortsatt strålande torsdag!

    //

    Anna

  2. Natalie Tell skriver:

    Hej!

    Jag gillar verkligen både er blogg och er bok, så tack till er för massa bra info och recept! Jag skriver för att fråga om ni har någon utbildning inom näringslära/matlagning/fysiologi/dietist eller liknande? Eller stöder ni allt ert material på Stig Bengmarks forskning?

    Med vänlig hälsning
    Natalie

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack! Vi stöder allt vårt material på Stig samt andra forskares och läkares erfarenhet, kunskap och studier. Utbildningen har bestått av 2,5 års bloggande.:)

  3. Hej! Så bra att det kommer mer och mera studier på detta! Om man ändå skulle vilja använda komjölk i matlagning ibland är då laktosfri mjölk att föredra med tanke på mjölksockret?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Stig skrev på sin FB idag att laktosfri mjölk inte är ett dugg bättre tyvärr …

  4. Hannah / Cupofpositive. skriver:

    så intressant! min historia med mjölk både började och slutade då jag var sjuk (i ätstörningar) inte ville dricka mjölk. när jag sedan testade det igen efter några månader smakade det ju jättekonstigt och onaturligt! kändes i hela kroppen att jag precis fått i mig något som inte passade i min människokropp! så nu dricker jag bara växtbaserad “mjölk”, eller snarare dricker jag inte utan har det i mina smoothies, kaffe etc.

    och på tal om kaffe! ni har säkert skrivit massor om det, men inte vad jag sett, och jag undrar vad ni säger om kaffe? googlar jag finns det både långa listor med fördelar, men också med nackdelar. själv dricker jag en kopp i veckan, då det i bland sätter lite fart på tarmsystemet och dessutom är det ju så himla gott! dricker med stora mängder IKAFFE från oatly.

    tack för fantastisk blogg och bok! har skrivit om er på min egen blogg här om ni är nyfikna: http://www.cupofpositive.com/blog/2017/1/3/food-pharmacy

  5. Anne-Britt skriver:

    Hej Eva! Nu var det inte min åsikt du ville ha men jag kan ändå tipsa om att de växtbaserade mjölkdryckerna går alldeles utmärkt att använda i matlagning. Jag använder uteslutande havre- eller mandelmjölk och har aldrig upplevt problem med det.

  6. stefanie skriver:

    Hej! Mjölken är en evighetsfråga hemma hos oss. Barnen dricker nu mellanmjölk istället för minimjölk eftersom mellanmjölken höjer blodsockret långsammare men de dricker vatten till de flesta måltider. Själv använder jag havremjölk de gånger jag dricker mjölk men jag har tänkt att den är så kolhydratrik att den skulle höja barnens blodsocker onödigt snabbt och högt. Våra barn är lite på rundare sidan och därför vaktar jag lite på onödiga kolhydrater.
    Hur skulle ni resonera gällande blodsocker, mjölk och vikt?

    ps. tack för en toppen blogg och bok!

  7. Hej! Intressant läsning om mjölken. Påverkar fil/yougurt/smör oss kvinnor på samma sätt som mjölk? Jag förstår att framför allt yoghurt är bättre men hur är det med övriga mjölk- och gräddprodukter?
    Mvh Nellie

  8. Skulle vara himla intressant att höra Stigs kommentarer ang de mjölksubstitut som finns, ex. sojamjölk, kokosmjölk, mandelmjölk, havre, rismjölk.
    Vilka är bättre, vilka ät sämre.
    🙂

  9. Hej!
    Vad känner ni till om, och finns det någon forskning kopplad till, barn och mjölkkonsumtion?

    Trevlig kväll!

    //

    Anna

  10. Kanske ni har svarat på detta redan i ngt annat inlägg, men isf har jag missat det: hur ska man tänka angående barn och mjölk? Vet ju att ni anser att komjölk är dåligt, och att små barn egentligen inte behöver annat än sin mammas mjölk. Men sedan då man slutat amma då? Jag ammade våra barn till ett års ålder, men egentligen borde man ju amma säkert till två års ålder (eller längre) för att deras kalciumbehov ska täckas. Som det är nu ger jag ettåringen havremjölk med tillsatt kalcium, vad tänker ni om det? Treåringen vägrar dricka havremjölken, men borde jag istället då ge kalciumtabletter? Tacksam för svar! 🙂

  11. Måste fråga ang nötmjöspåse som, de jag lyckats googla fram, ofta tycks vara gjorda av nylon. Låter spontant halvnyttigt att sila sin mat gm nylon men vad säger ni om det?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Aldrig provat någon nötmjölspåse!

  12. Hej
    Jag undrar hur mycket “mycket mjölk” är?
    Är det 2dl, 0,5l, 1 liter om dagen, eller??
    /Lena

  13. Hej
    Jag undrar hur mycket “mycket mjölk” är?
    Är det 2dl, 0,5l, 1 liter om dagen, eller??
    /Lena

  14. arlene corwin skriver:

    What I don’t like is the vagueness so often – even in this case – of the reference and the facts.

    What is a ‘high’ consumption (hög mjölkkonsumtion). Without facts and figures, such a reference only leads to fear and total abstinence from drinking and buying. People stop drinking, farmers lose money, so too supermarkets. It’s insane. These are scare tactics too often used: ‘facts’ that are not informative, only frightening for the masses of people who don’t and probably won’t go further in their research.

    Shame, shame!

  15. Emma Sachs skriver:

    Hej!
    Kan ni förklara lite tydligare varför laktosfri mjölk inte är bättre?
    Tack på förhand
    Emma

  16. Mycket intressant läsning – man vad gäller för yogurt. Är det lika illa sam mjölk?

  17. Undrar om ni och Stig har någon åsikt om intag av Kefir som ju oftast är baserad på mjölk men där laktosen bryts ner under fermenteringsprocessen. Jag konsumerar kefir för alla nyttigheter som det innebär men frågan är om det egentligen är bättre att avstå?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Stig äter inte Kefir men vi själva är väldigt nyfikna och har en hel del kompisar som kör med egna gryn hemma. Ska prova tids nog!

  18. Hej!
    Jag undrar hur det är med fytinsyran i växtmjölken. Läste att Stig avrådde från att äta hirs pga höga fytinsyranivåer, men havre och mandel har skyhöga nivåer de med.

  19. Hej och tack för en intressant blogg! När det gäller mjölk och barn så undrar jag vad som är bästa alternativet då man utesluter komjölk? En är ju ganska hårt drillad av att kalciumbehovet skall tillgodoses av mjölk 🙂
    I er bok står det ju att bröstmjölk är det bästa valet för små barn, och jag har ammat våra barn till ett års ålder. Men sedan då? Visst borde man ju egentligen ha fortsatt att amma längre, men det kändes aldrig som ngt alternativ för mig. Äldsta barnet fick komjölk och havremjölk om vart annat efter att hon fyllt ett, men då komjölken gav förstoppning slutade vi med den och nu gillar hon inte havremjölk alls så hon dricker endast vatten. Har köpt hem kalciumtabletter, är det månne bästa alternativet? Känner mig nämligen osäker på om hon får all kalcium hon behöver endast från maten.
    Vårt yngsta barn igen älskar havremjölk, och nu har jag börjat köpa en sort med tillsatt kalcium. Är himla nyfiken på att höra lite mer om era tankar kring detta!

  20. Eva Sandström skriver:

    Hämmar spenat kalciumupptaget?

  21. Eva Sandström skriver:

    Den 26 febr.2017 kl.22,00. Eva skriver; Blockerar spenat kalciumintaget.Jag är något skelettskör.

  22. Therese skriver:

    Hej, jag är också undrande över vad som är hög konsumtion. Mjölk i kaffet? Mjölk till varje måltid? Tre liter om dagen? Har ni några siffror man kan förhålla sig till?

    En annan fråga, vilken växtbaserad mjölk är mest lik komjölk i smak? Har testat soyamjölk och det är ju så sött och äckligt så det går helt bort för mig.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Har tyvärr inga siffror men undrar själva samma sak! Har du provat osötad sojamjölk? Eller mandelmjölk? Vår favorit är dock havremjölk.

  23. Johanna skriver:

    Snabb fråga: är alla mjölkprodukter lika dåliga? Är tex också parmesanost och halloumi lika illa som mjölk/grädde?

  24. Flera stora metastudier verkar visa att mejeriprodukter inte har negativa effekter utan har positiva effekter. (Se https://traningslara.se/mjolk-mejeriprodukter-och-halsa/ för en uppräkning. )

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.