När hungern kickar in. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

När hungern kickar in.

Håller ju, som du vet vid det här laget, på att skriva en kokbok. Det är nästan så att man skulle vilja ringa upp tioåriga Lina och Mia och berätta att det var så här det skulle bli. Gud vad vi hade skrattat i våra chockrosa cykelbyxor och stenhårda sprayluggar.

Nåväl, vi är själva två riktiga bohemer i köket så för oss är det väldigt viktigt att allt i kokboken ska vara enkelt. Och då slog det oss att vi skulle vilja ha in en sida i boken med riktigt snabba “lifesavers” som man kan ta när hungern plötsligt kickar in och det enda man vill göra är att slänga sig över Hönökakan. Våra bästa tips är en (okej två) nävar nötter, avokado med salt eller grapefrukt med nymalen svartpeppar (jo, prova!). Men så slog det oss att du kanske har något ännu bättre tips?

Har du det så får du mer än gärna skriva det här nedan. Kriteriet är att det ska gå hur snabbt som helst och inte kräva massa redskap. På sin höjd en kniv tänker vi.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Caroline skriver:

    Jag har ofta förberedd bytta m hummus i kylen och stavade morötter/gurka.
    Tar lite tid att preppa men dagen efter är det enkelt att bara sleva upp.

  2. Doppa morot (eller stavar av morot om du orkar skära) i jordnötssmör! 🙂

  3. Monica W. skriver:

    Tar lite tid men om man är lite förutseende så kokar man ett par ägg och har i kylen. Fram med ett och massa örtsalt på och en kopp gott Pukka-te (med lite honung i för att stilla sötsuget) så är man på banan igen! 🙂

  4. Maria Oliv skriver:

    Tvättad morot med skal
    Makrill i tomatsås på rågknäckebröd
    Uppskuren frukt el bär i soyghurt

  5. En sked kokosolja i kaffet (eller teet) är min favvo. Har en liten burk kokosolja i väskan, så att jag även kan ta en kaffe på stan och röra ner lite kokosfett. Jag använder kokosfett som smakar kokos, för jag gillar smaken, men det finns ju neutralt också.

  6. Josefine skriver:

    Ett skivat äpple med kanel eller jordnötssmör funkar finfint 🙂 Perfekt även när sötsuget sätter in!

  7. Ja. Hjälp!!!!! Som vuxen funkar lite nötter. Men tonåringarna vill ha något mer. Smoothie, visst, men men gärna alternativ till surdegsmacka med mozzarella, tomat och basilika. Som förr kunde serveras. En morot och lite rå broccoli är inte riktigt jämförbart :/

    Bönchokladkakan. Den är god. Men söt.

    Ja. Hjälp.

  8. En riktig räddare är dadel+en sked tahini. Ur med kärnan o proppa i lite tahini ist. Sötaste laget, jag vet, men ibland så.

  9. Mosad banan eller kokosgrädde (gärna kylskåpskall) med kakao – snabb och mättande chokladpuddig/-mousse!

  10. Kokosolja och ägg! Har alltid en tättslutande burk kokosolja i väskan. Äter den med sked som den är, ganska rejäl sked också. Och ägg när kokosoljan inte räcker.

  11. Vika knäckebröd med ekologiskt Bregott är en livräddare

  12. Ny favorit är: en skivad apelsin, ngr skedar keso, toppat med valnötter, melonkärnor och kryddorna kanel & ingefära.

  13. Äppelklyftor med en klick mandelsmör att dippa i.

  14. Är verkligen kokosolja så bra? “Kokosfett är något bättre än smör men det är inte alls bra, säger Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention (förebyggande vård mot hjärt- och kärlsjukdomar) vid Karolinska Institutet i Stockholm.”

  15. Frysta bananskivor rullade i kakao och sesamfrön. Bra vid sug för att hålla ut en stund men kräver att man har de i frys tills man äter dem. Annars blir de snabbt geggiga och lite svårhanterliga att äta. Om man inte slevar i sig eggan förstås.

  16. Morotsstavar med jordnötssmör som dipp!

  17. En rejäl sked jordnötssmör!
    Frysta hallon + valfri hackad frukt + havremjölk + mandlar. Knaprigt, gött!
    Fröknäcke m salt + chaité m mycket Oatly iKaffe!
    Nibbla granola direkt ur burken!

  18. En avokado så klart! Delar med bebisen som också vill ha mellis. Perfekt.

  19. Victoria skriver:

    Brukar då och då baka en rejäl omgång med mellanmålbars med nötter, dadlar, banan och kakao. Sen styckfrysa in dem i folie. Perfekt att slänga ner i väskan på morgonen!

    Cashewyoghurt i en liten burk med frysta blåbär och kokos är också en riktigt bra grej

  20. Kokta ägg! Alla gillar dem, barnen med:-) men vad säger Stig om ägg? Kokta då, stekta går ju bort…

  21. Victoria kan man inte få receptet på dina mellanmålbars? 🙂 Är cashewyogurten recept härifrån?

  22. Mina snabba är två dadlar med jordnötssmör! Eller skivad kiwi (med skalet kvar givetvis) och jordnötssmör. En näve kokoschips/flakes.

  23. Saltå har torkade ekologiska hallon utan tillsatt socker. Goda!!

  24. Ulla Troeng skriver:

    Jag tar en näve nötter och frön och kör i matberdaren med 2-3 dadlar och kakao. Det blir smuligt så därför river jag ner lite äpple i smeten tills den blir kladdig nog att rulla bollar av. Om man vill kan man rullar bollarna i kokos.

  25. Blanda tahini och kylskåpskall kokosmjölk. Toppa med lite agavesirap och kakaonibs. Inte kalorifritt direkt, men syndigt gott och mättande!

  26. Katja Hesthamar skriver:

    – VATTEN
    – en matsked mandelsmör (okej, det brukar bli två 😀 ) Meridian rostat är godast!
    – torkade rostade kikärtor och ett glas vatten
    – en stor morot – tar tid att tugga och knaprig! Visste ni att just knapriga saker ökar neurogenesis? – läs studier på pub-med!
    – äh – ät 3-4 stora måltider om dagen (skippa snaskandet) så du håller dig mätt och slipper tänka på mellanmål! Hunger kommer och går och är inget farligt!!!
    – hummus-dipp med morot/gurka
    – stekt vitkål i kokosolja (ja – testa, det är mumsigt!) pluss några ägg på det – tar 5 min totalt
    – middagsrester från i går (ha nyttiga saker (matrester, preppade grönsaker) i glas-burkar i ögonhöjd längst fram i kylen. Vi väljer oftast lättaste utvägen när hungern kickar in – så laga lite extra mat när du först lagar och se till att det är synligt i kylen!
    – Äppelskivor med mandelsmör – gud vad gott!! (jag har svårt att sluta!)
    – Resistent starch – baka skivad sötpotatis i ugnen – pensla med macademianötolja (jag gillar märket NOW beställt från amazon) baka i ugnen tills mjuk – låt svalna – stoppa in i en genomskinlig burk i kylen. MUMS – det smakar som godis 😀 Tänkte testa med lite ceylon-kanel också – fast den här nöt-smöriga smaken av macademiaoljan gör att jag råkar mumsa upp alla mina fina potatis-skivor i ett nafs!

  27. Jag har er första bok och tycker den är superfin – mycket intressant läsning. Ett intryck jag dock börjat få är att ni kanske trycker på liiite väl hårt med superlativen ibland – såpass att jag tappat förtroende. Har gjort ett par av era recept (både från bok och blogg) och de har varit ok, men på era beskrivningar låter det som om att himmeln kommer öppna sig. Märkte inte heller nån större effekt av kebnekaise-smoothien. Förväntningarna blir väldigt uppskruvade när ni lovordar alla recept så väldigt hårt. Kanske tycker ni helt genuint att precis allt är det bästa ni ätit hittills, men finns risk att man som läsare tröttnar om det känns överdrivet (inget relaterat till just detta blogginlägg).

    1. Food Pharmacy skriver:

      Haha, huvudet på spiken – vi är väääldigt positiva av naturen. Och granolan och linsgrytan älskar vi faktiskt. Men point taken, tack för konstruktiv kritik!

  28. Banan&äggpannkaka med kanel!
    Mosa en gröngul banan. Knäck två ägg och vispa ner. Vispa lite fluffigt. Ha kanel i om man gillar det. Stek i kokosolja på medelvärme. Vänd när den blivit lite fast. Räcker till två pannkakor. Mums! Färska bär till är gott. Enkelt, även om det krävs visp och stekpanna… två verktyg;) och det tar aningen längre tid än att ta en näve nötter- I know. Men värt att vänta några minuter på. Man kan ju läsa er blogg under tiden de gräddas! Åh nej-attans- behövs ju stekspade också…. tre verktyg. Hmmm- den här blir diskad från listan va!? Gott i a f…!

  29. Som någon annan också har sagt ovan – klyftat äpple som jag doppar i en rejäl klick nötsmör. Eller morötter och jordnötssmör vilket är en möjligen oväntad men ack så god kombo. Också en kopp te med havremjölk.

  30. Makrill i tomatsås på burk. De sorter utan tillsatser. Kan ligga konstant i väskan.

  31. När det kommer till vilka fetter som är bra och dåliga så lyssnar jag absolut INTE på Mai-Lis Hellénius. (lyssnar inte på henne huvudsakligen iofs.)
    Kokosfett och smör är toppen för både kroppen å knoppen.

  32. Jag har en burk chiafrön i väskan för just snabba nödsituationer. Kan blandas med vilken vätska som… vatten (trist men ni sa nödsituation 😉 ), svalnat gott te, juice, smoothie… Perfekt att ha med på resa!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack!

  33. Tips på mellis för njursjuka som (enligt sjukvården) ska ta det lugnt med nötter, avokado och banan som annars är det man liksom tänker på direkt! Annars är väl antiinflamatorisk kost grym för njursjuka!

  34. Jag tycker att “snabba lifesavers” passar för blogg och sociala medier, men när jag köper en kokbok så vill jag ha mer substans. Enkla recept på riktig mat. Så resonerar jag.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja för tusan, instämmer 100%!

  35. Victoria skriver:

    Självklart Sandra! Brukar göra dessa bars: http://mittkok.expressen.se/recept/enkla-mellanmalsbars/. Jag kör med riktigt mörk choklad på toppen eller skippar den helt!

    Cashewyoghurten gör jag enligt detta recept: https://www.google.se/amp/s/nillaskitchen.com/2015/05/07/raw-cashewyoghurt-vegan/amp/. Ta inte i allt vatten på en gång utan testa dig fram till lagom konsistens. Blir sååå gott och man håller sig mätt mycket längre än på vanlig yoghurt!

  36. Food Pharmacy skriver:

    Åh, lider med dig! Stig är inte en förespråkare av fodmap och att utesluta råvaror, tvärtom.

  37. Jag tar en oskalad morot.

  38. Förbereder en större sats chiapudding på kokosmjölk som jag fördelar i portionsformar. Då finns det i kylskåpet att plocka fram och bara äta med valfritt tillbehör, typ en näve frysta blåbär eller hallon.

  39. Elisabeth skriver:

    Använder bakterierna och gör vegansk yoghurt med kokosmjölk/grädde. Ibland med lite vanilj för att ha till en raw brownie eller liknande

  40. Elisabeth skriver:

    Använder bakterierna och gör vegansk yoghurt med kokosmjölk/grädde. Ibland med lite vanilj för att ha till bär eller en raw brownie eller liknande

  41. Tack vad snällt Victora:)

  42. Desirée skriver:

    Nötter, mandlar eller hasselnötter, och ibland blandat med torkade frukter som gojibär, blåbär, russin, mums!

  43. karin wolff skriver:

    Ja, jag vill också gärna ha en kommentar om kokosfett – blir tveksam om det är mest bra eller dåligt och vet inte hur jag ska göra. Fetter är svårt!

  44. En kokbok kan väl – förutom recept på “riktig mat” – även innehålla tips på “När hungern kickar in”. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Själv pimpar jag en (eller två….eller flera) urkärnad dadel med hasselnötter. Ibland lite skivad banan till. Gott till kaffet!

  45. Ulrika skriver:

    Jag gör snabb (så snabb så ettåringen knappt hinner börja skrika) chokladpudding/blåbärspudding/chiapudding/birchermusli: Hälften kokosmjölk och hälften havremjölk, vispas med kakao/blåbär och lite agave. Häller i chiafrön, linfrön, solrosfrön och havregryn. Kan ätas direkt, men efter ett par timmar är den fast och fin pga chiafrön och linfrön. Söt, fet, mättande och knaprig! All-in-one! Fråga: jag håller igen lite på chiafrön när ettåringen ska äta detta pga massor med olika “fakta” om dem. Hur tänker ni? Tack för er blogg, heja er!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Gott! Själva köper vi eko chiafrön och äter lite då och då.

  46. Pia Andrea skriver:

    Jag har gått och funderat lite på det här med snacks eller lifesavers 🙂 … Faktum är att jag tycker att det är superviktigt!! Ett bra snack kan ju göra hela skillnaden. Om man har något med sig i väskan som är gott, mättande och bra för kropp och knopp är ju det räddningen från en paniksnickers… Vet att man inte borde, men ibland är hungern som en tiger i magen och då tar man till vad som finns till hands. Jag skulle verkligen uppskatta en hel sektion, eller ännu bättre en hel liten bok tillägnat snacks!! Mitt bästa när jag har saker till hands är näve ekologiska russin och solrosfrön – ni ser jag behöver inspiration 🙂 Tack för bästa svenska bloggen!!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack själv för tips!

  47. Till Natalie Tell: min man har haft problem med magen många år och efter otal undersökningar fått diagnosen IBS. Har provat FODMAP men tyckte det var för krångligt jämfört med hur lite lättnad det gav. Så fick jag Food Pharmacy i julklapp och sen årsskiftet har vi ätit huvudsakligen enligt den och han är lyrisk! Har aldrig haft det så bra i magen och är nu den som drar familjen åt att hålla hårt på de nya “reglerna” 🙂 Trots att det ligger långt ifrån vad han är van att äta och uppskattar. Du ska så klart göra din egen analys men kanske kan det vara värt att prova – han var också tveksam till att börja med just pga av det du nämner. Ska kanske också tillägga att vi kompletterar med Stigs synbiotika.

  48. Linda skriver:

    Hej!
    Jag funderar på hur ni tycker att man ska äta när man har crohn? Är just nu utan medicin, och hoppas klara mig utan. Ge mig gärna alla tips och råd ni kan.
    Mvh Linda

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh, vi är ju tyvärr inga experter och vågar inte uttala oss i frågan. Men läs vår bok om du inte har gjort det så kanske du får lite tankar och inspiration, förhoppningsvis.

  49. Felicia skriver:

    Keso och skivad banan! Så gott och snabbt!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för alla tips!

  50. Margareta skriver:

    Jag har er första bok och uppskattar innehållet mycket. Ser fram emot er nya bok.
    Håller dock med Jah om att superlativen är lite väl många, även det pratiga i texten. Jag vill ha mer kalla fakta, inte behöva leta fakta i en stor textmassa. Då ger jag upp.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för bra input, helt övertygade om att du kommer att gilla kokboken som är mer “kortfattad” i stilen.

  51. Chiapudding som mixas med grön banan och blir som risgrynsgröt!
    (Kvällen innan):
    4 dl kokosmjölk
    5 msk ljusa chiafrön
    1 krm vaniljpulver
    En nypa salt
    Rör ihop och låt stå över natten i kylskåp.

    Dagen efter:
    Ta så mycket av puddingen du vill äta och mixa med en grön banan. Servera med skivat äpple och tonvis med kanel eller bär och valfri mjölk om du vill!

  52. Sara igen skriver:

    Förlåt! Insåg precis att min förra kommentar kräver mer redskap än en kniv (men det är gott mellanmål ändå!).

    Annars att riva råkossallad med äpple och granatäpple och massa goda nötter/torkad frukt i, i förväg att ha i kylskåpet är också bästa mellanmål! (Effektivast rivet med matberedare). Behövs bara en gaffel om du inte vill äta direkt ur skålen. Det sista är valfritt.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack!

  53. Keren skriver:

    Hej,

    Fick er finfina bok med posten i fredags och tre timmar senare var den genomläst, inte från pärm till pärm utan började i mitten och läste till slutet och sen gick jag tillbaka och läste från början. Samma helg testade jag och barnen 4 av era recept: Bananshake med Berryswirl samt Luke Skywalker granola älskades av alla, gurkmeja shot och natti-natti drink får jag nog ha för mig själv ett tag hihi… Har förresten testat grönsakssmoothiesarna under veckan och de är ju fenomenala. Jag förstår att ni är så lyriska över de recept som ni tagit med – de är helt underbara!!! Grönkålschips har jag gjort förut, på högre värme tyvärr – ska testa er snällare variant snarast. Om er nya “kok”bok har lika mumsiga och användbara recept så kommer jag definitivt skaffe ett ex att söla ner i köket, ja det där med söl liksom bara händer när det är såååååå gott!!!! Ps: har vaknat med påsar under ögonen i flera månader trots att jag äter hyfsat hälsosamt – tyckte mig ha testat allt men det hjälpte inte – men nu, med gurkmejashots och grönsakssmoothie är påsarna äntligen historia!!! Jippie!!! Så kan det gå på några dagar 🙂 Hade uppenbarligen nån inflammation som fick sig en dos näring varje dag tidigare – no more!! Hmmm…. är tydligen också lite entusiastisk av mig 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för ett jättehärligt inlägg!

  54. SLUTA ALDRIG VARA POSITIVA… tycker det är jätteroligt att ni är så entusiastiska… jag spyr nästan av era gurkmejashot, tyckte semlorna var så där, MEN när man VET hur nyttigt det är blir det likasom GODARE. Älskar era pepparkaksbollar, kanelbullar, saffransdito. Att ni finns – med er unika humor – är fanimig en gåva. För den som inte gillar recepten är det ju bara att LÅTA BLI. Det är ju inte så att ni tvångsmatar oss. Däremot är det svårt att leva som Stig t ex, tycker jag. Eller ö h t att vara renlärig. Det räcker väl ganska gott och väl att man FÖRSÖKER när man KAN. Ibland slinker en hamburgare ned helt enkelt. Eller en salmiakstablettask. 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Haha, underbart med pepp! “Det är ju inte så att ni tvångsmatar oss.” Briljant!

  55. Keren skriver:

    Håller med: Sluta aldrig vara positiva!!! Eftersom ni bara har valt ut ett fåtal recept till boken så tänker jag att det skulle vara lite skumt om ni inte var superentusiastiska över dom – varför ska jag bry mig om att testa nåt ni inte själva blir lyriska över lixom? Och vi snackar ju fantastiska resultat! Efter bara en vecka med kebnekaisesmoothie och gurkmejadrinkar är påsarna under mina ögon äntligen borta! Har försökt att via maten få bukt med dom i flera år men inte lyckats annat än nån enstaka dag. Fattade ju att det var nån inflammation men inte vad jag kunde göra mer än jag redan gjorde? Nu är dom borta – Yippiie!!! 🙂 Och hela familjen älskar Luke Skywalker granolan samt bananshaken med berryswirl. Det är dom recept vi hunnit testa av sen boken kom för en vecka sen. Vilken jag läste igenom samma kväll och nu håller på att läsa för barnen så dom också får med sig varför vissa alternativ är bättre än andra både nu och i längden. Gurkmejashots och drinkar – där går dock gränsen för kidsen än så länge. Själv tycker jag att guldmjölken är perfekt på kvällen, men jag skippar honungen, det blir för kvalmigt. Så – ös på med superlativ och underbara recept som utmanar smaklökarna och får kroppen att spritta av energi!!!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Love love love er pepp (dock från en konstig iPad med ett ännu märkligare tangentbord så får fatta oss kort).

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.