Kan resistent stärkelse förbättra hälsan? – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Kan resistent stärkelse förbättra hälsan?

Om du äter 30 gram resistent stärkelse om dagen kan det skydda dig mot en rad kroniska sjukdomar. Det säger forskaren Stacey Lockyer som sammanfattat de senaste årens forskning på resistent stärkelse som nu publicerats i brittiska Nutrition Bulletin.

Kan man ha en favoritfiber? Ja, varför inte. Resistent stärkelse är i alla fall vår! Kroppen kan inte bryta ner den resistenta stärkelsen vilket gör att den når hela vägen ned till tjocktarmen där den blir mat till våra goda tarmbakterier som bildar smörsyra av stärkelsen. Och just smörsyra anses ju vara ett av de absolut mest effektiva vapnen mot kronisk (låggradig) inflammation  som många av oss går runt med utan att känna till det.

Kronisk inflammation är i sin tur kopplat till de flesta kroniska sjukdomar. Slutsatsen är att resistent stärkelse kan förbättra tarmfloran rejält och motverka flera komponenter i det metabola syndromet såsom fetma, insulinresistens, högt blodtryck och skadliga blodfetter. Den resistenta stärkelsen bidrar även till lägre blodsocker och minskar risken för tjocktarmscancer hos köttätare. Och som grädden på moset håller den resistenta stärkelsen oss mätta länge.

Så, hur mycket är då 30 gram om dagen? Det är faktiskt inga bisarra mängder utan ett helt normalt intag i så kallade traditionella dieter. I västvärlden där vi tyvärr äter processad och näringsfattig mat får vi dock i oss alldeles för lite fibrer generellt och tyvärr bara i snitt 5 gram av resistens stärkelse. Vårt bästa tips till dig som vill få i dig mer resistent stärkelse är äta gröna bananer, baljväxter, surkål och släng gärna i rå potatis i smoothien (vi lovar att det inte smakar så illa som det låter).

Här har du sammanfattningen av resistens stärkelse som publicerats i Nutrition Bulletin.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 10% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Jenny skriver:

    Kan ni ge några exempel på hur mycket som behövs för att ge 30 gram? Det vore underbart i så fall, för då blir det så mycket lättare att införa 🙂

  2. Johanna skriver:

    Hej! Hur tänker ni kring solanin? Ni tipsar ju ofta om potatis menar jag 🙂

    För övriga som läser kommentarer: Solanin (finns i potatis, tomat, paprika m.fl) är växtens eget skydd mot skadedjur, svampar och bakterier till hjälp för sin egen överlevnad i naturen. Det är en glykoalkaloid – en giftig kemisk förening som belastar mänskliga kroppar. Vid obduktioner har man funnit mätbara gifter i levern (se i stycket “Other Glykoalkaloids in Potato Tissues” mot sluten av texten i länken nedan) efter hög konsumtion av nattskatteväxter, det tål att tänkas på.

    Källa: http://www.safespectrum.com/articles/potato-toxicity-solanine.php

    Kram! 🙂

  3. Hej!

    Först och främst. Åh!! Vad ni är bra och vad ni inspirerar mig.
    1. Jag har snöat in på RS, till min övriga familjs förtret (!!) och läst en del om potatismjöl som man kan dricka i kallt vatten. Detta skulle vara en bra källa för resistent stärkelse. Är detta något ni rekommenderar?
    2. Hur mycket är egentligen 30 gram RS. Kommer man upp i detta om man klämmer i sig en grön banan, två råa potatisar och lite surkål typ?

    Tack för er blogg!

    Hälsningar
    Lisa

  4. Anonym skriver:

    Hej,

    Har läst mycket om att potatismjöl uppblandat med vatten är en bra källa för att få i sig resistent stärkelse men kan inte se att ni skriver någonting om det här på bloggen. Hur ser ni på det- är potatismjöl ett bra substitut för ex kall, rå potatis för att få i sig resistent stärkelse?

  5. Malin skriver:

    På ett ungefär hur mycket rå potatis/grön banan/baljväxter motsvarar 30 g resistent stärkelse då?

  6. Marie Andersson skriver:

    Vad tycker ni om potatismjöl som källa till resistent stärkelse? Det ska vara mycket mer resistent stärkelse i det än i kokt, kall potatis.

  7. Janne I Jämtland skriver:

    Drygt 2 matskedar potatismjöl blandat i kallt vatten som drickes, ger c:a 30 gram resistent stärkelse.
    Det är den snabba varianten.

  8. Annelie skriver:

    Bryts stärkelsen ner när man kokar potatis? Noterar att det inte rekommenderas att helt enkelt äta potatis.

  9. Katarina skriver:

    Hej!
    Det står i Stigs körnik a(denni länkar till ovan) att det finns resistent stärkelse i säd och fröer, vet ni möjligen i vilka fröer?

  10. Charlotte skriver:

    I boken står att kall kokt potatis innehåller resistent stärkelse och att detta gäller även andra rotfrukter (några undantag nämns inte i detta sammanhang, vilket förstås inte betyder att de saknas)

  11. Catrine skriver:

    Såg att jag har pofiber (potatisfiber) i skafferiet. Hur funkar den? Överväger att ha i smoothies.

  12. Gunilla Jungenäs skriver:

    Vet någon om högt blodtryck kan bli lägre av viss kost, t ex den som ”Food Pharmacy” rekommenderar?!

  13. Anneli.

    När potatis upphettas förvandlas den resistenta störkelsen till vanlig stärkelse. En liten del resistent stärkelse återbildas när potatisen svalnar, men tyvärr långt ifrån allt. Annars är rå potatis bland de på resistent stärkelse rikaste livsmedlen och överträffas egentligen bara av potatismjöl som är närmast ren resistent stärkelse. Men om potatismjölet hettas upp förvandlas även det till vanlig stärkelse.
    Jag tar sedan en tid 1 msk potatismjöl i ett glas vatten 3-4 ggr om dagen. På det viset är jag säker på att mina goda tarmbakterier får vad de behöver, oavsett vad jag äter i övrigt.

  14. Susanne Andersson skriver:

    Hej !
    Om man lägger rå potatis i vatten över natten kan man på det viset få i sej det nyttiga?
    Mvh Susanne

    1. Food Pharmacy skriver:

      Bra fråga, aldrig provat. Tänker att man går miste om fibrerna då?

  15. Johan Fägerskiöld skriver:

    Intressant, synd att det är så svävande med doseringen. Men jag hade hoppats att det skulle finnas annat än att äta potatismjöl eller rå potatis. Tänk om det ginge med broccoli eller blomkål som ju i alla fall smakar något.

    I den ”normala kosten” får man väl i sig en del också. På något sätt tar det emot att ta hand om kroppen som en fin gammal ångmaskin som man putsar etc hela tiden. Den borde vara en parentes i livet och funka om man håller sig inom någorlunda normala gränser. Som ett bruksföremål.

    Men det vore vettigt att testa så det skall jag göra. Skulle någon ha en variant på att få i sig denna resistenta stärkelse på ett njutbart sätt är jag idel öra, öga, smaklök, eller vad som behövs.

    Jag ser att redaktionen inte har tid att svara enligt text bredvid sändknappen, så det blir alltså ”vi” – som får hoppas att någon vettig kommentar som ”admin” har godkänt dyker upp som svar. Allt gott!

Comments are closed.

Kommentera

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.