fbpx

Food Pharmacy

Post image

Bästa tipset för att få i dig mer näring

Förra veckan publicerade SvD Perfect Guide vår senaste krönika om vår resa mot ett hälsosammare liv. Och, framför allt, om en daglig grön smoothie. Trevlig läsning!

När vi började vår pilgrimsfärd mot ett hälsosammare liv insåg vi snabbt att vi skulle bli tvungna att göra det roligt och njutningsfullt om det skulle hålla i längden. På en pizzeria skakade vi hand på att vår första förändring skulle vara att få i oss stora mängder näring i form av råa grönsaker varje dag. Vårt bästa tips till dig är därför att du inte ska stirra dig blind på allt gott som du måste utesluta utan, tvärtom, fokusera på vad du ska tillföra istället.

Hisspitchen: I din tarm har du hundratals biljoner bakterier som utgör din tarmflora. Enkelt kan de delas in i två grupper: goda och onda. Många goda bakterier = en stark tarmflora som i sin tur är ett effektivt vapen mot att skydda oss mot inflammation och kroniska sjukdomar. Det kanske låter som hokuspokus första gången du hör det, men med tanke på att 70-80{80ea72b449e293845a8c937f589361186b895e95d0e65b8cc1c53139994e87d3} av ditt immunförsvaret sitter i tarmen så är det trots allt rätt logiskt.

Hur curlar vi då våra goda bakterier? Svar: genom att äta växtfibrer. Eller på vanlig svenska: genom att frossa i grönsaker. Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska äta 500 gram grönsaker per dag, men tyvärr kommer de flesta av oss inte ens upp i hälften av det. Och många forskare hävdar faktiskt att man helst ska äta mer än så.

Nyligen publicerades en studie av Imperial College London som visar att 800 gram frukt och grönt om dagen kan minska riskerna att dö i förtid. Studien visar att vår hälsa förbättras successivt desto närmare 800 gram du kommer i intag. Tyvärr testade man bara upp till 800 gram, men det betyder inte att du behöver vara orolig om du tillhör den promille av oss som äter mer än 800 gram om dagen. Tvärtom är det ju högst rimligt att tro att hälsofördelarna fortsätter att öka även efter 800 gram.

Kort efter att vi hade startat vår blogg drog vi på oss varsin paljettklänning och lovade oss själva (det var alltså nyårsafton) att börja dricka en stor grön smoothie om dagen. Nu har det gått drygt två år och vi har till våra goda bakteriers glädje fortfarande inte brutit vårt nyårslöfte.

Det enda som har förändrats är att vi gått från att tycka att grön smoothie smakar som nyklippt gräs till att älska det. Varje dag lägger vi olika grönsaker i mixern, häller på lite vatten och trycker på start. Är du nybörjare på grön smoothie så är det här ett bra recept att börja med.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

Dela

Kommentarer

  1. Erik skriver:

    Desperat efter den sjätte förkylningen för året så fann jag er bok och sträckläste den i helgen. Kylen och skåpen ommöblerade och håller tummarna att en bättre tarmflora kan vara lösningen 🙂 Tack för en grym bok!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Fantastiskt ju! Tack för grymt pepp!

  2. Nathalie skriver:

    Hej, wow vilket jobb ni gör!! Så tacksam att jag nu vet o fattar på riktigt varför grönsaker är bra
    Undrar dock verkligen hur ni gör när det verken finns grönkål eller avo i affären? Har ni tips på andra grönsaker man kan göra smoothie med?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Alla möjliga sorters gröna blad. Och alla sorters grönsaker, haha. I vår nya kokbok finns bl a ett recept på en middagssmoothie och den innehåller tom rå sötpotatis och jordärtskocka, hehe.

  3. Pilvi skriver:

    Älskar er bok och jobbar hårt på o göra familjens alla tarmfloror gladare o godare. Funderar på det här med smoothies, händer det inget med fibrerna i grönsakerna då man mixar dom? I mitt huvud så låter det som att man förstör grönsakerna. Men här finns säkert någon logik bakom som jag inte fattar. 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Det förstör inte fibrerna (nästan tvärtom i vissa fall eftersom mycket mår bra av att tuggas och vi i regel är lite slarviga med det)! Däremot försvinner ju fibrerna när du juicar.

  4. Elisabeth Einevik skriver:

    Har lyssnat på er bok och sedan köpt den fysiska. Nu har jag ökat mitt intag av råa grönsaker och äntligen fått lite fart på magen. Tack! ????

  5. Gunnar Friberg skriver:

    Hej!
    Jag har snart ätit Symbiotic 15 i ett år.
    Jag hade problem med illamående i starten, sedan har det gått jättebra.
    Jag är vegan och skulle gärna vilja äta mycket frukt och grönsaker, men har nyligen insett att här finns kanske mitt grundläggande problem, som troligen är delaktigt i en rubbad tarmflora, att jag är superkänslig för när det blir för mycket kolhydrater.
    När jag nu, efter många, många år, har upptäckt och börjat praktisera min nya kunskap, mår jag mycket, mycket bättre.
    Vad jag förstår ligger min gräns, för intag av kolhydrater, på cirka 20 gram per dygn. Den som har lite koll på innehållet av kolhydrater i frukt och en hel del av grönsakerna, förstår att här finns det problem.
    Jag gör det här inlägget för att kanske hjälpa någon som kämpat för att må bättre, men inte lyckats nå ändra fram, håll koll på kolhydraterna!!!
    Soliga hälsningar
    Gunnar

  6. Lisa skriver:

    Hej
    Jag åt Synbiotika under två veckor och fick väldigt mycket gasbildning vilket förvånade mig.
    Nu har jag tagit en paus och börjar må bättre. Har varit Macrobiotiker tidigare och därmed undvikit snabba kolhydrater och råkost och mådde mycket bra av det.
    Nu undrar jag hur du Gunnar äter som vegan eftersom du inte tål kolhydrater.
    Det finns ju ganska mycket kolhydrater i veganmat!
    Mycket tacksam för svar
    Nyfiken Lisa

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.