Food Pharmacy

Post image

Gurkmeja har skyddande effekt mot cancer.

Kan det verkligen stämma att gurkmeja har skyddande effekt mot cancer? I tisdags förra veckan satt vi liksom många andra klistrade framför TV:n för att se på det senaste avsnittet av Medicin med Mosely – Kan du skydda dig från cancer? (säsong 3 avsnitt 4). Programmet visade bland annat det mest ambitiösa projekt som gjorts för att undersöka om gurkmeja har skyddande effekt mot cancer och andra sjukdomar, som t ex allergier och depression.

100 försökspersoner delades in i tre grupper där den första gruppen fick placebo, den andra gruppen fick kosttillskott av gurkmeja och den tredje gruppen ordinerades vanligt gurkmejapulver i maten. Projektet pågick i 6 veckor och resultatet var fascinerande. Proverna visade inga förändringar i placebogruppen eller i gruppen som åt gurkmeja i form av kosttillskott. Men i den tredje gruppen, dvs de som åt gurkmeja i pulverform, visade proverna däremot väsentliga skillnader och då framförallt i en specifik gen som man i dag vet är inkopplad i tre mycket vanliga sjukdomstillstånd:

* depression och oro
* astma och eksem
* cancer

Wow, mer gurkmeja till folket! I vår bok och i våra föreläsningar pratar vi en del om att vi faktiskt själva genom vår livstil kan bidra till att påverka om en gen aktiveras eller inte, och detta projekt är ett fantastiskt exempel på hur en liten livsstilsförändring (addera gurkmeja i matlagningen) kan påverka våra gener och förändra genmetyleringen, något vi vet är kopplat till cancerrisk!

För dig som inte har sett så hittar du avsnittet här:
https://www.svtplay.se/video/14230560/medicin-med-mosley/medicin-med-mosley-sasong-3-kan-du-skydda-dig-fran-cancer?start=auto

Recept som vi lagat på bloggen med gurkmeja:
Antiinflammatorisk gurkmejaröra med vitlök, persilja och tomater
Tarmflorans bästa gurkmejasallad
Marinerade tofuspett med melon- och potatissallad
Professorns antiinflammatoriska gurkmejashot
Indisk gurkmejagryta för hela familjen

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.

Dela

Kommentarer

  1. Anna skriver:

    Frågan är nu om det är värme eller fett som gör att vi kan ta upp det bästa ur gurkmejan? Kanske vi behöver hetta upp den?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Har också hört detta på vissa håll men vet att Stig sällan upphettar sin.

  2. Elna skriver:

    Funkar färsk gurkmeja lika bra som pulver?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, färsk är kanon!

  3. Caroline skriver:

    Hej.

    Intressant! Funkar flytande gurkmeja eller är torkad att föredra?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Det vet vi tyvärr inte.

  4. Hanna skriver:

    Hej!

    Mycket intressant, men hur är det med färsk ekologisk gurkmeja? det brukar jag slänga ner i min gröna morgonsmoothie..

    1. Food Pharmacy skriver:

      Säkert kanon!

  5. Lena Lilja Hållnissa skriver:

    Ja värmen gör att man tar upp gurkmeja bättre. Här kommer det igen, receptet på “Golden Paste” från Australien:

    Värm 2,5 dl gurkmejapulver med 5 dl vatten. Rör om tills det blivit en jämn, tjock smet. Det tar 7-10 minuter och det kan behövas mer vatten.

    Tillsätt 1 msk nymalen svartpeppar och 1,5 dl kokosolja. Rör om ordentligt och låt svalna.

    Håller i kylskåp i 2 veckor. Frys i små burkar eller iskubslådor.

    Börja med 1/4 tsk om dagen och öka till 3 tsk (magen behöver vänjas, man kan bli bubblig i början). Sprid ut intaget till tre gånger och ät tillsammans med mat (kroppen kan inte tillgodogöra sig mer åt gången! Det blir inte bättre med mycket på en gång. Min Australiensiska vännina säger att det är för mycket gurkmeja i professorns shot…).

    Läs mer på http://www.turmericlife.com.au

  6. Linnea Pålsson skriver:

    Hej!
    Tack för en underhållande blogg och bra recept!
    Vad menar ni att skillnaden är på “gurkmeja som kosttillskott” och gurkmeja i pulverform? Gurkmeja i kosttillskott är väl bara gurkmejapulver instoppat i kapslar? Eller vad annars?
    MVH
    Linnea

    1. Food Pharmacy skriver:

      Den gurkmeja som åsyftas i studien är alltså kryddan gurkmeja (i pulverform) som använts i matlagning och på så sätt kombinerats med andra saker som t ex fett och peppar.

  7. Mattias skriver:

    Tack för receptet Lena. Det ser ut som det är dubbel sats som du angett? 1/4 tesked låter extremt lite men kanske så det ska vara. Jag har vant min mage med betydligt större doser så för min del blir det 1 stor tesked direkt x 3.

  8. Emilie Röhl skriver:

    Hej!
    Jag har studerat Ayurveda i ett par år och där står det i skrifterna att gurkmeja ska tas med fett och svartpeppar – då händer det grejer i kroppen. Gurkmeja är nämligen inte vattenlösligt, Så att skölja ner en gurkmejakapsel med vatten är förkastligt. Ös på i maten och laga med bra fett och nymald svartpeppar. Orange mat är grejen!
    Love & Shanti, emilie

    1. Food Pharmacy skriver:

      Helt rätt!

  9. Benny skriver:

    Det jag tidigare har läst krävs uppvärmning av roten för att få ut bl.a. curcumin ur den. Därför undrar jag om färsk fungerar. Önskar jag hade koll på mina källor till detta.
    Glädjande att gurkmeja bevisats ha effekt, Tråkigt att kosstillskottet inte funkade.
    Jag skulle vilja läsa rapporten. Jag lämnar inga länkar till det jag skrivit men har ändå en önskan om att veta vad studien heter. Kanske en länk. Mosleys avsnitt finns inte längre så det går inte att hitta ledtrådar där heller.
    Tack ändå för allt jobb ni gör.

  10. Hej
    Har hört att gurkmeja kapslar ska vara bra mot cancer. Själv har jag diagnosticerats av sjukdomen cancer o därefter har jag forskat hur jag kan hjälpa min kropp genom olika hälsosamma förändringar jag kan Göra.
    Finns det ngn i gruppen här som har lite med kunskap inom området vore jag tacksam. Min sjukdom är östeojen relaterad.

    Tack för all svar

  11. Följdfråga om gurkmeja i kapselform… om man sväljer en kapsel och sedan äter en klick kokosfett, kan det vara ett bra substitut till gurkmeja-shotsen?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Kan tänka mig att tillskotten av gurkmeja skiljer sig rejält i kvalitet och har själva ingen erfarenhet alls av det. Men det är ju onekligen bekvämt och med en klick fett/vatten med äppelcidervinäger och lite svartpeppar (hur du nu ska få i dig det, haha) låter ju klokt!

  12. Jag äter sedan flera år tillbaka en msk gurkmeja varje dag tllsammans med några varv på pepparkvarnen och uppblandat med en tesked (cirka) linfröolja, som jag sedan blandar med vatten. Det blir en lite smulig sörja som är rätt lätt att svälja. Innan jag började med linfröoljan blandade jag med bara vatten vilket skapade en betydligt tjockare smet som var mer svårsvald och lätt fastnade i svalget. Min tanke är att ha i så lite vätska som möjligt så det blir så lite att svälja som möjligt. Att tillsätta annat som äppelcidervinäger gör bara att det blir mer och smakar ruskigt mycket värre.

    Jag har varit sjuk (förkyld) en enda gång sedan jag började med detta. (Fast jag var sällan sjuk innan heller…)

Kommentera

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.