Mjölksyrade grönisar – Food Pharmacy

Podd

Post image

Mjölksyrade grönisar

I går avslöjade vi årets nyårslöfte i vårt senaste poddavsnitt: att lägga till två matskedar med mjölksyrade grönsaker bredvid maten.

Det här är nog latmaskarnas nyårslöfte nummer ett. Se bara till att alltid ha en burk mjölksyrade grönsaker i kylskåpet (står i kyldisken i många matbutiker, kolla hälsokosten annars) och gör det till en vana att fiska upp en till två matskedar som du lägger bredvid din mat. Ökar näringsupptaget i allt, sänker blodsockret och curlar dina goda bakterier i grovtarmen utan att du behöver slå någon som helst knut på dig själv.

Någon gång i vår kanske vi till och med får för oss att prova att syra själva. Här kan du läsa mer om hur detta går till:

Syra själv. Konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier.

Den här boken verkar vara väldigt nybörjarvänlig och bra för alla som vill komma igång. Fast, som sagt … att “komma igång” kan ju precis lika gärna betyda att sleva upp två matskedar färdigsyrade grönisar ur en burk som man köpt i butiken.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

 

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Josephine skriver:

    Hej ni inspirerande kvinnor!
    Började läsa allt jag kommer över om goda bakterier, tarmfloror och antiinflammatorisk kost för några veckor sedan. Anledningen är att vi här hemma har en 2,5-åring som började livet tufft med mjölkallergi och mängder med antibiotika-behandlingar pga öroninflammationer. Nu är hans immunförsvar i princip obefintligt, han är sjuk hela tiden, får alla sjukdomar på värsta sätt och han ska nu utredas för immunbrist. Jag och hans pappa vill göra vad vi kan för att hjälpa honom må bättre, men finner väldigt lite om barn och effekterna av kosten. Har ni några bra lästips åt oss?

    (Blev såklart väldigt inspirerad för min egen del också så mål för 2018 är ett hälsosammare liv med er filosofi som grund!)

  2. Heja er!

    Kom ihåg att opastöriserat är nödvändigt, annars dödas bakterierna i pastöriseringsprocessen. De flesta syrade grönsaker är nämnligen pastöriserade. Surtanten och Tistelvind vet jag är opastöriserat. MEN så enkelt det är att göra själv! Ställ in dagens träningspass och riv ner vitkål och salt i en burk, vänta en vecka och VIPS – surkål!

    Tips på den ännu mer spännande, supergoad (och superenkla) versionen av kimchin:

    1 msk chilipulver/sambal
    1 msk salt
    1 msk fisksås
    3 cm hackad ingefära
    2 pressad vitlök

    Blanda ovanstående och blanda med ett huvud hackad salladskål. Låt stå 30 min så blir nästa steg lite mindre ansträngande.

    Tryck ner allt i en burk (pressa rejält så att det vätskar sig och blir luftfritt) och sätt en liten glasburk/plastpåse med vatten för att hålla kålen under vätskeytan.

    Vänta en vecka och sätt igång med en ny batch eftersom batch ett snart är slut!

    Gott nytt!!

  3. Camomilla skriver:

    Tack Rebecca!
    Har alltid velat testa att göra kimchi, men inte kommit mig för. Eftersom jag äter veganskt vill jag ju inte ha fisksås I – har du (eller någon annan) förslag på ersättning?

    Gott nytt år!

  4. Hihi skulle precis “varna” för att de flesta surkålerna i butik är pastöriserade när jag såg den tidigare kommentaren 🙂 Sååå enkelt att göra själv som tur är. I början knådade och bankade jag på kålen så att jag var trött i händerna i en vecka tills min man kom på den briljanta idén att “knåda” kålen i matberedaren. Så alltså; i med kål och hacka i önskad storlek. Häll ut i stor bunke. Byt till degkrok och häll tillbaka den hackade kålen. I med salt (utan jod) och låt maskinen göra sitt tills det vätskar sig ordentligt. Pressa ner i burk och fyll påse med vatten överst och på med snäpplocket. Låt stå mörkt i rumstemp i 10-14 dagar och sen klart och in i kylen. Ups blev visst hela beskrivningen 😉 Lätt som en plätt, lycka till!

  5. Cornelia skriver:

    Tack flr tippset ska beställa den sim sista för i år!

  6. Hej! Vilken sorts syrade grönsaker är “minst hardcore”? Eller ja, vilken luktar minst? Hade velat införliva detta nyårslöfte men har en något tveksam sambo.

  7. Kerstin Fredlund skriver:

    Annelies Schöneck var pionjär i Sverige med att sprida kunskap kring hur man mjölksyrar grönsaker. Första upplagan av boken “Mjölksyrejäsning av grönsaker” kom ut 1976 och har sedan givits ut många upplagor i tiotusentals exemplar. Boken kan laddas ner från följande länk: http://media1.schöneck.se/2015/08/Mjolksyrning.pdf.

  8. Monica V skriver:

    Det borde funka finfint att dricka några klunkar av det grumliga mjölsyrevattnet i samband med måltiden? Jag tänker mig att vattnet borde innehålla en hög halt av mjölksyrebakterier?

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.