Tuggummi, bönor och currygrytor – Food Pharmacy

Podd

Post image

Tuggummi, bönor och currygrytor

Det har i vanlig ordning strömmat in läsarfrågor (tack!) och i dagens avsnitt av Food Pharmacy-podden pratar vi om allt från hur man slipper undan upplåsta bönmagar till varför man inte ska slänga tuggummi i naturen. Dessutom ger Mia, ackompanjerad av självaste Sebastian Wells, receptet på sin bästa currygryta.

In och lyssna nu! Du hittar den bland annat här, här och här.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Isabelle skriver:

    Hej, Lyssnade nyss på ert poddavsnitt om bönor och kan ge er ett tips för att undvika gaser (så gott det går) när man äter bönor. Tänker på Jennys fråga.
    Som ni sa är det bra om man blöter bönorna innan man kokar dem. Jag brukar låta dem ligga i blöt flera timmar och jag byter vatten då och då. När jag kokar dem byter jag också vatten en eller två gånger. Ni kanske håller med mig om jag säger att man inte behöver äta stora mängder bönor om man har en känslig mage. Bättre att äta mindre av det än att låta bli helt, eller hur!
    För övrigt – kul och intressant att lyssna på er 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Håller absolut med dig!

  2. Jag blötlägger bönor minst över natten, ibland nära ett dygn. Här står det mer om blötläggning: https://www.landleyskok.se/tips-trix/linser-bonor-och-artor

    Jag blötlägger även ris och nötter, här står lite tider för nötter: http://www.undervarttak.se/blotlagga-notter-och-froer/

    En fördel med längre blötläggning är att det blir kortare koktid 🙂

  3. Hej! Vad kallas bönerna på bilden? Ser den överallt och har fått dem i sallad på caféer men vet inte vad de faktiskt heter! Tack för världens bästa podd och en riktigt inspirerande blogg! 🙂

  4. Christer Heed skriver:

    Hej! Fick info av gruppen, vi som gillar vegetariskt, på
    Facebook. Baljväxter innehåller fytinsyra.
    Blötlägg bönor med något syrligt.
    Jag har två msk vitvinsvinäger/liter vatten
    Blötlägger typ bönor 24 timmar.
    Och har minskat intaget över tid.
    Jämfört med tiden då min mage var ansträngd.
    Har besvären minskat påtagligt.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.