Så äter du nyttigt trots att du inte har tid – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Så äter du nyttigt trots att du inte har tid

Du som följer vår blogg eller lyssnar på vår podd vet att vi anser att alla har tid att bli näringsjägare. Har du tid att steka snabbköttbullar eller köpa take away, så har du tid att laga nyttig vardagsmat. Men vi hajar, tröskeln känns hög och du vet inte riktigt var du ska börja. I förra veckans SvD Perfect Guide delade vi med oss av en lista, och förhoppningsvis kan någon av punkterna nedan hjälpa dig.

Byt ut dina fem vardagsrätter

Kom ihåg att du kan ställa precis lika höga krav på de nya rätterna som de gamla: de ska gå lika fort, vara lika enkla och kosta lika mycket. Till exempel så skulle det kunna vara en vegetarisk variant på spaghetti och köttfärssås – med sötpotatisnudlar, kikärtspasta eller quinoa istället för vanlig spaghetti och röda linser istället för köttfärs. När köttfärssåsen väl sitter (kan krävas några försök för att hela familjen ska gilla den) så behöver du inte vara rädd för att servera den ofta. Vuxna i allmänhet och barn i synnerhet gillar mat de känner igen.

Börja matplanera (och handla för flera dagar)

Det kan känns lite präktigt att sätta sig ner och planera veckans meny. Men dra ner persiennerna om du är orolig för att någon ska se dig. Det finns flera fördelar med matplanering – du minimerar antalet besök till mataffären och behöver inte laga mat lika ofta. Nackdelarna? Kommer inte på några.

Gör inget för komplicerat
Hallå, du ska bara laga en middag – inte vinna Kockarnas kamp. Många av våra vardagsrätter är nästan lika enkla som att koka en kopp te och tar max fem minuter att laga. Riv några grönsaker, släng på smaksättare (olivolja, citron, vinäger) och lägg på en klick pesto som du gör med stavmixern på tre minuter. Eller koka potatis, lök och persilja i buljong, vispa ihop och vips så har du en potatissoppa. Eller lägg grönsaker, kryddor och kokosmjölk i en mixer och voilà: en soppa! Så fort du fått lite rutin på det hela kommer du inse att du inte behöver tillbringa mer tid i köket än vad du tidigare gjort.

Skaffa rätt utrustning
Eventuellt behöver du addera en del utrustning i köket. En riktigt stark blender är exempelvis ett måste om du vill göra lena smoothies (vilket är helt avgörande för en grön smoothie). Våra favoriter i köket inkluderar en high speed-blender, mixerstav, mandolin (köksredskapet, inte instrumentet), liten spiralizer eller julienneskalare för grönsaksspagetti, vassa knivar och en träskärbräda. Och några bra glaslådor som du kan spara rester i. Vilket automatiskt för oss vidare till nästa punkt.

Laga dubbel sats (eller trippel)
Om du kokar quinoa – koka dubbelt så mycket och ät det två dagar på raken. Om du gör en smoothie – gör en hel liter så slipper du dra fram mixern dagen därpå. Om du lagar mat – laga dubbel sats (sistnämnda sitter i ryggmärgen på oss, kan inte komma på senast vi inte dubblade ett recept). Och när vi ändå är inne på ämnet “preppa mat” så vill vi påminna om att det inte måste handla om färdiga rätter utan precis lika gärna kan betyda att skölja, skiva och hacka råa grönsaker inför de kommande dagarnas behov. Du anar inte hur mycket enklare det är att laga mat om du har förberett några av ingredienserna i förväg.

Frys in
Jo tack, tänker du nu eftersom du redan vet att man kan frysa in överbliven köttfärssås. Men då vill vi istället passa på att påminna om andra saker man kan frysa in, som till exempel kokt bovete, durrakorn eller quinoa. Ta fram paketet på morgonen och låt den tina i kylen under dagen så sparar du femton minuter och onödig disk på kvällen. Vi vill även slå ett slag för frysta, skivade bananer som blir perfekta att göra en snabb glass på när du är sugen på något sött.

Andra roliga saker man kan frysa in: kaffe (frys som iskuber och lägg i ett glas kall växtbaserad mjölk för iskaffe) och överblivet vin (för alla dina recept som innehåller “en skvätt vin”).

Handla på nätet
Första gången är jobbigast, sedan går det av bara farten. Se till att skapa och spara en lista över dina basvaror så slipper du börja om från början varje gång du handlar. Sätt en fast dag i veckan då du får iväg din beställning, gärna efter du ätit så att du är mätt när du handlar, och ta med barnen i planeringen. En annan fördel med att handla på nätet är att du riskerar att drabbas av färre infall – ingen kexchoklad när du passerar kassan och ingen ostdisk som doftar …

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Årets julklapp?

175 makalöst goda recept för en lite mer hälsosam vardag efter helgerna

KÖP DEN HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Amanda skriver:

    Många bra tips! Blir dock lite fundersam på det här med att göra stora satser smoothie eller hacka grönsaker och frukt flera dagar innan de ska ätas. Hinner de inte oxidera och tappa en hel del näring om en gör så? Hur tänker ni kring detta? Visst, om alternativet är att de inte blir ätna alls annars är det väl kanske bra men så lång tid tar det inte att riva ett par morötter. Finns det kanske några sätt att förvara eller ”behandla” de preppade grönsakerna som gör att de behåller sin näring bättre som jag missat?

    Förövrigt, tack för fantastisk blogg, podd och böcker! Älskar det ni gör ????

  2. Linda skriver:

    Undrar lite över vad som står i era köpvillkor;
    “Leveranser sker med PostNord eller annat logistikföretag och på beställarens risk och ansvar. Skadad eller förlorad vara ska i första hand anmälas till logistikföretaget.”

    Om jag beställer en High Speed Blender från er och Posten skadar eller slarvar bort den blir alltså jag ansvarig?!

  3. Anne-Britt skriver:

    Linda, det är helt vanliga villkor som gäller vad du än beställer över nätet/postorder. Det är transportföretaget PostNord/Schenker/DHL… som ansvarar för transporten och det är till dem du vänder dig med din reklamation. Jag beställer gärna över nätet och har nog aldrig behövt reklamera skadad post så oroa dig inte.

  4. Linda skriver:

    Jag undrade eftersom PostNord nyligen slarvade bort en Apple produkt som jag skickat, och jag fick då ingen ersättning via min reklamation tyvärr. . . Blev konfunderad när det står på beställarens risk. Men, men.

  5. Linda skriver:

    Anne-Britt om du beställer via “Bagaren och kocken” exempelvis, gäller följande:
    Bagaren och Kocken ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Bagaren och Kocken.

  6. Josefin skriver:

    Hej! Jag undrar hur ni ser på ketodiet/strikt lchf (med betoning på hf).

    Tänker på t.ex. Martina Johansson (highfatfitness) som är i ropet just nu och har många anhängare. Hennes måltider består enligt egen uppgift av 80% fett, där största delen är mättade fetter (typ ister). Inget snack om saken att hon har en bra fysik till det yttre i alla fall. Men … jag kan inte tänka mig att äta så här.

    Jag älskar frukt och grönt över allt annat, ätered råge mina fem frukter om dagen osv. Det skulle vara absolut förbjudet med en kosthållning som ovan nämnda. Dessutom förespråkar MJ mfl en anti-vegetarisk kosthållning, vilket går emot min uppfattning på många sätt.

    Ni som är så kloka och pålästa, hur ställer ni er till kost med högt intag av mättat fett?

    Om ni inte har möjlighet att svara i bloggen, kanske detta kan vara en fråga för podden?

    Kram /J

  7. Gunilla skriver:

    Vilken Spiralizer är bäst starkast lättast att hantera mm…
    dvs klarar av både zuccini ,röbeta kålrot, morot att köpa ?

  8. Carin skriver:

    Hej! Jag har en fråga som ni gärna får ta upp i er podd om ni har tid! Jag har nämligen försökt att googla mig till detta, utan att bli riktigt klok. Och eftersom jag vet att ni, precis som jag, gillar när saker går fort och smidigt men ändå är fullpackat med näring tänker jag att den här frågan är helt up your alley!

    Så, jag har det sista halvåret bytt ut min traditionsenliga frukostmacka till att kvällen innan göra en variant av overnight-oats i mandelmjölk. Jag har ju förstått att man ska blötlägga frön för att maximera näringen, så i min (ganska maxade, hehe) variant av overnight oats slänger jag i nån deciliter ekologiska havregryn, en hel del chiafrö, lite bovete (för lite extra fytas), kanske lite solroskärnor, lite mandlar och eventuellt lite pumpakärnor sen öser jag på en massa ceylonkanel och lite salt. På med 1,5-2dl mandelmjölk och sen in i kylen för att ätas med lite bär/kiwi/valfri frukt och kokosflingor morgonen efter. I min värld har jag då med denna mix lyckats lura systemet och förenkla både blötläggning och min morgonrutin! Eller, kan det vara så enkelt? Min fråga är alltså – kan jag “blötlägga” nötter och mandlar med mina blötlagda havregryn och sen äta alltsammans på morgonen (utan att skölja/byta vätska/värma upp det)? Och en tilläggsfråga till detta; Jag har ju såklart också investerat i er Synbiotika – kan jag blanda i detta i mixen på kvällen eller “förstör” jag probiotikan på något sätt isåfall?

    Tack för världens bästa blogg och podd, har aldrig känt mig så vaken och medveten om kost som jag gör just nu!

Kommentera

Lämna ett svar till Josefin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0

Tillagd i varukorgen

Du har inga produkter i varukorgen.