Recept

Post image

Chokladhummus – när du inte vill välja mellan hummus och choklad

Det är äntligen fredag, dammkornen dansar jenka i majsolen och istället för att göra något åt det så tänker vi ägna oss åt något så vågat som att sno ihop en chokladhummus. Vi veeet – choklad och hummus är typ som Tom & Jerry. Men lova att inte sluta läsa nu, okej?

Chokladhummus innehåller nämligen precis som vanlig hummus kikärtor, men där upphör också likheterna. Till skillnad från vanlig hummus påminner chokladhummus snarare om chokladig kaksmet. Tänk att kaksmet kan innehålla så mycket protein, mineraler och kostfiber!

Till vår chokladhummus skippar vi föga förvånande morotsstavarna och skivar upp jordgubbar och äppelskivor i stället. Perfekt som fredagsmys!

Chokladhummus
(1 skål)

1 paket förkokta kikärtor
1 grön banan
2 msk raw kakao
3 dadlar

1 dl kokosgrädde

Mixa, lägg upp i en skål och servera med skivad frukt (alternativ servera som chokladmousse i små portionsskålar).

Sugen på att öka näringen ytterligare några snäpp?
Nu snackar vi, vilken näringsjägare du börjar bli! Låt oss då föreslå att du groddar kikärtorna i några dagar i stället för att koka dem. Kom ihåg bara att förvälla de groddade kikärtorna innan du äter dem. Detta gör du enkelt genom att sänka ner dem i uppkokat vatten och låta dem ligga där i cirka 5 minuter.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Ingela skriver:

    Hej! Ni skriver 1 pkt förkokta kikärter, vad för paket/vikt? Finns det förkokta förutom i vanlig konservburk, tacksam bara för lite förtydligande!????

    1. Food Pharmacy skriver:

      Sorry, ingen förpackning framför oss just nu men vill minnas att de allt som oftast innehåller 240 gram?

  2. Fantastiskt gott!! Perfect för en hummusälskare som jag!

  3. Hej.
    Tack för er fina blogg, jag läser med nöje vartenda inlägg. Och lyssnar på podden gör jag också.
    Jag har en fråga, en dålig fråga så ni får läsa den tyst. Men vissa dagar så vill jag ha godis, köpegodis från Icaaffären nära mitt jobb. Och jag försöker intala mig själv att ”nej, det är inte bra för dig med sånt där köpesnusk.” Men jag lyssnar inte.
    Av allt godis (sånt som är segt och är färgglatt), vad är minst dåligt av det dåliga? Vad kan jag köpa utan att känna jättestor samvetsskuld? Det finns ju märken som heter Ekorren och liknande.
    Jag fortsätter att äta min banan i väntan på tips 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Haha, en högst relevant fråga ändå. Vi har lyckligtvis, ÄNTLIGEN, blivit av med det där smågodissuget, men jisses vilken tid det tog. Skulle gissa att ekorren är bättre/renare? Finns ju godis har vi sett också som är sötat med alternativ som inte påverkar blodsockret lika negativt men suck, det där är ju en djungel. Bäst är nog ändå att skippa köpesnusket men gud, vi vet att det inte är gjort över en dag.

  4. Vad är skillnaden på raw kakao och vanlig? Går det bra att använda vanlig här?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vid framställningen av vanlig kakao så rostas kakaobönorna på hög temperatur vilket gör att mycket av näringsämnena i kakaon försvinner. Men för den goda smakens skull är vanlig kakao precis lika bra!

  5. Oj vad gott!???? jag rörde ner lite lakritspulver i min och hade blåbär till. Älskar lakrits.
    Tack för all er inspiration, vet att ni får höra det ofta, men det är just avsaknaden av pekpinnar som får det att funka så bra.
    Har kommit på mig själv med att äta vego flera dagar i veckan. Det jag längtar mest efter är mina gröna smoothie bowls som jag gör till middag flera dagar i veckan. Snacka om perfekt grönsaksrestrensare. Köper ofta färdiga salladsmixer för halva priset. Toppen för miljön blir det ju då också. Alla vinner jag mår bra och maten som producerats går åt. ????

  6. Marie skriver:

    Anna; jag äter Urtecams små fikon som smakar kola, ICAs dadlar rullade i lakrits eller kakao samt om du vill ha sura grejer har jag hittat torkade vildaprikoser, smakar som surt och segt godis. Sen gör jag ofta milkshake på frysta bananer typ en halv-1 banan, 2 tsk kakao, 1 tsk carobpulver, en nypa salt och ca 3 dl havre/mandelmjölk som mixas.

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.