Så här enkelt byter du ut de klassiska sommarfällorna – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Så här enkelt byter du ut de klassiska sommarfällorna

Sol, värme och klarblå himmel leder ofta till mycket tjat om glass, läsk, bullar och saft. Då och då är väl helt okej, men inte varje dag kanske? Vi pratade om det i förra veckans poddavsnitt (som du hittar HÄR) men det tål verkligen att upprepas. Hur man säger nej till godsaker utan att för evigt hamna på barnens shit list?

Eller … säger man ens “nej” förresten? Säger man inte snarare “ta det här istället”?

Glass
Så länge du har en frys så kan du göra egen glass hur enkelt som helst. Principen är att mixa frysta bär eller fryst banan, en skvätt växtbaserad mjölk och valfria kryddor. Här kommer ett recept på bärglass, här har du hasselnötsglass, här har du snickersglass och här har du kokogglass på pinne. Servera till frukost, lunch eller mittemellan.

Läsk
Har du provat att blanda bubbelvatten med juice? Om inte, prova! Lägg gärna i en isbit och servera med sugrör.

Bullar
Det här går inte riktigt lika fort som glass men å andra sidan är det ju inte “destinationen som är målet utan resan dit”. Med detta visdomsord delux vill vi bara påminna om att du kan ta tillfället i akt att involvera ditt barn i bakningen. Eller, om du inte alls vill ha sällskap, så passa på att låsa in dig i köket med gott samvete? Oavsett metod så är det här receptet på kanelbullar och det här receptet på bananmuffins två extremt mumsiga alternativ till vanlig kanelbulle.

Saft
Här vill vi verkligen slå ett slag för egen hemmagjord slush. Görs i ett nafs på melon, bär och massa is. Så gott! Här har du ett recept på vår vattenmelonslush, men du kan i stort sett kan du göra den på vad som helst så länge det smakar sött och innehåller mycket is.

Fika i allmänhet
Glöm inte bären! Buskarna och skogarna dignar snart av bär som smakar godare än allt godis i världen. Vad hallon, jordgubbar, blåbär, vinbär och björnbär har gemensamt? Att de älskas av stora och små och innehåller mängder av antioxidanter och fibrer som håller våra goda bakterier nere i grovtarmen på strålande humör.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Kidde Rydholm skriver:

    Vad är grejen med gröna bananer? Jag har förstått att pektinet anses vara ett nyttigt fiber, och jag vet att det är rikligare förekommande i omogna frukter och bär. Men om det nu är så nyttigt, varför inte köpa pektin i flaska och peta i sig?

  2. Sibban skriver:

    Gröna bananer innehåller mindre fruktsocker. Därför är det nyttigare.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.