Träningspepp med Annas mamma – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Träningspepp med Annas mamma

Under semestern är vi ju många som unnar oss lite extra av det goda och om sanningen ska fram är det inte helt enkelt att hålla i våra vanliga motionsvanor mitt i allt badande. Idag tänkte vi fråga vår kollega Annas mamma Inger om hur man kan tänka för att komma tillbaka på banan igen. Inger drev i mer än 25 år två träningsanläggningar, och även om hon idag övergått till att huvudsakligen gymma och jaga små vilda barnbarn så har hon gott om tips kvar i bakfickan.

– Hej Inger! Har du haft en skön sommar? Anna berättade att du simmat och cyklat mycket tillsammans med henne och med hennes lilla Sam?

Ja! Gotland med Anna och Sam är en fullträff! Men det är inte helt lätt att hålla i träningen i 30 graders värme. Pjuh!

– Kan du hjälpa oss med några snabba tips på hur vi ska tänka på kring våra motionsrutiner såhär efter semestern, när vi kanske inte längre kan bada, simma och cykla lika mycket som vi gjort under sommaren?

Absolut! Här kommer fem enkla tips:

1 Sätt upp ett realistiskt mål
Tänk på att det måste vara möjligt att nå med dina egna förutsättningar. Försök att inte jämföra dig med andra.

2 Träna tillsammans
Skaffa en träningskompis och/eller berätta för dina vänner att du ska komma igång med din träning. Det ökar motivationen, för visst vill du kunna svara att det går bra när de frågar hur det går?

3 Underskatta inte vardagsmotion
Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan, stig av bussen en hållplats tidigare, promenera eller ta cykeln till jobbet. Det ger mer än du anar! Regelbundenhet är receptet!

4 Använd den hjälp som finns
Om du har möjlighet, skaffa en PT om du har svårt att komma igång. Då lär du dig träna på ett effektivt sätt. På många gym kan du dessutom få gratis hjälp om du är medlem.

5 Var snäll mot dig själv och ha kul!
Tänk på att det tar ca 3 månader att skaffa en ny vana så ge inte upp om du inte märker snabba resultat. Tänk också på att träningen ska vara rolig – då lyckas du!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Therese Ålstig skriver:

    Börja med någonting som man gillar och ta det i etapper är bra tips.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.