fbpx

Intervju

Post image

Vi frågar Bertil Wosk: Kan vi få i oss för mycket antioxidanter?

För ett tag sedan fick vi en fråga från en läsare som vi inte visste svaret på. Och vad gör vi när vi blir lite osäkra? Jo, vi bollar naturligtvis vidare frågan till näringsterapeuten och uppslagsverket Bertil Wosk (är ni nyfikna på våra tidigare frågor till Bertil kan ni filtrera under kategorin ”blogg” här ovanför). Tack Bertil för att du tar dig tid att svara på våra kluriga frågor.

– Hej Bertil!

En läsare hörde av sig till oss efter att ha tittat på tv-programmet ”Medicin med Mosley” på SVT2. Avsnittet handlade om antioxidanter och vår läsare sammanfattade innehållet ungefär så här: Om du dricker en supersmoothie och sedan mäter mängden antioxidanter i blodet i ett dygn är värdet först högt någon timme, för att sedan sjunka och bli mycket lägre än det var innan du drack smoothien. Och efter 24 timmar är det tillbaka till det normala. Enligt programmet skulle detta vara för att kroppen reglerar värdet och rensar bort de antioxidanter som vi inte behöver. Vi dricker mängder med antioxidantrika smoothies och blir därför förvirrade. Är det ”onödigt” att få i sig för mycket antioxidanter?

Bra fråga! Antioxidanter skyddar mot oxidationsprocesser som kan skada kroppen. Men det finns också oxidationsprocesser som är viktiga för kroppen, särskilt för immunförsvaret. Det är bland annat genom att oxidera molekyler på cellmembranen på virus och bakterier som vita blodkroppar kan döda dessa mikroorganismer. Kroppen behöver alltså tillgång på både oxidanter och antioxidanter, och ett överskott av någondera rubbar systemets jämvikt. Så är det med nästan allting i kroppen, tänk till exempel på balansen mellan omega-3 och omega-6 fettsyror. Risken är dock att vi genom vår livsstil rubbar balansen. De flesta har till exempel för lite av både antioxidanter och omega-3 fettsyror.

Jag har inte sett programmet och kan därför inte svara exakt. Att antioxidanterna minskar i blodet är dock inte så konstigt. Jämför till exempel med hur kroppen reglerar blodsockret. Det är inte blodet som behöver varken blodsockret eller antioxidanterna utan det är cellerna. Blodet är en transportkanal, jämförbar med en motorväg. Är det många brandbilar på vägen så kommer de efter ett tag att försvinna eftersom de ska någonstans för att utföra sitt arbete.

I fallet med sockret så minskar det i blodet, men det försvinner inte helt. Överskottet lagras först som glykogen i lever och muskler och efter detta som fett. Vid behov förbrukas dessa förråd. Att antioxidanterna först stiger och sedan sjunker i blodet är naturligt. Men att det har sjunkit betyder inte att det inte har tagit vägen någonstans och gjort nytta.

Samtidigt är inte antioxidanter allt som kroppen behöver och inte det enda som håller oss friska. Och som jag sagt så är det en fråga om balans. Mer än en viss mängd är inte alltid bättre. Men om du dricker en smoothie så får du inte bara i dig antioxidanter. Under förutsättning att den innehåller bra saker får du förutom antioxidanter även i dig vitaminer, mineraler, fibrer, vatten och mycket annat som också är nyttigt.

Det stora problemet med dagens kost är att den generellt innehåller för lite näringsämnen samtidigt som den innehåller för mycket kemikalier (gifter). Över tid får vi näringsbrister och lagrar upp för mycket gifter i kroppen, och detta är några av huvudanledningarna till att vi så småningom blir sjuka.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Hej,
    Blötlägger ni alla nötter ni äter? Jag har läst bland annat detta inlägg https://passionforhalsa.se/darfor-bor-man-blotlagga-notter-och-froer
    Skulle vara intressant om ni kan skriva ett inlägg om ämnet, vad ni tycker, för- nackdelar.
    Med vänlig hälsning Linda

  2. Hej ! Jag lyssnar på er podd och vi försöker följa era tips i familjen. Vår ettåring äter allt vi ställer fram och det är väldigt tacksamt när han slukar alla bönor och grönsaker vi ställer fram. MEN – så fort man pratar om mat och barn tycker jag man får kommentaren : NU äter han allt ja, vänta ni bara. Så himla tråkigt tycker jag. Men ligger det något i det? Min förhoppning är ju att vårt sätt att presentera olika smaker och bra mat har breddat hans smaker å ökat hans chanser till fortsatt matglädje. Hanna

  3. Hej!
    Vilket intressant ämne!

    Jag undrar vad ni tycker om bönpasta/linspasta/kikärtspasta och dessa typer av alternativ till vanlig glutenpasta som finns idag?
    Sen undrar jag också varför det inte går att lyssna på ert poddavsnitt ”järn, järnare, järnast” i podcastappen? Det har inte funkat sen det släpptes för mig. 🙁

    Tack för en alltid lika inspirerande och rolig blogg samt podd!
    Ha en fin dag!
    / Karin

  4. Ja, mycket intressant, som det mesta här. Instämmer m Karins fråga tidigare men också rootpasta som jag förstår är en rätt ny produkt i Sverige. Har inte provat själv ännu.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.