fbpx

Soki Choi

Post image

Färgrikt år med Fem F-metoden

Ett nytt fräscht år ger en härlig hoppingivande känsla av nystart. Det är som att förra årets underskott och dåliga samvete på hälsokontot betalas av och nollställs över en natt. Därför är det inte ett dugg konstigt att fyrverkerier på nyårsafton ackompanjeras av sprakande nyårslöften gissningsvis om viktnedgång, träning, mindre stress och flera klimatsmarta val.

Själv jobbar jag konstant med att försöka få in nya goda vanor. Trots periodvisa motgångar ger jag aldrig upp och jag tar ständigt till nya metoder, för att komma på rätt köl. När jag skriver den här krönikan befinner jag mig just nu på ett hälsoretreat vid havet på Sri Lanka. Här får jag tid att läsa böcker jag inte hunnit läsa, reflektera över viktiga tankar jag inte hunnit tänka och lapa sol under mina dagliga promenader på stranden med min norrbottniska väninna. Vi behöver båda ljus som Sveriges mörker inte har lyckats tillgodose. Framförallt jublar mina biljoner bakterieriella vänner i tarmen. Under epiteten ”lev som du lär”, så tillämpar jag just nu precis alla principer som samlad forskning har visat leder till en optimal tarmflora och därigenom en starkare hjärna. Även om medias tarmfloreråd gärna riktar in sig på fetma och viktnedgång, så är det hjärnans hälsa och inte ett par kilon hit eller dit, som jag är intresserad av. Så hur ser då min hjärnoptimerande diet ut på Sri Lanka? Jo, den kan beskrivas med fem gyllene regler, som forskningen har visat optimerar tarmfloran. För enkelhetens och minnets skull har jag döpt dessa fem gyllene regler till Fem F-metoden:

Färgrikt: Färgrika, ekologiska och oprocessade grönsaker är mumma för tarmfloran. Och tro det eller ej, men jag äter faktiskt över 30 olika grönsaker varje dag tillredda med smakfulla auyrvediska örter. För kom ihåg: är det något som kännetecknar en optimal tarmflora, så är det mångfald. Visst är det en bra bit kvar till våra jagande och samlande förfädrar, som åt hundratals olika växtarter. Men ett frö av hopp har ändå såtts i min kropp och knopp om att det är möjligt att mångfaldiga sin mat rejält.

Fermenterat: Jag får förvisso inte min dagliga fix av kimchi och kombucha här, men desto mer får jag ta del av andra spännande grönsaker, som också är fermenterade. För även om kimchi anses vara den främsta bakteriebomben, så innehåller alla grönsaker som är syrade tillräckligt mycket med nyttiga mjölksyrabakterier, som får både din ”andra hjärna” nere i tarmen och din primära hjärna innanför kraniet att jubla.

Fibrer: Vattenlösliga fibrer vet vi göder goda bakterier. Därför avrundar jag varje måltid med en tallrik färska frukter bestående av mango, passionsfrukt, vattenmelon, apelsin, carambole, papaya och andra exotiska frukter jag inte kan namnen på. Frukt har trots sin sockerhalt visat sig stärka flera gynnsamma bakterier. Så var inte överdrivet rädd för frukter. Ät dem istället hela och inte som juice, så får du i dig nyttiga fibrer, vitaminer och antioxidanter.

Fisk: Omega-3 som du hittar i fisk har visat sig skapa nya synapser och nerver i hjärnan samt reparera stressrelaterad skada på tarmfloran. Men jag äter faktiskt inte av fisken som serveras här. Mitt nyårslöfte är nämligen att försöka äta mer växtbaserat. Istället äter jag andra växtbaserade oljor, som göder viktiga bakterier. Det är bakterier som tillverkar anti-inflammatoriska fettsyror, som har visat sig stärka hjärnan.

Fasta: Just nu tillämpar jag den mest rekommenderade formen av periodisk fasta dvs 16:8, vilket betyder att jag hoppar över frukost, äter lunch kl.12.30 och middag kl.19.30. Då hinner det gå minst 16h mellan middag och lunch. Så nu räknar jag kallt med att jag får en massa Akkermansia-bakterier, som har visat sig reducera inflammation. Periodisk fasta reducerar dessutom oxidativ skada, som tillsammans med inflammation snabbar på åldrandet. Så vill du leva länge, försök då att få in periodisk fasta på något sätt i ditt liv.

Förutom Fem F-metoden, vårdar jag min tarmflora och hjärna med motion. På Sri Lanka innebär det strandpromenader och simning i Indiska oceanen varje morgon. Sen har vi den digitala stressen, som vi vet är extremt skadlig för tarmfloran och hjärnan. Den hanteras genom att retreatet endast tillåter två timmar digital uppkoppling per dag. Så ljuvligt. Det gör att jag kollar mina mail koncentrerat en stund på förmiddagen, för att sen helt stänga av. Tänk om jag kunde införa denna regel hemma (kommer definitivt att prova). På eftermiddagen är det dags för behandling, oftast två timmar djup oljemassage (det är ju trots allt ett retreat). Det är då alla tankar upplöses och jag flyger iväg bland all rökelse och aromer till en annan värld. Dagen avrundas med ett avstressande yoga- och meditationspass, som grundar alla sinnen i kroppen. Inte så konstigt att mina tarmbakterier jublar – och även jag måste jag tillägga.

Okej, alla fattar att det inte är ett dugg svårt att må förbannat bra på ett hälsoretreat. Utan frågan är snarare hur jag kan behålla några av vanorna när jag är tillbaka till storstadsstressens betongvardag. Det blir en stor nöt att knäcka. För även om mitt otåliga jag vill revolutionera min hälsa ”över en natt”, så säger en klok röst inom mig att det nog är mer hållbart att successivt introducera nya vanor. Så frågan är vilka vanor eller rättare sagt vilken hälsoinvestering jag ska inleda året med? Även om jag vurmar för motion, så har maten visat sig vara helt avgörande för en frisk tarmflora. Därför blir det fokus på Fem F-metoden kombinerad med daglig meditation. Motionen får bli en bonus. Vilken blir din nya vana och hälsoinvestering i år?

God fortsättning,

Soki Choi

Ta reda på vad Soki Choi gör när hon inte skriver för oss på Food Pharmacy här, följ henne på www.sokichoi.com eller klicka hem hennes senaste bok (rekommenderas varmt) ”Kimchi och Kombucha – Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna” här. Den finns nu även som ljudbok, som du kan hitta härÅsikterna i krönikan är skribentens egna.

Dela

Kommentarer

  1. Det låter jättegott med 30 olika grönsaker! 😊 Skulle vilja prova det! Finns det möjlighet få något receptexempel?
    Jag älskar grönsaker och äter jättemånga olika, men inför 30 st samma dag når min fantasi kanske över sin gräns?

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.