fbpx

Food Pharmacy

Post image

Skrivarbubbla

I dagens poddavsnitt (nummer 65 i raden, lyssna här) så pratar vi förutom om kärlek, Ravelli och food prepping, om boken som vi sitter och skriver just nu. Tänk – för bara två och ett halvt år sedan hade vi inte gett ut vår första bok än, och nu sitter vi och skriver på vår tredje!

Ville bara berätta om vilken skrivarbubbla vi befinner oss i just nu. Vi vågar inte ens gå till kontoret med risk för att bli avbrutna, utan varje dag klockan 09 ses vi istället hemma hos Lina och skriver non stop (med enstaka pauser för pudring av näsa, lunch och rastning av hund). Ja, du ser ju på bilden ovan hur glammigt vi har det. Till råga på allt är det svinkallt i lägenheten, så vi dricker hinkvis med te för att hålla värmen uppe.

Det är i alla fall underbart att kunna fokusera så helhjärtat på en sak. Hösten var väldigt splittrad för vår del – mängder av kul projekt men svårt att koncentrera sig på en och samma sak under längre tid. Men nu har vi typ knäckt koden (det vill säga gå i ide). Vilket känns på tiden eftersom vi ska lämna in bokmanus om blott två och en halv vecka.

Boken vi skriver är en faktabok – lite som vår första – och precis som våra två tidigare böcker kommer den att innehålla en hel del recept. Så nu undrar vi – vad vill du ha för recept? Några speciella önskemål?

Vi håller på att ta fram en bruttolista just nu nämligen, och eftersom den inte är spikad än finns det chans att påverka!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och nya kokboken här.

 

 

Dela

Kommentarer

  1. Å längtar redan tills boken är klar!
    Om jag får önska skulle jag vilja ha ännu fler recept på ”barnvänlig” mat som är fullproppad med näring, kan tilltala barnen och ryms i vardagslogistiken 🙂

  2. Emma Thun skriver:

    Snabba och enkla 🙂 med ingredienser som är lätta att hitta.
    Frukostalternativ gärna!
    Älskar också recept efter säsong <3

  3. Så spännande med ny boken!!

    Jag skulle vilja ha lite fler proteinrika vegetarisk/veganska recept! Jag som tränar mycket vill inte behöva göra avkall på mitt proteinintag bara för att jag vill äta mer grönt! Kanske uppmärksamma lite doldisar i proteinvärlden – dvs. annat än tofu bönor och linser – samt powerkombinationer för att ta vara på all näring

  4. Jag skulle vilja ha mer tips på vad man kan ta med sig för mat istället för mackor till tex tåget eller picknicken när man dessutom har med lite kinkiga barn. Jag tycker det är extra svårt när det inte är sommar.

    Även snabba barnvänliga vardagsrecept uppskattas. Och då menar jag inte soppor eller smoothies för mitt barn är bara två år och har lite svårt att få i sig det själv men insisterar på att äta själv.

    Mvh Louise

  5. Sofie Eriksson skriver:

    Vet ej om ni redan har med detta?
    Lista på grönsaker, kryddor man bör upphetta för att få i sig mesta möjliga näring? Tex broccoli, gurkmeja, tror jag bla.
    Vilka grönsaker , frukter som är viktigast att äta ekologiska paprika, russin tror jag och vilka som inte är det tex avocado tex.
    Vilken kick att läsa vad ni skriver!! Tack Sofie

  6. Spännande med ny bok! Gärna ”familjevänliga” recept med vanliga ingredienser som man har hemma. Gillar era recept massor men det mesta är för hard core för övriga här hemma tyvärr… ”måste JAG äta det där….?”

  7. Anna Löf Oscarson skriver:

    Hej

    Så kul med ny bok. Jag önskar recept på hur en vecka kan se ut. Då jag är mammaledig behöver jag mycket snabba och nyttiga snacks samt lätt lagade middagar😅👍

    Lycka till!
    Bästa hälsningar // Anna

  8. Fermenterad mat! Skulle vara coolt att kunna inkorporera till exempel surkålen i maten och inte bara ha den vid sidan av. Just nu är det enda jag kommer på att hacka ner i grönkålssallad (så gott).

  9. Jag vill gärna ha snabba vardagsrätter, gärna mycket grönsaker med protein.

  10. Smarriga sallader med råa grönsaker med protein för lunch.
    Smörgåspålägg
    Inte fler chokladbollar, kakor, sötsaker!

  11. Tips på mat som är lätt att göra många lunchlådor på. Ibland har man bara en kväll att laga alla veckans luncher på. Motsvarigheten till en gryta liksom! Har just hittat er och tipsar alla om er podd! Tack för spännande och matnyttigt (hehe) innehåll!

  12. Gundel Strömberg skriver:

    Jag önska mig nåt snabbt mellanmål att ta med till jobbet. Nu har jag gröna drinkar och det är ju toppen,men kanske nåt att variera med.
    Kram och lycka till !

  13. Erica Peters skriver:

    Längtar!! ☺️
    Gärna snabblagade maträtter som man kan göra till vardags. Och goda brödrecept. Tack för all inspiration! 💜

  14. Jag vill gärna ha recept som funkar om man vill äta ketogen kost / LCHF och SAMTIDIGT äta antiimflammatoriskt och göda sina goda tarmbakterier.

  15. Jag skulle gärna se mer av samma som Louise skriver snabba barnvänliga vardagsrecept. Ska bli kul att få läsa er nya bok!

  16. Bra lätta mellanmål som man kan ta med sig i väskan!

  17. Massvis med antiinflammatoriska och smakfulla veckomenyer som är enkla att handla klimatvänliga ingredienser till och där rätterna tar ultimativt lite tid, kanske med lite prepping en dag i veckan. Ni knäcker koden! Eller hur!? Då ska vi meditera efter middagen och leva friska i hundra år utan att belasta sjukvården.*

    *önskan till jultomten och foooodpharmacy

  18. Håller med ovan om barnvänliga recept! Älskar ex spagetti och köttfärssås utan spagetti och köttfärssås från första boken, lätt att sälja in till avkomman, lätt att laga😊 Det är det absolut avgörande för att en maträtt ska bli tillagad hemma hos mig 😉

  19. Jag skulle gärna vilja ha recept som också kan hjälpa varann, dvs. 3 middagar där grunden är samma eller att rester från en middag kan vara del i nästa. Resursoptimering helt enkelt. Och väldigt gärna fler vardags-barnvänliga recept. Ser fram emot er nya bok!

  20. Gärna mycket om frukost! Så svårt att få ihop. Och mellis som barn gillar. Ser fram emot nya boken!!

  21. Kidde Rydholm skriver:

    Resursoptimering för mindre slöseri och snabbare matlagning. Färre efterrätter/godis/mellis och mer riktig mat.
    säsongsinspirerat

  22. Victoria skriver:

    Enkla, barnvänliga vardagsrecept! Men också enkel picknickmat till skidbacken eller bilresan.

  23. mammapigg.se Antiinflammatorisk kost och livsstil skriver:

    Spännande med nya boken, ser redan fram emot att läsa den. Eran första bok pryder köksbänken så fint här hemma!

  24. Hej.
    Jag önskar recept med svenska råvaror, det exotiska är spännande men det har rest så långt. Och nu när klimatångesten ökar för varje dag så vill jag äta svensk/nordisk, eller åtminstone europeiskt odlad mat.

  25. Mer hel veganskt! Med mycket protein.

    1. Julia Axelsson skriver:

      Detta ska vi lägga på minnet!

  26. Veronica Forsberg skriver:

    Vad roligt med ännu en bok! Jag sitter med er första nu och har nu på morgonen fjorton första food pharmacys välkomstshot. Godare än jag trodde! 😊 Men det jag nu suttitoch bläddrat efter är varför den är så bra? Vilka goda effekter har den? (Kan tänkas att jag kommer hitta svaret tydligt i boken efter denna fråga) Jag skulle gärna vilja fler recept på goda och enkla smoothies. De känns sonen enkel bas att börja med! 😄 Stort lycka till med allt! Mvh Veronica

  27. Många bra förslag här ovan: barnvänlig middagsmat, mat-att-ta-med-på-resa och klimatsmart röstar även jag på!

    Det jag dessutom gärna vill ha tips och recept på är hur man kan göra maten ännu mer energität. Mina tonårssöner tränar mycket och kämpar för att gå upp i vikt, och de tycker ofta att det blir för lite kalorier och vill ha mer ”gains” som de säger (samtidigt som de är över förväntan positiva till den Food Pharmacy-inspirerade kostomläggning vi gjort)

    Överlag tycker jag att det vore bra att ta upp #friskmat även inom idrotten. Jag häpnar över vilka kostråd som ges, även på hög nivå, bl a att stora mängder mejeriprodukter rekommenderas både som uppladdning och återhämtning. Det mesta som finns att köpa, typ bars etc, är också baserat på mjölkprotein tyvärr.
    Ser fram emot nya boken, heja er!

  28. Jag önskar massvis med antiinflammatoriska recept som man kan äta när man har en ibs mage.

  29. Jag önskar gärna antiinflammatoriska recept som man kan äta när man har en ibs mage.

  30. Carina Sjögren skriver:

    Kålrabbi har jag blivit förtjust i, men äter den mest rå i tunna skivor. Smakar som en blandning av äpple och kål. Hur passar den i matlagning?
    Jag är inspirerad av era kryddor, och tycker det är häftigt med den antioxidanta effekten från flera kryddor. Mer tips om detta, att man kan stärka vanliga rätter med häftiga kryddor.

  31. Håller med alla andra – enkla barnvänliga! Gärna som går hem hos de fyra kompisarna som blev kvar på middag (och därför inte kostar skjortan samt är lätt att öka i mängd – alltså falukorv-å-makaronernas motsvarighet). Och frukost/mellisalternativ!

  32. Recept på enkla vegetariska rätter som du kan laga i förväg och ha i frysen och till lunchlådor . Gärna också vegetariska recept som inte är så kolhydratrika för oss som önskar tänka på vikten.

    1. Julia Axelsson skriver:

      Har du sett dagens inlägg från vår Budgetvecka? Dem rätterna går utmärkt att frysa!

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.