fbpx

Henrik Ennart

Post image

Vilken tur att det finns hälsoböcker!

Vilken tur att det finns hälsoböcker! I sina bästa stunder fyller böckerna en viktig funktion som murbräcka för att lyfta fram ny spännande forskning. Det senaste exemplet är boken Brain Changer – The good mental health diet (finns här), skriven av den australiensiska forskaren Felice Jacka. Det är helt enkelt måsteläsning för alla som vill hänga med i debatten om mat och psykisk hälsa.

Jag intervjuade Felice Jacka i min och Niklas Ekstedts första Happy Food-bok. Det var ingen tillfällighet. Sedan 2015 ska vårdgivare i Australien och Nya Zealand vid första mötet med en patient som lider av bland annat nedstämdhet fokusera på kost, motion, rökning och sömn innan man ens överväger andra behandlingsformer.

Felice Jacka är en av de drivande krafterna bakom förändringen och en ofta intervjuad auktoritet med många viktiga artiklar publicerade i de största tidskrifterna på området. Hon är chef för Food & Mood-centret vid Deakin-universitetet i Geelong, Australien, det enda i världen som är helt fokuserat på kopplingen mellan mat och psykisk hälsa.

Numera är hon även ordförande i ett globalt nätverk för det snabbt framväxande forskningsområdet nutritionspsykiatri, ISNPR. Där möts forskare med helt olika infallsvinklar, från de som studerar tarmfloran till de som ägnar sig åt traditionella koststudier.

Möjligen bidrar en australiensisk mentalitet till att Felice Jacka förenar en strikt vetenskaplig och kritisk hållning när det gäller att utvärdera resultat, med en vilja att dra slutsatser om vad vi behöver göra här och nu utifrån den kunskap som faktiskt finns. Ställda inför epidemier av fetma, diabetes och psykisk ohälsa går det inte längre att blunda inför hur vi till både kropp och själ påverkas av fiberfattig skräpmat.

I en tid när många vetenskapsbloggare avspisar det mesta där det saknas stora och dyrbara randomiserade försökstudier spinner Felice Jacka metodiskt en kunskapsväv som täcker in frågan från så många håll att den blir, om än inte avgjord, så i alla fall tillräckligt fastnaglad för att det ska vara oförsvarligt att längre sitta med armarna i kors.

Tankeexperiment: Skulle skatt och varningstexter på tobak ha införts idag med det vetenskapliga underlag som fanns på 1970-talet, utan randomiserade kontrollstudier? Sannolikt inte. Ändå var det uppenbarligen ett väldigt bra beslut.

Det finns förstås många orsaker till psykisk ohälsa, men efter att ha läst Brain changer är det lika svårt att vifta bort betydelsen av mat som andra faktorer som motion. Om enkla livsstilsförändringar kan hjälpa åtminstone en del så finns det ingen anledning att vänta. Den mat som rekommenderas, typ Medelhavskost, borde alla redan äta av andra hälsoskäl. Den enda kända biverkningen är att vi kan leva längre.

Boken innehåller också detaljer som kan vara kontroversiella. Hur påverkas till exempel risken för psykiska ohälsa av vegovågen? Själv har Felice Jacka varit vegetarian sedan barnsben men propsar nu, utifrån sin egen och andras forskning, ändå på att hennes tonårsdöttrar ska äta kött åtminstone någon gång i veckan. Men det ska vara från gräsbetande djur med mycket omega-3-fett. Allt är sällan bara svart eller vitt.

Henrik Ennart är tillsammans med Niklas Ekstedt författare till den nyligen utkomna boken Happy Food 2.0. Du hittar boken här. Åsikterna i krönikan är skribentens egna.

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.