Näringsjägarens skafferi – basvarulistan med stort B – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Betalt samarbete

Post image

Näringsjägarens skafferi – basvarulistan med stort B

Det här inlägget är sponsrat av mat.se:

Vi har tagit oss friheten att kika in i många skafferier genom åren (har hört att vissa sneglar i badrumsskåp när de går bort men det har liksom aldrig riktigt varit vår grej) och ofta slås vi av hur fulla de är. Eftersom det krävs en dåres disciplin om du inte ska falla för frestelserna när skafferiet dignar av dem (mvh, två fd skåpsråttor) så är en klassisk skafferirensning en strålande start om du vill bli näringsjägare. Byt ut allt som inte hör hemma i din näringsjägarkompass mot sådant som din kropp blir glad av istället.

När du har rensat klart och gjort plats för nytt, så kan du klicka hem de saker som du saknar direkt från listan nedan. Samtliga varor hör hemma i Näringsjägarkompassen och är livsmedel som vi generellt äter för lite av och som den samlade forskningen kring mat och hälsa rekommenderar oss att äta mer av. Här hittar du helt enkelt alltifrån våra favoritkryddor och pastassubstitut till de baljväxter, nötter och fröer som går på repeat hemma hos oss.

För en näringsjägare är hela eller grovt skurna korn (som till exempel helt korn eller rågkross) ett utmärkt byte. Visste du att råg, korn och havre kallas för kulturspannmål? Det innebär inte att de går på Dramaten oftare än andra spannmål, utan att de generellt har ett högre näringsvärde eftersom de inte processas på samma sätt och därför innehåller mer näring och fibrer. En bonus med råg, korn och havre är att de dessutom odlas i Sverige.

För den som vill utesluta gluten är både quinoa, durra och bovete bra alternativ. Vi har petat in tre olika sorters quinoa i vår lista eftersom en näringsjägare gillar både variation och olika färger. Inget måste så klart, men eftersom de har i stort sett samma koktid så kan du blanda de torra grynen i en burk hemma i köket och göra för vana att alltid koka tre färger samtidigt.

Ett annan sak som vi tipsar om i vår senaste bok att göra en egen kryddblandning. I Näringsjägaren finns flera olika recept på alltifrån en hemmagjord tacokrydda till en currymix som du kan ha i grytan. Kryddor är fullproppade med antioxidanter och framför all polyfenoler (en stark anitoxidant). Sno ihop minst en av dem när du har några minuter över så är det där steget till att jaga näring betydligt kortare.

Köper du några av fröerna och nötterna nedan så kan du göra någon av våra granolor också. Det finns två grymma recept på havrefras och gullig granola med röda linser i vår senaste bok! Även nötter och frön är saker som vi bör äta mer av. Bland annat finns det god vetenskaplig grund för att 30 gram valnötter per dag kan minska din risk för hjärt- och kärlsjukdomar vilket är en liten revolution i sig, eftersom hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige idag. Att göra egen granola är enklare än vad du tror och risken att du ångrar dig är lika med noll. Gör en dubbel sats när du ändå är i farten och fyll en stor glasburk med tättslutande lock. Och tycker du att granola är för avancerat så kan du göra det ännu enklare – blanda naturella nötter, frön, gryn och kryddor och häll upp i en glasburk så har du egen müsli på tre minuter!

Så, då ska vi inte hålla dig på halster längre – här kommer den efterlängtade skafferilistan (klicka på länken så kan du köpa hem alla varorna med ett enkelt litet klick och få dem hemlevererade direkt till dörren). Kom nu bara ihåg att det här är en inspirationslista och absolut inte facit – bara för att du hittar till exempel tre olika sorters olja på listan nedan, så räcker det gott och väl med en! Följ ditt hjärta, dina smaklökar och din plånbok bara, så kommer det bli så bra så.

Näringsjägarens skafferivaror:

Korn och gryn:
Helt bovete
Mathavre
Rågkross
Durrakorn
Havregryn

Quinoa

Baljväxter:
Kikärtor
Svarta bönor
Röda linser
Belugalinser


Mjöl:
Bovetemjöl
Kikärtsmjöl

Nötter och frön:
Chiafrön
Havregryn
Hela linfrön
Naturella nötter, alla sorter
Pumpakärnor
Sesamfrön
Sötmandel

Istället för vanlig pasta:
Bönpasta

Smaksättare:
Basilika

Cayennepeppar
Chili
Gurkmeja
Ingefära

Ceylonkanel
Kardemumma

Kryddnejlika
Oregano
Spiskummin
Svartpeppar
Timjan

Raw kakao
Salt och örtsalt
Honung
Lantbuljong

Oljor etc:
Tahini (vi gillar den ljusa bäst)
Tamarisoja
Äppelcidervinäger

Kallpressad rapsolja
Kallpressad olivolja
Kallpressad kokosolja

Övrigt:
Krossade tomater
Lätt- eller mellanrostat kaffe (extra viktigt att det är ekologiskt)
Matchapulver

Mörk choklad (gärna 85 %)
Örtte (t.ex. kamomill, yerba mate, pepparmynta)
Riven kokos
Havredryck

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och kokboken här. Beställ vår nya bok, Näringsjägaren, här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Tack för listan!

    Men “iKaffe”…
    Kunde det inte stått havremjölk istället?
    Visserligen håller jag med om att den är god, men det är glass också.
    iKaffe finns inte ekologisk, och har, om jag inte minns fel, en ganska lång ingredienslista. Speciellt jämfört med de ekologiska havremjölkar jag träffat på.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, precis. Havredryck ska det vara!

  2. Jessica Sundberg skriver:

    Klappar mig på axeln och inser att jag har det mesta i listan hemma! Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska tillaga eller vad. Detta trots att jag har er senaste kokbok 🙂

    Kram!
    http://attlevasunt.se/

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vad bra, Jessica! Sök i vår receptbank här på hemsidan också, där finns massvis med bra recept. Och glöm inte att bli medlem nu när vi snart lanserar en medlemssida – då får du veckoutskick med middagsmenyer!

  3. Blir så glad av att se att jag redan har det mesta hemma från er lista ovan!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Härligt att höra Caisa!

  4. iKaffe finns ekologisk 🙂 på coop

  5. Kan verkligen rekommendera kikärtspasta. Har själv lite svårt med både smak och konsistens hos bönpasta. Kikärtspastan (100% kikärtor) är däremot inga problem!

    Har hört att man måste rosta bönor för att få ut näringen!?! Stämmer det verkligen?

    Tack för alla tre fantastiska böcker!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för tipset! Det där med bönorna vet vi faktiskt inte. Får läsa vidare i ämnet och återkomma.

  6. Hej!

    Är balsamvinägern också hälsosam? Jag ser att t.e.x Zetas variant innehåller 40% druvmust, men vad innebär det egentligen? Är det bara socker? Det är ju väldigt söt.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Hanna, och tack för frågan! Ja, det där med balsamvinäger kan vara lite krångligt. Det finns en hel del “fejkad” balsamvinäger av låg kvalitet i butikerna (ofta sötad och med olika tillsatser). Det kan t.ex. vara vinäger som blandats med druvmust och färgats med brun karamellfärg. Äkta balsamvinäger är dyr eftersom den har mycket lång lagringstid, och den tillverkas endast i Modena. Vårt generella råd är att du läser på om produkten innan du handlar. Det gäller inte bara balsamvinäger, utan livsmedel i allmänhet. Läs på innehållsförteckningen och försök hitta en så ren produkt med så lite tillsatser som möjligt. Lycka till!

  7. Hur kan ni anse er själva vara medvetna, eller ärliga, hälsofood-vetare, då ni inte inkluderat det enskiljt mest näringsrika födoämnet på planeten.. HAMPA??

    Så märkligt fegt gjort av er, då det ju är helt omöjligt att ni inte skulle vara medvetna om hampafröets/oljans egenskaper. Det smått giftiga linfröet har ni däremot lyckats få med.. grattis.

    Förklaring tack, och inte enbart till mig..

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.