fbpx

Food Pharmacy, Recept

Post image

Blomkålsrisotto med timjan

Det här receptet på blomkålsrisotto publicerades först i SvD Perfect Guide.

Som näringsjägare får vi ofta frågan varför man inte bara kan fortsätta att äta som vanligt. Det är självklart upp till var och en, men vi kan ändå inte låta bli att undra vilken mat de syftar på då?

När vi tittar på familjen Svensson (alltså en genomsnittsfamilj i Sverige) och vad de äter på en dag så ser vi att de får i sig för mycket av dåliga livsmedel och för lite av hälsosamma livsmedel, vilket ökar risken för livsstilsrelaterade sjukdomar. Genomsnittssvensken älskar klassisk bukfylla – det vill säga mat som är fattig på näring men rik på kalorier, och som i mångt och mycket beter sig som socker gör i kroppen. Ofta rör det sig om hårt processade livsmedel som är fattiga på fibrer och rika på tillsatser (ser du vit pasta, vitt ris och vitt bröd framför dig nu är du på helt rätt spår).

Eftersom den här typen av vanlig mat är rik på energi blir man snabbt proppmätt, men trots det fort hungrig igen eftersom maten bryts ner snabbt av kroppen. Bristen på fibrer är dessutom en party pooper för de goda bakterierna i tarmen, som livnär sig på just fibrerna i det vi stoppar i oss.

Av erfarenhet vet vi (mvh två fd bukfylleråttor) att det inte är så svårt som man kanske skulle kunna tro att ersätta bukfyllan med näringsrika alternativ. Om du tänker efter är ju bukfyllan ofta ganska smaklös i sig. Dessutom finns det gott om alternativ till både pasta och ris, som durrakorn, quinoa eller varför inte blomkål?

Blomkål är världsbäst på att ersätta näringsfattiga livsmedel och serveras med fördel både ugnsbakad, kokad, marinerad, mixad och istället för ris. Idag gör vi en blomkålsrisotto som är fullproppad med fibrer, vitaminer och mineraler. Och är du näringsjägare så kan du med fördel göra en liten sallad på blandade gröna blad, tomater, gurka, riven morot och vinegrette och på så sätt kryssa fler cirklar i kompassen.

Våga prova!

Print

Krämig blomkålsrisotto med timjan

  • Av : Food Pharmacy
  • Portioner : 4 portioner 1x
Klimatavtryck
Scale

Ingredienser

1 stort blomkålshuvud

2 vitlöksklyftor

olivolja

1 buljongtärning (umami- eller grönsaksbuljong)

2 1/2 dl havregrädde

färsk timjan

3 msk näringsjäst

1 msk potatismjöl

salt och vitpeppar

Till servering:

mandelspån

färsk timjan

näringsjäst

Så här gör du

Dela blomkålshuvudet i bitar. Lägg bitarna i din high speed blender eller matberedare och pulsa blomkålen till ett fint ris. Flytta riset till en kastrull och stek på låg värme i två minuter tillsammans med pressad vitlök och olivolja.

Häll över havregrädden och fyll på med vatten tills vätskan når någon centimeter ovanför blomkålsriset. Låt puttra tills blomkålen har mjuknat helt. Rör försiktigt ner hackad timjan och näringsjäst. Smaka av med salt och vitpeppar. För en tjockare konsistens förbereder du en redning av lite potatismjöl utblandat med vatten som du blandar ner i din risotto. Rör om och låt vila en stund före servering.

Servera risotton med rostade mandelspån, färsk timjan, näringsjäst och ringlad olivolja.

Notes

TIPS!

Lägg till en side salad för fler kryss i Näringsjägarkompassen!

Risotto utan sallad vid sidan om:

Risotto med en sallad bredvid:

Dela

Kommentarer

  1. Nils Wetterlind skriver:

    Hmmm…provade denna och den var….rätt äcklig. Finns det någon som uppriktigt gillar blomkål? Och i närheten av risotto konsistens eller smak är den ju inte alls. Vräker du över riven parmesan blir den ju ätbar, men följer man receptet….yuck.
    Jag gör potatismos med 75% blomkål, 25% vanlig bonnpotatis i stället. Koka upp blomkolen i havregrädde som här men kör in den i blendern när den är klar. Blanda med potatismoset. Det blir vrålgott och mycket fluffigare än vanligt mos. Ingen i vår familj tycker om blomkål, men dethär moset älskar alla. Prova!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tråkigt att du inte gillade den! Vi tyckte den var smarrig. Tack för tipset på moset!

  2. Det här är det första receptet av er som jag provar och det blev FANTASTISKT gott! En god sallad bredvid var pricken över i. Tack för detta!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh, så bra Jocke! Kul att du gillade det och välkommen till Näringsjägarfamiljen!

  3. Testade denna till middag idag, väldigt snabbt och enkelt (och framförallt gott såklart). Slängde dock ner kantareller också! Det rekommenderas! 🙂

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.