fbpx

Frisk mat

Post image

Mindre socker och rött kött – men många har inte ändrat kosten alls

Den koständring som flest svenskar, 28 procent, har gjort det senaste året är att minska på sockret. Var fjärde, 23 procent, äter mindre kött och 26 procent äter mer grönsaker. Samtidigt har mer än var tredje invånare, 35 procent, inte gjort några koständringar alls. Det visar en färsk undersökning som vi på föreningen Frisk mat nyligen genomförde tillsammans med YouGov.

Det är glädjande att det går åt rätt håll! Mindre socker och mindre rött kött, samt mer frukt och grönt är precis vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar för en bättre hälsa. Samtidigt har många, enligt denna statistik, inte ändrat sin kost alls, vilket är oroväckande eftersom många tyvärr äter för ohälsosamt. Enligt Socialstyrelsen har en fjärdedel av alla svenskar så dåliga matvanor att de riskerar att bli sjuka och dö i förtid.

Enligt undersökningen är det sockret som flest äter mindre av det senaste året. Det svarar 28 procent. Följt av 26 procent som äter mer grönsaker. På tredje plats kommer köttkonsumtionen, då 23 procent uppger att de minskat på den. Betydligt fler kvinnor än män svarar så här – 28 procent jämfört med 18 procent. Var femte person, 18 procent, uppger att de äter mer frukt. 17 procent menar också att de lagar mer mat från grunden och 15 procent äter mer nötter och frön.  

Näringsrik mat i offentliga verksamheter viktigt

Undersökningen visar också att många, 35 procent, inte har ändrat sin kost alls. Enligt Livsmedelsverket kan låg inkomst och låg utbildning kopplas till mer ohälsosamma matvanor.

Vi i Sverige har en unik möjlighet att främja folkhälsan och utjämna de socioekonomiska olikheterna inom kost och hälsa tack vare den skattefinansierade maten. Om maten på skolor, sjukhus och i omsorgen är näringsrik och aptitlig så föregår den med gott exempel på och utbildar samtidigt i vad som är bra mat. På många håll i landet är kvalitén på maten god, men det varierar tyvärr mycket beroende på vart man bor. Därför är en viktig del i vårt arbete med föreningen Frisk mat att arbeta för att den offentligt finansierade maten i skola, vård och omsorg ska vara mer jämlik, oavsett var i landet den serveras.

Fakta: Folkhälsomyndighetens rekommendationer för en bättre hälsa

Följande kortfattade råd om hälsosamma matvanor eller hälsosam konsumtion gäller för friska vuxna:

  • Ät mer frukt och grönsaker – gärna minst 500 gram om dagen.
  • Ät fisk och skaldjur – gärna 2–3 gånger per vecka.
  • Byt till fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Byt till nyttiga matfetter – välj exempelvis rapsolja eller flytande matfetter.
  • Byt till magra mejeriprodukter – gärna osötade och berikade med D-vitamin.
  • Ät mindre rött kött och chark – gärna mindre än 500 gram per vecka.
  • Ät mindre salt – men använd salt med jod.
  • Ät mindre socker – minska särskilt på söta drycker.

Källa: Folkhälsomyndigheten, november 2019

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.