Är stressen farlig? – Food Pharmacy

Helena Önneby

Post image

Är stressen farlig?

Hej, hur är läget? 
– Jorå, fullt upp! 

Hej, det var längesen, hur har du haft det? 
– Okej, men det är mycket nu. 

Vi lever i ett samhälle där normen är att ha fullt upp, att fylla sin agenda till bristningsgränsen och där många av oss ständigt kämpar för att hinna ifatt, lägga livspusslet, vara perfekta på alla plan… Det är en omöjlig ekvation. 

Samtidigt nås vi ständigt av budskapen kring stressens negativa effekter på hälsan. Att stress leder till inflammation som leder till sjukdom. Om vi ständigt är i kamp- eller flykt-responsen (det sympatiska nervsystemet) och aldrig låter kroppen komma ned i lugn- och ro-responsen (det parasympatiska nervsystemet) så kommer vi inte åt kroppens fantastiska självläkningsförmåga och kan på sikt bli sjuka. (Läs mer om kroppens självläkningsförmåga här.)

Men jag stöter ofta på några vanliga missförstånd kring stress när jag är ute och föreläser på ämnet som jag tror är viktiga att reda ut:

Missförstånd 1: Stress handlar om att ha för mycket att göra. 

Njae. Ibland kan det förstås vara så men stress uppstår oftast i huvudet när tankarna maler på och vi jagar kontroll. Stress handlar alltså främst om en känsla av brist på kontroll. Vi klarar av hög arbetsbelastning under kortare perioder och kan göra massa saker utan att uppleva stress så länge vi känner att vi har koll på läget. Men när vi upplever en brist på kontroll så kan det lika gärna vara för lite att göra, en jobbig konflikt i en lugn vardag eller oro för framtiden som skapar stressen. 

Missförstånd 2: Att vara stressad är farligt. 

Nope. Kroppens stressrespons är fantastisk och har hjälpt oss att överleva så här långt och finns till för att rädda oss ifrån fara. Olika stresshormoner utsöndras och skickas ut i blodet för att höja blodtryck och puls så att det finns tillräckligt med socker och energi i musklerna och hjärnan för att du ska kunna kämpa för ditt liv. Det är ju en bra grej, när du behöver springa ifrån en björn, men inte nödvändigt när du får ett jobbigt mail. Problemet är bara att din hjärna inte förstår skillnaden så reaktionen blir densamma i kroppen. Och risken är idag tyvärr stor att du utsätts för den här typen av ”mini-stressorer” dagarna i ända och därmed aldrig får den återhämtning som du behöver. (Lyssna på Food Pharmacy-podden #121 med Dr Chatterjee för mer om detta.) 

Korta sekvenser av aktiverad stressrespons är ingen fara, det är vi skapta för men när stressen blir kronisk och vi aldrig kommer ner så kan den orsaka stora problem. Stressen är alltså inte problemet, bristen på återhämtning är. 

En intressant studie från University of Wisconsin-Madison från 2011 visade även på vikten av vår inställning till vår stressrespons. De frågade 30 000 människor om de trodde att stressen var bra eller dålig för dem och kunde konstatera att de som var mycket stressade utan att vara rädda för den hade väldigt låg risk att dö. Samtidigt hade de som var rädda för sin stress en mycket högre dödlighet. I en annan studie kunde man visa att blodkärlen drog ihop sig (liksom hos personer med hjärt- och kärlsjukdomar) hos dem som var rädda för sin stress men förblev öppna och friska hos dem som var vän med sin stress. 

Så svaret på frågan ”Är stressen farlig?” är alltså; det beror på hur du förhåller dig till den. 

Så, vad kan vi då göra, för att leva hälsosamt i förhållande till stressen? Jag har förstås ingen universallösning på detta men det här kommer några idéer att utforska:

  1. Lär dig att observera dina tankar och notera när de ”går igång” i onödan. Sluta mata dig själv med rädsla i form av ständig nyhetsinhämtning, ältande och oro. Meditation hjälper med detta. 
  2. Kultivera din tillit och öva på att släppa på behovet av kontroll. Visst, vi kan kontrollera en del och vi kan skriva ner, reflektera och planera. Men för det mesta, öva på att lita på att du kommer att kunna hantera eventuella problem i framtiden, om och när de väl uppstår. Men du kan inte göra något åt dem när de ännu inte hänt. Var här och nu. Meditation hjälper med detta. 
  3. Bygg in återhämtning i din vardag, ofta. Andetaget är ett superknep för att aktivera det parasympatiska nervsystemet och sänka farten. Gör sådant som du tycker är kul och som tar dig ifrån tankekarusellen. Rör på dig och känn hur det känns i kroppen när du gör det. Meditation hjälper med detta. 
  4. Var nyfiken på din stressrespons. Känn tacksamhet över din förmåga att vara extra alert när det behövs. Var också uppmärksam på när den inte längre behöver vara aktiverad och ta några långa, djupa och närvarande andetag för att lugna ner systemet igen. Meditation hjälper med detta. 

Vilka är dina bästa knep för att hantera stressen på ett hälsosamt sätt? 

Kommentera gärna nedan vad du vill läsa mer om ifrån mig! 

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.