fbpx

Maria Berglund Rantén

Post image

Stopp för PMS och smärtsamma menscykler

Vi är trots allt hälften av befolkningen i detta land och det är enligt mig alldeles för vanligt att kvinnor har PMS och ont vid mens. Senast i tisdags hade jag en ny klient som har problem och ont (lystring nu!) från ägglossningen och genom hela mensen. Det är två veckor av betydligt sämre livskvalité och smärta. Två veckor! PMS och menssmärta har blivit så vanligt att det känns som om det nästan blivit en norm.

”Jag måste stanna hemma från jobbet 1-2 dagar i månaden och ta Ipren för jag har för ont.”

’’Jag började med p-piller som 16 åring för att jag hade sån jobbig mens och ont att jag inte stod ut mer.’’

”Varje månad ligger jag och gråter och känner mig allmänt deprimerad.”

”Min man säger att jag blir som en arg drake och bråkar med alla i familjen. Jag tycker det är dem som är idioter.”

”Jag kan inte sluta vräka i mig choklad, chips och godis. Efter mår jag ännu sämre.”  

”Jag får hemsk hjärndimma och sover inte så hur ska jag kunna jobba och fungera normalt?”

Ja, så här kan det ofta låta och kanske känner många igen sig? PMS och menssmärta är något jag så ofta ser i kliniken att jag bara måste belysa ämnet och sätta stopp för detta nu. Jag hoppas innerligt att du som lider av PMS och smärta kan bli hjälpt av följande information och råd.  

Så, vad orsakar menssmärtan? Under mensen drar livmodern ihop sig för att bli av med den inre hinnan och därför blöder vi. Detta är givetvis helt normalt men kvinnor som har mer inflammationer i kroppen får mer och värre kramper. PMS (premenstruellt syndrom) är de symptom som kvinnor lider av före mens och kan börja allt mellan ett par dagar till två veckor före mensen. Våra två hormoner östrogen och progesteron spelar givetvis en roll. Mellan mens och ägglossning stiger östrogenet och efter ägglossning tar progesteronet över men för dem med PMS så stiger inte progesteronet tillräckligt. Ska vi skylla på hormonerna? Nej, det tycker jag inte för i optimala nivåer mår vi utmärkt så de är på vår sida. Även här skyller vi på inflammationer, men även stress och sköldkörtelobalanser. 

Var det någon som plockade upp nyckelordet i texten ovan? Just det, inflammation. Inflammation är en naturlig del i hur kroppen och immunförsvaret jobbar så man kan inte ta bort den helt. Det är en väldigt viktig strategi att bl a hjälpa skador och skydda mot infektioner. Däremot så vill vi inte ha kronisk låggradig inflammation då detta är associerat med lägre progesteron och PMS men även med många andra problem som hjärndimma, trötthet, viktuppgång, akne, mag/tarmproblem och autoimmuna sjukdomar.  

Eftersom inflammation är en naturlig respons mot inre hot så måste vi titta på vilka dessa hot är. I kliniken kan jag och våra näringsterapeuter hjälpa till på en mycket mer detaljerad nivå men att följa dessa råd kan leda till stora förbättringar:

Ta bort inflammatorisk mat

Som jag brukar säga till mina barn ’’skräpmat bidrar till skräpceller och skräpkropp’’. Alla är såklart olika men generellt så kan man säga att topplistan består av glutengryn (bröd/bakverk/kakor/mjöl/flingor), mejeri/kasein (ja även laktosfritt), processad mat, socker, läsk (med eller utan socker), alkohol, processade omega 6 fetter (chips, fries, margarin, matlagningsoljor i för stor dos jämtemot omega 3 fetter – detta blir nog nästa artikel ty fel fetter är länkat till såååå många hälsoproblem och obalanser).

Få ditt kortisol under kontroll

Vem har inte hört den innan och jag är ett levande exempel hur man inte alltid lever som man lär. Den där bilringen runt magen, även på relativt smala personer, är ett tecken på att man inte har sitt kortisol under kontroll. Se till att du detoxar från dålig mat, för mycket koffein, vanor, personer och se till att sova väl, träna lagom (hellre intervall än långa cardiopass), skratta och ta upp en hobby. Det kan ibland vara lättare sagt än gjort men health-care is self-care och hälsa är en färskvara man konstant måste jobba på.

If you don’t want to eat it don’t put it on your skin

Ja ni läste rätt, huden är ett levande organ och det är en konst i dagens samhälle att undvika alla kemikalier och gifter som finns i vår miljö. Dessa fungerar som hormonstörande ämnen och det finns oändligt med information om varför man bör undvika dem och de kan påverka våra cyklar och även bidra till endometrios vilket leder till riktigt smärtsam mens.

Goffa i dig grönsaker, bär och frukt

Ty de är fulla av fiber och fytokemikalier. Fiber har en anti-inflammatorisk verkan då de kan hjälpa med viktminskning samt ändra tarmfloran som i sin tur har en anti-inflammatoriskt modulerande effekt. Fiber binder även med förbrukade östrogener och ser till att balansen mellan östrogen och progesteron hålls hälsosammare. Grönsaker kan ätas i alla former; råa, kokta, ångade, grillade, ungsbakade, mixade och i soppor. Ju mer variation desto mer brukar man kunna få i sig. 

Super duper anti-inflammatoriska grönsaker/frukt/bär:

  • Bär i alla former – jordgubbar, blåbär, hallon, björnbär och körsbär. Bär innehåller en antioxidant som heter antocyanin som kan hjälpa reducera sjukdom och positivt stimulera immunförsvaret. 
  • Fet fisk eller tillskott av Omega-3 innehåller EPA och DHA vilket i studier visar kunna pressa ner inflammatoriska ämnen som bidrar till PMS och smärta. 
  • Broccoli och andra kålsorter innehåller antioxidanten sulforafan. Jag skrev en artikel innan jul om hur sulforafan kan hjälpa till att sänka cytokiner (en inflammatorisk molekyl) samt NF-kB som båda driver på kroniska inflammationer i kroppen. Du hittar artikeln här.
  • Avokado är en riktig supergrönsak (tekniskt sett ett jättebär) som är fullproppat med mineraler, vitaminer, fiber och bra fetter. Den kan också sänka NF-kB och IL-6 (en annan inflammatorisk cytokin). Om jag inte fick så dåligt samvete hade jag ätit detta ’’gröna guld’’ varje dag men tyvärr kräver de mycket bevattning och har lett till en förlust av lokal artrikedom och naturförstörelse där de odlas. Här är en annan artikel som jag skrev i november förra året som handlar om biologisk mångfald i vår tarm och i naturen.
  • Ta upp den japanska traditionen och bälga i dig medelvarmt grönt te som är fullproppat med antioxidanten EGCG. EGCG kan hjälpa reducera jobbiga sjukdomar som cancer, Alzheimers, hjärt-kärlsjukdomar i kombo med träning och allmän hälsosam livsstil. EGCG kan även hjälpa till att bibehålla hälsosamma östrogennivåer i kroppen. 
  • Svampar! Ätbara svampar innehåller mineraler, b-vitaminer och fenoler som främjar hälsa. Ät dem gärna råa eller lätt tillagade. Jag vill passa på att belysa igelkottsvampen som är i Sverige en speciell fridlyst svamp – inte bara vacker att titta på utan även ytterst nyttig och anti-inflammatorisk. 
  • Gurkmeja tror jag ingen Food Pharmacy-läsare har missat. Den innehåller fytokemikalien kurkumin och man kan tillaga den färsk, äta den pulveriserad i form av krydda eller som tillskott. Tillsätter man svartpeppar så förhöjer man upptaget av kurkuminet. 
  • Olivolja är en av mina favoritoljor. Se till att välj ”extra virgin” då den innehåller betydligt högre halter anti-inflammatoriska egenskaper som kan hjälpa motverka kronisk ohälsa. 
  • Rå kakao är fullpackat med antioxidanter som kan reducera stress, skydda blodkärlen, öka blodcirkulationen och fungerar som en humörhöjare – alla hjälpsamma egenskaper för kvinnor med PMS eller menssmärtor. Det är inte många som kan äta rå kakao eller 100% choklad så se till att välj en så mörk chokladvariant det bara går och håll dig borta från mjölkchoklad. 

Det finns såklart fler råd än dessa men skulle du som har PMS eller mensvärk ändra några dåliga vanor och börja äta bättre så kommer du nog också känna en positiv effekt inom några månader. Vill du ha mer specifika råd, hjälp med kosttillskott eller blodprov – hör av dig så hjälper vi till! Lova mig bara att du inte accepterar inte din PMS eller menssmärta. Även fast det är vanligt är det varken normalt eller nödvändigt. Ta tillbaka kontrollen på ditt liv. 

Alla Nordic Wellth näringsterapeuter jobbar efter samma modell. Vi har utvecklat välarbetade riktlinjer för att alla konsultationer ska hålla samma höga standard, oavsett vilken terapeut du går till. Förutom gedigna högskole-utbildningar från England blir alla terapeuter coachade av mig för att vårt tänk i konsultationsprocessen ska vara homogent. Det här sättet att arbeta på har varit väldigt framgångsrik för våra klienter. Hos oss är du alltid i goda händer så lider du av kroniska symptom är det bara att boka in en tid oavsett var i landet du bor.

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.