Ny webbkurs för föräldrar: Gör livet till en fest utan att överdosera sockret – Food Pharmacy

Ann Fernholm

Post image

Ny webbkurs för föräldrar: Gör livet till en fest utan att överdosera sockret

Hallå i sommarvärmen! Behöver du lite sockersmarta glassrecept? Då har du tur, för nu släpper vi den fjärde kursdelen av Stora kursen om barn och mat. Den handlar om socker och processad mat. Du kommer att få en förklaring till hur industrin kan omvandla vete till både korv och godis, och mängder av tips på hur livet kan bli en fest utan att vi överdoserar det söta.

De senaste hundra åren har den mat som barn äter genomgått en stor förändring. De som växte upp i Astrid Lindgrens Sverige levde främst på potatis, råg, korn, havre, ägg, kål, äpplen, lingon, mjölk, sill, strömming, fläsk, älg och annat som gick att odla, plocka, fiska eller jaga. Sötsaker var en lyx som många inte ens fick på sin födelsedag. 

Kontrasten är stor mot dagens barnfavoriter: hamburgare med pommes, chicken nuggets, pizza, fiskpinnar, frukostflingor, limpmackor, ostbågar, chips, bullar, kakor, glass och godis. Maten är rik på snabba kolhydrater, relativt hårt processad och innehåller sällan några större mängder grönsaker eller fibrer.

Barns kroppar byggs av vad de äter

Den här moderniseringen av maten är ett viktigt skäl varför att barns kroppar nu börjar säga ifrån på skarpen. En relativt stor andel utvecklar övervikt och fetma, andra har ofta ont i magen, allergiska besvär ökar och allt fler får inflammatoriska tarmsjukdomar, som ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

I vår fjärde delkurs i Stora kursen om barn och mat ger vi föräldrar inspiration till att återigen börja laga maten från grunden på naturliga råvaror: grönsaker, rotfrukter, bönor, linser, fullkorn, fisk, kyckling, kött och ägg. Vi går igenom det luddiga begreppet ”processad mat” och berättar hur det går till när livsmedelsindustrin bryter ner vete så att det kan bli till olika ingredienser i allt från vegokorv till godis och glass.

Du får knepen för att vinna striden mot sockret

Sedan handlar kursen om varför vi föräldrar behöver ta striden mot sockret och hur vi kan göra. Den som går kursen får mängder av tips på smarriga alternativ till godis, glass, kakor och bullar. Isabelle Ståhl, som driver det växande Instagramkontot mellistipset.sebidrar med några av sina favoriter. För vad sägs om äppelplättar eller en hulkensmoothie? 

Vill du förresten smaka den glass som Edda ovan äter? Här är recept på tio glassar: 

Mixa två små bananer och 2 dl frysta jordgubbar med ett par deciliter valfri mjölk. Mosa lite färska jordgubbar och lägg i toppen på alla glasspinnsformar. Häll sedan i smoothien. Ställ in i frysen och njut sedan!

Sprid och dela detta med alla föräldrar du känner. Får vi bättre koll på vad vi stoppar i våra barns magar är oändligt mycket vunnet. För tänk om vi kunde vända överviktstrenden? Eller om läkare kunde få annat att pyssla med än att hitta orsaken till barns magsmärtor? Livet blir helt klart en härligare fest om man både kan behålla sin hälsa och äta goda glassar!

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.