7 tips till dig som gör en kostomställning – Food Pharmacy

Helena Önneby

Post image

7 tips till dig som gör en kostomställning

För dig som just nu gör en kostomställning, du är inte ensam. Det är okej att det är jobbigt. Det är okej om det känns lätt. Allt förändras. Och om du behöver göra detta för din hälsa, så kommer det definitivt att vara värt det. Jag hejar på dig! 

För snart tio år sedan gjorde jag en enorm livsstilsomställning för min hälsas skull. Jag var riktigt sjuk och hade sex autoimmuna, kroniska diagnoser och det mesta pekade åt att det skulle fortsätta att bli värre. Livsomställningen började med maten. Från en dag till en annan ändrade jag helt min kost och började gå på rotationsdiet för att säkerställa att jag fick i mig den näring jag behövde i den begränsade mat jag åt och inte utvecklade nya födoämnesallergier av de 64 jag redan hade. Det började med maten men det var bara yttersta lagret på löken. Sedan dess har jag förändrat så mycket i mitt liv, både praktiskt, mentalt, känslomässigt och själsligt. Och jag är fortfarande symtomfri. 

Något år efter omställningen hade jag kunnat återintroducera det mesta av maten och de senaste 10 åren har jag ätit ”antiinflammatoriskt”, vilket för mig har inneburit mat lagad från grunden, minimera tillsatser och processad mat, fokus på ren och ekologisk mat, och utesluta gluten, komjölksprotein och socker. Så enkelt jämfört med hur det var för mig i början. 

För ett tag sedan bestämde jag mig för att göra en omfattande hälsoundersökning, genom en funktionsmedicinsk läkare, för att säkerställa att jag fortfarande lever på ett sätt som passar min kropp och mina förutsättningar. För att förebygga eventuell framtida sjukdom. Och när man tittar på mer än 300 parametrar kommer förstås något att dyka upp. För mig var det SIBO. 

Det finns mycket att läsa om SIBO här på FoodPharmacy, exempelvis här och här. Enligt min förståelse är det en sådan där grej som med tiden kan skapa läckande tarm, som kan skapa låggradig inflammation som kan skapa obalanser i kroppen, det vi brukar kalla sjukdom. Så även om jag var symtomfri ville jag läka ut min SIBO. Som en del av behandlingen ska jag nu äta låg FODMAP i tre månader, vilket du kan läsa mer om här och här

Så, här är jag nu, 10 år senare, återigen i en kostomställning, och jag har behövt påminna mig själv om vad jag lärde mig då, för att underlätta för mig själv även den här gången. Här kommer mina tips för dig som behöver ställa om kosten, för din hälsas skull: 

  1. Hitta din intention och ditt varför. Formulera för dig själv, vad är din intention med att göra detta för dig själv? Varför är detta viktigt för dig? Försök att formulera den så att den baseras i kärlek och inte i rädsla. För din hälsa och inte för att undvika sjukdom. Mitt varför just nu: ”Min intention är att leva länge och känna mig stark, frisk och glad, därför vill jag ta hand om min kropp på bästa sätt. För att jag är värd att må så bra som möjligt.” 
  1. Kom ihåg att det är jobbigast i början. När vi ska lära oss något nytt så går vi ofta i samma cykel. Först är vi helt omedvetna om det vi ännu inte kan. Men så blir vi medvetandegjorda om att vi behöver lära oss något nytt och förändra, vilket är obekvämt. Så småningom lär vi oss mer men behöver fortfarande vara oerhört uppmärksamma och använda mycket energi till exempelvis var vi hittar den nya maten i mataffären och hur vi ska tillaga den. Men så småningom blir den här nya kunskapen mer naturlig för oss och vi blir omedvetna om allt vi nu faktiskt kan, det går mer på autopilot och energiåtgången går ner. Det är omställningen i början som är jobbig, inte den nya livsstilen. 
  1. Dina smaklökar behöver lite tid att ställa om. Det fanns en tid då jag trodde att inget någonsin kunde ersätta smågodis. Idag kan jag inte tänka mig att stoppa i mig något som smakar så onaturligt. Mina smaklökar har vant sig vid den typen av mat jag väljer att äta idag, och även om ingenting smakade särskilt härligt i början så tog det bara några veckor innan jag kom på mig själv med att längta efter smaken av grönkål. Det hade jag aldrig kunnat tro! 
  1. Ge dig själv lite tid för att lära och planera. Allt blir lättare med planering. Ägna lite tid i början åt att lära dig mer om den kost du väljer att äta. Hitta inspiration online. Det finns säkerligen många fler som redan äter så som du nu behöver äta, hitta dem och inse att du inte är ensam. Provlaga. Lägg upp en veckomeny. Se till att ha rätt saker hemma (och se till att det du inte längre ska äta är utom synhåll). 
  1. Fokusera på det du kan äta. Välj ditt fokus. Istället för att, inför andra och dig själv, hela tiden räkna upp det du inte kan äta, välj att fokusera på det du kan äta och gläds åt det. Om du äter ute, se över hela menyn och identifiera det som passar dig och be köket göra något av det de redan har hemma, ifall du inte kan äta något direkt ifrån menyn. 
  1. Bestäm dig för ”din story”. Min erfarenhet är att många har frågor till oss som väljer att äta något annat än ”standarddieten”. Bestäm dig för din story och motivation så att du inte varje gång behöver fastna i komplicerade förklaringar och kanske utelämna mer än du är bekväm med. Just nu säger jag t.ex. ”Jag äter just nu lite färre grejer än vanligt för att säkerställa att min kropp mår så bra som möjligt.” Du väljer när du vill gå in i längre förklaringar och inte.  
  1. Var snäll med dig själv. Det är jobbigt med omställning, särskilt i början. Var extra snäll med dig själv. Vad tycker du om att göra? Vilka personer ger dig pepp och energi? Vad kan du unna dig som inte alls har med mat att göra? Be om stöd och hjälp när du behöver det. Sänk kraven inom andra områden, för det här tar lite extra energi ifrån dig. 

Så småningom tror jag att många fler kommer att välja att äta mer naturlig mat igen. Och vi som väljer det idag kommer att känna oss mindre ensamma. Samtidigt lär vi oss hela tiden mer och mer om matens påverkan på hälsan så det kommer säkerligen även att bli vanligare med olika former av kostbehandlingar under en begränsad tid. Om du är mitt i en kost- eller livsstilsomställning nu, vet att du inte är ensam. Och även om det är jobbigt i början så blir det lättare med tiden. Kom ihåg att lyssna på din egen inre kompass först och främst. Du vet bäst vad du behöver just nu.

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.