Lär känna ditt DNA – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Lär känna ditt DNA

I samarbete med Nordic Health

Stoppa pressarna! Vi har 1) fått möjlighet att göra ett gentest från Nordic Health på NK och 2) skrivit årets längsta inlägg om det. I ärlighetens namn hade vi kunnat skriva ännu mer om vår upplevelse – testet gav oss 35 sidor var med information om vår genetik. Hur spännande?

Testet som vi gjorde heter. DNA Health. Det är ett test som ger inblick i nio av kroppens biologiska områden: kolesterolomsättningen som relaterar till hjärt- och kärlhälsa, inflammation som har stark koppling till generell hälsa och mående, kroppens avgiftningsförmåga, förmågan att neutralisera fria radikaler, benhälsa, insulinkänslighet, metylering, näringsupptag och livsmedelstolerans. Testet tittar enbart på funktionen hos gener som går att påverka med livsstilen vilket känns tryggt. Det kan till exempel röra sig om en gen som kodar för lägre produktion av ett enzym som behövs i kroppens avgiftning eller för förmågan att ta upp viktiga näringsämnen… Små förändringar som lätt går obemärkta förbi, men som över tid kan detta skapa ohälsa.

Intuition och hälsa

Vi har ju sedan Food Pharmacys start gjort varsin rätt omfattande livsstilsförändring, och det var kul att se att vår intuition kring vad våra kroppar behöver i månt och mycket har lett oss rätt. Till exempel såg vi direkt att de generella livsstilsråden i rapporten i hög grad återspeglade vår nuvarande livsstil. Lina som alltid ätit så mycket vitlök att vi brukar skoja om det, fick veta genom testet att hon har en nedsatt avgiftningsförmåga som kan stöttas genom att äta just lökväxter och få i sig sulforafan. Haha, otroligt ju! Och Mia (ja Lina också faktiskt, fast inte i lika stor grad) kunde se att flera av hennes gener kodar för ett överaktivt inflammationssvar och att en antiinflammatorisk livsstil är av avgörande vikt för henne. Så nu vet vi att vi har en bra inre intuition kring vår hälsa!

Det var också spännande att se hur genetiken skiljer sig åt – vi är verkligen lika olika på insidan som vi är på utsidan. Detta kom väl inte som en total chock direkt – alla känner väl till exempel någon som rökt och ätit ohälsosamt hela livet och ändå hållit sig frisk, och tvärtom någon som drabbats av ohälsa tidigt trots en tillsynes hälsosam livsstil. Men när får svart på vitt hur olika vi faktiskt är på insidan, så blir det lättare att förstå mekanismerna bakom detta. Här följer några exempel på utvalda delar där vår genetik skiljer sig åt:

Inflammation

Säg att vi skulle dela på en kladdkaka (som vi ju brukade göra jämt när vi var tonåringar). Detta startar en starkare inflammatorisk process i våra kroppar än hos en person som inte har de genvariationerna som vi har. Över tid skulle vi också ha en större risk att utveckla kronisk inflammation och annan ohälsa. Ganska intressant givet att vi båda hade så lätt att anamma en anti-inflammatorisk livsstil, kanske att kroppen gav oss omedelbar positiv feedback och fick oss att uppleva något läkande? Det påminner oss om en väns mamma som växte upp med gallstensproblem, vilket tvingande in henne i en väldigt hälsosam livsstil. Idag är hon 85 år och har hälsan av en 60-åring. Detta tack vare att hennes kropp gav henne en tydligare feedback om vad som är bra och vad som är dåligt. Intressant, eller hur!

Insulinkänslighet och belöningskänsla

En skillnad som vi kunde se i vår genetik var att Linas blodsocker skulle öka mer än Mias om vi åt den där kladdkakan. Det innebär att Lina över tid skulle ha lättare att utveckla insulinresistens vid en normal västerländsk diet och ha högre risk att drabbas av ohälsa som pre-diabetes eller i värsta fall diabetes. Typiskt nog kunde Lina även se på hennes DNA att hennes kropp skulle svara med en starkare belöningskänsla och att en starkare vilja att äta något sött snart igen. Detta beror dels på att dopaminet (hormonet som styr känslan av belöning) bryts ner snabbare i hennes kropp, men också på att hon har genvariationer på sina dopaminreceptorer. Effekten i hennes kropp kan nästan liknas vid en dammlucka som öppnas, där allt dopamin rusar ut i kroppen och sen lämnar systemet lika snabbt. Mia, som tvärtom har en stadig och fin nedbrytning av dopaminet, skulle inte alls behöva samma disciplin för att tacka nej till ytterligare en bit kladdkaka eller något sött dagarna efter. 

Det finns tydligen finns ingen rättvisa i det genetiska lotteriet… eller i alla fall inte innan man vet om hur man fungerar. Men, och det är det här som är så viktigt att komma ihåg, Lina kan ju faktiskt göra något för att parera sina genvariationer och tack vare en hälsosamma livsstil så är stora delar av jobbet redan gjort! Interventionerna för just dessa gener går lite hand i hand. Vid en ökad insulinkänslighet och när man har en kortare väg till sötsug och en ökad benägenhet att utveckla exempelvis sockerberoende, så är det förstås viktigt att försöka hålla ett jämnt blodsocker. Det är också viktigt att äta en kost rik på grönsaker, goda fetter och undvika socker och snabbmat – och när man gör det så minskar faktiskt genuttrycket som annars kan leda till en ökad beroendebenägenhet.

Hjärnans åldrande och den vaskulära hälsan

En väldigt positiv sak som vi upptäckte via testet var att vi båda hade en fin genetik kring hjärnans åldrande och den vaskulära hälsan och att vi har goda chanser att bli pigga åldringar utan allt för mycket ansträngning. Vi hade bland annat den så kallade APOE3-genen som gör att vår kolesterolomsättning fungerar fint, något som annars kan öka risken för (Late onset) Alzheimers. Givetvis finns livsstilanpassningar för att parera även för den genen om man har en variation, men det är förstås alltid skönt när kroppen fungerar som det är tänkt. Så förhoppningvis kan vi förbi friska hälsogurus även på ålders höst och sitta där som hundraåringar och skåla med ett glas guldmjölk och en god bit mat. Det siktar vi på!

Näringsupptag och livsmedelstolerans

Testet tittar också på näringsupptag av viktiga vitaminer och livsmedelstolerans för till exempel gluten och laktos. Här fick vi båda bekräftat att vi ska undvika gluten, men att vi har en god förmåga att bryta ner laktos. Gällande D-vitamin så hade vi lite olika genvariationer men med samma innebörd – vi har båda svårare att hålla goda nivåer av D-vitamin och behöver stå på en bra nivå av tillskott året om. Här tittar man på saker som kroppens förmåga att konvertera D-vitamin till det aktiva ämnet kalcitrol samt kroppens förmåga att ta upp och transportera D-vitaminet till cellerna. Lina kunde även se att hon har svårare att ta upp och tillgodogöra sig B12 och C-vitamin. Och för Mias del är det viktigt att få i sig gott om morötter, sötpotatis och andra A-vitaminrika livsmedel. Vi fick även tips på vilka blodprover som kan vara intressanta att följa upp årligen, väldigt konkret och bra.

Kolesterol och avgiftning

När vi jämförde våra tester så kunde man se att Lina behöver göra mer än Mia för att hålla sig fortsatt frisk upp i åren, men det viktiga är ju såklart slutresultatet och inte förutsättningarna, så vi är båda väldigt tacksamma över testet på olika sätt. Mia tog med sig att hennes kolesterolomsättning, avgiftning, insulinkänslighet och hennes inneboende skydd mot fria radikaler fungerar bra. Hon behöver inte stötta kroppen på något specifikt sätt för att dessa gener ska fungera som tänkt, och kan istället fokusera på att fortsätta med en anti-inflammatoriska kost och sedan också göra specifika insatser för att stötta en god benhälsa och en god metylering. Och Lina? Ja, hon behöver fokusera på att stötta kroppens avgiftning, inflammation, metylering och skydd mot fria radikaler, men all den kunskapen innebär ju å andra sidan att hon fått ut ett ”större värde” av testet.

Vår livsstil kan påverka DNA-sekvensen över generationer

En intressant iakttagelse som vi diskuterade med Katarina på Nordic Health är också den nya forskning där man ser att vår livsstil faktiskt också påverkar DNA-sekvensen. Alltså inte genom epigenetiska förändringar där man bara påverkar hur DNA-sekvensen läses, utan vi talar om verkliga, oåterkallerliga förändringar i DNA:t som sker över generationer. Här har man i forskning sett att en skadlig livsstil – till exempel en proinflammatorisk livsstil med mycket stillasittande, en typisk västerländsk diet, mycket socker och transfetter – kan påverka gensekvenserna negativt. Tänk om vår västerländska, inflammatoriska livsstil faktiskt ökar den genetiska inflammationskänsligheten över generationerna? I så fall kommer det inte bara att bli allt viktigare att införliva en anti-inflammatorisk livsstil för sin sin egen del, utan även för att skydda generna till nästa generation. Eller som Katarina sa: ”Våra gener är bara till låns av nästkommande generation”. Intressant tanke ändå!

När man gör sådana här test så blir det intressanta såklart vad man kan göra för att balansera sina genvariationer. Här blev det som sagt väldigt tydligt att vi redan har lagt en väldigt god grund! När vi gick igenom våra resultat fick vi många aha-upplevelser när vi insåg att vi har en bra känsla för vad våra kroppar behöver. Och tack vare att vi fick en personlig genomgång av testet och att allt förklarades på ett enkelt och lekmannamässigt sätt i kombination med specifika tips för hur vi ska undvika ohälsa relaterad till våra genetiska svagheter… Ja, det var väldigt kul och intressant, helt enkelt!

Vi kände också att vi kunde släppa viss oro kring några sjukdomar som återkommit i våra släkter där vi tidigare trott att det funnits en genetik som inte går att påverka. Tack vare den här kunskapen vet vi nu att det finns en mängd genvariationer som tillsammans påverkar funktioner i våra kroppar så att det innebär en ökad risk jämfört med andra, men att vi genom små justeringar kan stötta kroppen så att den fungerar som den ska. Väldigt värdefull kunskap!

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentera

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.